Trachycarpus wagnerianus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor Joosten op 14 sep 2013 17:09

Hallo, ik ben net nieuw hier ,
Aangezien ik meer van deze prachtige tropische planten wil gaan kopen heb ik me hier aangemeld om wat informatie te kunnen vergaren.
Ik heb sinds 8-9 jaar een Trachycarpus wagnerianus (althans daar gok ik op) zou ook een fortunei kunnen zijn , maar de bladeren zijn redelijk stug.
We hebben hem 3 jaar geleden meegenomen uit onze vorige tuin (woning) en daar is hij fantastisch doorgekomen.
Hen toen wel de minigraver moeten gebruiken.
Heeft bij ons altijd in de volle grond gestaan, en dit jaar heeft hij voor het eerst prachtige gele trossen gekregen.
Nu heb ik afgelopen zomer regelmatig stengels weggehaald omdat ze veel geleden hadden met de winter.
Deze week nog 9 stengels weggesneden ,meeste waren nog wel groen , maar niet zo mooi meer .
Zou dit kwaad kunnen ? De bladsegmenten gaan nu opeens ver uit elkaar staan ?
Misschien zijn het er wel erg veel in 1 keer,maar ik vindt het moeilijk wanneer ik ze nu eigenlijk echt eraf moet halen , ze groeien zo snel..
Aan sommige foto's op internet te zien snoeien veel mensen hem af dat ze niet veel bladeren meer hebben.
En zou ik hem nu het best nog wat mest kunnen geven voor tegen de kou te beschermen ?

Alvast bedankt !

Hier wat foto's hoe hij er nu uitziet , en hoe hij er deze zomer uit zag.
Afbeelding[/URL]

Afbeelding[/URL

[IMG]http://i1082.photobucket.com/albums/j365/joosten1/Palmboom/image_zpsc19accea.jpg[

Afbeelding[/URL

Afbeelding[/URL]
Joosten

0 bedankjes

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor Remy op 14 sep 2013 17:48

Het wordt meestal afgeraden om er zoveel in 1 keer af te snoeien, maar deze palm heeft nog meer dan genoeg bladeren over! Mooi exemplaar, hij ziet er mooi gezond uit! Ik zou ook gokken op een Wagnerianus, maar er zitten genoeg experts op het forum die dat kunnen bevestigen ;)
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 14 sep 2013 18:03

het is duidelijk een fortunei maar wel 1 met een strak blad.
bladeren weg knippen kun je het hele daar door doen. en als je er 10 tegelijk wegknipt is dat helemaal niet erg (mits je nog een mooie volle kroon overhoud)

het is nu een beetje laat voor bemesting. ik geef de laatste bemesting rond begin/ half augustus. een palm groeit bijna het hele jaar door en neemt in tegenstelling tot veel andere planten nu nog steeds voeding op. maar het is wel de bedoeling dat hij nu langzaam zijn ruststand ingaat en daarom kun je beter wachten tot het voorjaar met flink wat (organische) mest.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 14 sep 2013 21:25

:welkom:
Mooie stijfbladige fortunei! Dat zijn de mooiste exemplaren.
Hoe groot was het stammetje toen je hem kocht?
grtjs
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Rob op 14 sep 2013 23:53

Mooie boom hoor! Ik dacht ook aan fortunei maar hij heeft idd wel waggie trekjes.

Normaal pas snoeien als er geen groen meer in het blad zit.
Aan de andere kant: als er zoveel blad aan zit, dan lig ik er echt niet wakker van - hij ziet er prachtig uit!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Joosten op 15 sep 2013 10:56

Hallo,

Heel erg bedankt voor jullie berichtjes ,
Het is inderdaad een sterke plant, zeker aangezien hij bij onze vorige woning in de volle en ijzige wind stond in de winter , zonder veel bescherming ,alleen wat jute zakken om de stam en boomschors op de bodem ,en hierna verplaatst is.
Daarna weer een strenge winter eroverheen en daar had hij veel mee geleden.
Afgelopen winter heb ik daarom er een "huis" overheen gemaakt.
Ik zit te twijfelen om dit deze winter weer te doen.
We hebben hem gekocht toen hij ik schat 20 cm stam had , bij intratuin gehaald.
Hoeveel stengels kan ik er het best aan laten zitten ?
Als ik er stengels af snij groeit de palm dan ook sneller ?
Ook lijkt het dat de stam bovenin smaller wordt , waar zou dit aan kunnen liggen,en helpt het om daarom stengels weg te halen ?

Bedankt voor de reacties !
Joosten

0 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 15 sep 2013 11:08

Mooie fortunei. de stijve bladeren heb ik ook bij de exemplaren die van kleinsaf hier opgegroeid zijn. Denk dat het met de weersomstandigheden te maken heeft. Zie jevaak : zeer donkergroene stijve bladeren
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Joosten op 15 sep 2013 11:40

ramon van weezep schreef:het is duidelijk een fortunei maar wel 1 met een strak blad.
bladeren weg knippen kun je het hele daar door doen. en als je er 10 tegelijk wegknipt is dat helemaal niet erg (mits je nog een mooie volle kroon overhoud)

het is nu een beetje laat voor bemesting. ik geef de laatste bemesting rond begin/ half augustus. een palm groeit bijna het hele jaar door en neemt in tegenstelling tot veel andere planten nu nog steeds voeding op. maar het is wel de bedoeling dat hij nu langzaam zijn ruststand ingaat en daarom kun je beter wachten tot het voorjaar met flink wat (organische) mest.

Dag Ramon ,
Waar kan je nu eigenlijk aan zien dat het toch een fortunei is , en geen wageranius ?
Iemand van la palmeraie heeft me een keer verteld (via een foto)dat het een wageranius is .

:)
Joosten

0 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 15 sep 2013 11:51

Alleszins een zeer mooi exemplaar wat je daar hebt maar het is een T. fortunei en dus geen T. wagnerianus al lijkt hij er inderdaad wat trekjes van weg te hebben. Kan dus evengoed om een kruising gaan tussen een T. fortunei en een T. wagnerianus. Het moet alleszins een sterke jongen zijn! Mijn ervaringen met palmen van Intratuin e.d. zijn allesbehalve goed maar jij blijkt er geluk mee te hebben. Mest geven zou ik nu niet meer doen. Kalk geven zou wel mogen. Naar het schijnt gaan palmen zo sterker de winter door. Bladeren wegsnoeien doe ik ook steeds pas als het hele blad dor en droog is. Meer snoeien gaat je palm niet sneller doen groeien, integendeel zelfs. Hoe meer bladeren hij heeft (bladgroen) hoe beter en sneller hij kan groeien mits hij steeds voldoende vocht heeft want hoe meer bladeren hoe meer energie hij naar de hele plant kan overzetten maar de verdampingsgraad stijgt natuurlijk evenredig dus heeft hij ook meer vocht nodig. De versmalling die je opmerkt bovenin de stam zou kunnen wijzen op een groeischok die hij eventueel heeft ondervonden door de verplanting maar kan ook liggen aan een flinke klap door winterschade. Niets om je zorgen over te maken gezien hij heel duidelijk flink hersteld is. Hier ga je in de komende groei jaren steeds minder van zien.

Veel suc6 ermee. Is echt een prachtstuk.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Remy op 15 sep 2013 17:00

Wagnerianus, forunei, ik blijf het af en toe lastig vinden om het verschil te zien. Thuis heb ik een "Wagnerianus" die er ongeveer zo uit ziet als op de foto, mijn 3 fortuneis hebben allemaal veel slapper en in verhouding wat groter blad...
Remy

82 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen