Trithrinax Campestris

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor s.janssen op 04 sep 2013 17:19

Hier 2 zaailingen van 3 jaar staan, net zoals jullie al zeiden groeien ze hier ook langzaam. Ik heb ze in 2 L potten staan op de meest zonnige plek die ik kan geven.

Op moment is er een trithrinax acanthocoma ontkiemd!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 04 sep 2013 21:16

Hallo,

Mijn exemplaar heeft het dit jaar toch weer vrij goed gedaan, zeker als ik de foto's van 2,5 jaar geleden bij aanschaf vergelijk met nu. Dit jaar is de Y vorm verder vertakt naar een W vorm, kwa bladvorming zou ik zeggen een blad of 3 a 4 per groeipunt, dat is dus al bij al best keurig. Enkel verdikking van de stammetjes is beperkt en groei is door de vertakking meer in de breedte als in de hoogte.
In zijn serretje kreeg de plant gezien de zonnige maanden vrij vaak en vrij lang hogere temperaturen regelmatig tussen 45 en 55 gr Celsius met een maximum van 58,5.
De jaarlijks spectaculaire groei van de Musa Basjoo zorgt ervoor dat een groot gedeelte van de serre nu wordt afgeschermd door de banaanbladeren zodat de laatste weken de temps lager zijn en dus de groei stilvalt. Voordeel is dan weer dat deze bladeren mee de hoeveelheid vocht die in zijn omgeving valt mildert, de strijd tegen een vochtige bodem begint binnen een week of twee.
Wat niet zichtbaar maar wel voelbaar is, is de enorme prikkracht van de nieuwere bladeren, echte naalden zijn het.
Misschien plaats ik binnenkort wel een paar foto,s.
Laatst bijgewerkt door palmguy op 05 sep 2013 09:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 04 sep 2013 21:36

1 van mijn zaailingen ;)
Bijlagen
DSCF8695.JPG
DSCF8695.JPG (151.44 KiB) 5112 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor dsmit op 05 sep 2013 10:54

Droogte lijkt me inderdaad ook het meest van belang. Toffe palm btw!
dsmit

0 bedankjes

Berichtdoor jann op 06 sep 2013 23:53

Mijn Trithrinax staat al 2 winters in de vollegrond en heeft nauwelijks schade
geleden,ik heb hem goed droog gehouden en beschermt met noppefolie.

Jann
Bijlagen
Trithrinax campestris.jpg
Trithrinax campestris.jpg (98.34 KiB) 5063 keer bekeken
jann

18 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 07 sep 2013 11:18

Wat is dat toch met deze palm? Hij splitst zo te zien heel vaak op het moment dat zich gedeelde bladeren gaan vormen in tweeen. DIe van mij heeft dat ook gedaan. Gaan ze met het groeien nog vaker splitsen? Mooie ervaring Jann!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 07 sep 2013 17:19

Niet alles hoeft bunnen een paar jaar de tuin uit te groeien, daar is deze palm een goeie voor ;)
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 29 sep 2013 11:05

Hallo,

Omdat het toch zo'n toffe palmen zijn waagde ik het erop om ze te zaaien. Een 50 tal zaadjes besteld en gekregen begin april 2012, onmiddellijk gezaaid. Maar kiemen deed geen enkel, wat warmer, droger, vochtiger niets mocht baten. Teleurgesteld had ik het maar opgegeven, het zaaimedium laten staan buiten, in mijn tuinhuis, in mijn bodemserre. Meer dan een jaar heb ik er niet naar gekeken, en nu nadat ze zo lang te droog, te vochtig, te koud ( winter 2012 - 2013 ) hebben gestaan beginnen ze te kiemen. 2 exemplaren die ontkiemen na 17 a 18 maanden. De T. Campestris blijft een genus van extremen.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor ick op 30 sep 2013 09:49

Nou, dan zullen ze nu wel in sneltreinvaart verder gaan! :D
Maar leuk dat ze toch nog zijn gekiemd!

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 30 sep 2013 10:21

Mijn exemplaar dat ik eerst 2 jaar in kuip heb gehouden staat nu voor zijn 2de zomer in volle grond. Werd overwintert droog en met een warmtelamp zodat hij geen vorst onder de kiezen kreeg. De groei is echt extreem belachelijk traag. Lijkt gewoon stil te staan. Deze palm heeft duidelijk VEEL meer warmte nodig dan onze zomers hem kunnen bieden. Lijkt me eerder een echte serrepalm maar ja,... wat heb je er dan aan? Je moet hem hetzelfde als een cactus houden wil er wat groei in komen.
Deze winter geef ik hem geen extra verwarming mee. Ik zal hem wel goed inpakken maar daarmee is de kous af. Haalt hij het des te beter, haalt hij het niet zal ik er niet bepaald rouwig om zijn. Ik heb ook geen zin hem terug in een kuip te zetten om hem dan definitief in de serre te houden. Mijn serre dient enkel om gevoelige planten te overwinteren.
Voor mij is dit een tegenvallende soort. Erg jammer want vind de grote exemplaren ronduit prachtig.
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen