Oprit

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Oprit

Berichtdoor Eduard op 08 maart 2010 20:35

Hallo Niek, inderdaad een grote tuin, en dan zou ik ergens aan de zijkant een serre/ winterstalling plaatsen! Ik dacht voorheen, misschien heeft hij geen plaats, maar die heb je in overvloed! Praat eens met Ro die weet daar wel raad mee!
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 maart 2010 21:01

Dat zal wel :lol:

Ik ga vooral veel meer in volle grond plaatsen dat is een feit!
Op termijn zal de huidige serre wel vervangen worden door iets 'vasters' hoor. Maar nu even niet.
Het is sowieso een beetje alles tegelijk dus moet men keuzes maken hè :roll:

@Stefan: dat is eigenlijk geen straat maar onze privé parking aan de achterkant ;)
(daarom ook geen oprit maar enkel een voetpad, daar is toch parkeerplaats genoeg)

En nu weer tijd voor foto's 8-)

Dag 1

De lijntjes zijn uitgezet
Dag 1.1.JPG
Dag 1.1.JPG (138.51 KiB) 4441 keer bekeken

De staptegels zijn eruit, het eerste stuk graven zit erop
Dag 1.2.JPG
Dag 1.2.JPG (89.39 KiB) 4440 keer bekeken

Dag 2

De boordstenen zijn opgehaald (links bovenin beeld) en het pad is volledig omgeploegd. Ook is een eerste geul voor de boordstenen uitgegraven en is het gat voor de betonplaat uitgegraven. (rechtsbovenin)
Dag 2.1.JPG
Dag 2.1.JPG (123.71 KiB) 4440 keer bekeken

Zoals je rechts in beeld zit Christophe is de border iets anders geworden :roll: :lol:

Na volgend weekend meer...

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 09 maart 2010 11:11

Hoi Niek,

Ik wil toch eens zien hoe jij die bekaertdraad gaat aankleden. :)

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 09 maart 2010 12:50

Grotendeels op natuurlijke wijze hoor, niet helemaal rond met heidematten, dat zou anders een kostelijk grapje worden :o

In ieder geval heb ik Passiflora staan voor tegen de draad, er stond al een blauwe regen en natuurlijk komen er blikvangers als Gunnera, Tetrapanax, Miscanthus, Canna musafolia, Musa's,... voor te staan.
Bepaalde stukken krijgen wel een vastere oplossing om het zicht weg te nemen. Ter hoogte van het terras dacht ik aan heidematten, iets verder Toscaanse jasmijn. Ook Een stuk bamboehaag lijkt me leuk :)

Ik ben momenteel bezig om de tuin na te maken in SketchUp. Ik vond dat zo leuk om te zien (ontwerp van KevinC) dat ik ook aan het prutsen geslagen ben :D
Als het af is én het is om aan te zien dan zal ik het zeker nog uploaden hoor.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 maart 2010 23:04

Dag 3 begon al vroeg. Om 7u naar de betoncentrale om 0,5m³ stabilisé (snelcement) te halen.
Na dit te hebben geplaatst ging het graven verder: de geulen voor het plaatsen van de boordstenen. Ook is de bekisting voor de betonnen vloer van het tuinhuis gemaakt.

Dag 3.1.JPG
Dag 3.1.JPG (117.68 KiB) 4354 keer bekeken

Dag 3.3.JPG
Dag 3.3.JPG (94.06 KiB) 4354 keer bekeken

Dag 3.4.JPG
Dag 3.4.JPG (77.97 KiB) 4354 keer bekeken

Dag 3.5.JPG
Dag 3.5.JPG (85.77 KiB) 4354 keer bekeken

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 14 maart 2010 23:08

Ziet er allemaal goed uit Niek! :D

Ben benieuwd wat er deze zomer allemaal al zal staan ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 14 maart 2010 23:54

Hallo mensen, ik kan mij de moeilijkheid van zo'n groot perceel wel voorstellen! Ik ben ontwerper, maar de eerste aantasting is het moeilijks, Wat dat betreft is het gemakkelijker met een kleine tuin te werken! Dan is je program van eisen en wensen snel klaar, maar als hij te groot is ben je het overzicht ook snel kwijt! Dus Niek heb je een duidelijk plan? Of hoe ga je te werk? als je boomvarens wilt gaan houden is een vijver erg goed! Daar kun je er een paar omheen zetten! Dat wilde ik zelf ook graag! Mijn buren doen niets met de tuin en zij hebben het 3 voudige van wat ik heb! En ze hebben de pest aan maaien, ook al zou ik hem mogen lenen zou ik een grote vijver aanleggen en de grond achter de vijver ophogen, een paar enorme stenen laten bezorgen ! En aanplanten maar! Ik wens je veel succes, en blijven het volgen!
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 maart 2010 11:43

Leuk :D

Je haalt inderdaad een goed punt aan Eduard!
In mijn vorige huis was dat een stuk eenvoudiger. Daar was de 200m² achtertuin al grotendeels aangelegd; blauwstenen terras, bestrating, tuinhuis, gazon. Ik moest me enkel maar zorgen maken over de 2 borders aan weerszijde en de bloembakken.

Voor de verhuis heb ik alles uitgegraven en dan sta je daar met je plantjes en 1300m² voor je neus....tja...waar ga je dat plantje zetten :roll:

Daarom heb ik een groot blad gepakt en heb ik de tuin in kaart gebracht. Niet exact op schaal hoor, maar gewoon een schets om uit te proberen. Daarop werd het al een stuk concreter. De grootste items heb ik aan de hand daarvan vast gelegd. Binnenkort hoop ik de 3D schets te kunnen uploaden.

Maar nog kom je dan zaken tegen die niet volgens plan kunnen gebeuren. Zo wilde ik mijn Phoenix canariensis halverwege naast het pad zetten. Bij het graven bleek dat stuk echter heel nat te zien. Op de foto's zie je dat ook wel. Op palm komt daardoor 's winters in de moeilijkheden. Er zullen Musa's voor in de plaats komen.

Al het kleine spul dat zie ik achteraf dan wel.

Een vijver is altijd mooi maar met mijn zoontje van 4 en een 2e op komst ook niet ideaal. Wil ook nog wel een beetje speelruimte overlaten voor ze hè. Qua boomvarens ga ik eerst eens kijken of mijn Dicksonia er door komt. Want als ik die nog niet eens kan overhouden :oops:

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 15 maart 2010 13:08

lapalmeraie schreef:Voor de verhuis heb ik alles uitgegraven en dan sta je daar met je plantjes en 1300m² voor je neus....tja...waar ga je dat plantje zetten :roll:
Vrgr
Niek

Huh, 1300 m² tuin ? :o Man, man, man, ik wou dat ik zo een grote tuin had.

Daar kan je veel in zetten en zal je nog wel wat speelruimte over hebben voor jouw kids ? ;)

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 maart 2010 13:16

1300m² terrein, dus het huis gaat daar nog vanaf (was ik vergeten te vermelden).
Maar dan blijft er inderdaad nog voldoende ruimte over. :)
Maar het is wat ambitieus om dat ineens allemaal te willen doen. De achtertuin gebeurt eerst. Links en rechts van het huis weet ik nog niet zo goed wat ik ermee ga doen. En de voorkant kan nog even wachten. Het enige dat daar zeker komt is een Sequoiadendron. 8-)

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips