Trithrinax Campestris

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor draco op 30 sep 2013 11:55

Die kleintjes hebben nog een lange weg te gaan. Ik heb mijn volwassen exemplaar onlangs definitief ten grave gedragen. De ambitie was kennelijk te hoog gegrepen. Mijn aanschaf paste met behulp van een vorkheftruck net in mijn Berlingo. De kuipplant was te zwaar om naar binnen te halen en zolang de winters mild bleven ging dat goed. De afvoer onlangs naar het GFT station was een flinke klus. In het Westland stonden indertijd op enkele lokaties gigantische exemplaren uitgeplant. Daar zal weinig meer van overeind staan.
Bijlagen
Trithrinax_campestris.jpg
Trithrinax_campestris.jpg (110.01 KiB) 5796 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

710 bedankjes

Berichtdoor ick op 30 sep 2013 16:22

@ Hitch,
Goh, gek dat de Trithrinax c. bij jou zo tergend traag groeit en je daarom zo tegenvalt. Ik sta er bij mijn exemplaar echt van versteld hoe snel die groeit. Relatief gezien natuurlijk, de groei is niet te vergelijken met een Washingtonia of een Trachycarpus... Maar een blad of 5 groeien de 2 kleintjes wel ieder jaar (per stuk). En die blaadjes worden ook bij ieder nieuwe blad weer een stukje groter dan het vorige.
Misschien omdat die van mij op het zonnigste plekje op mijn dakterras staan, in een zwarte plastic kuip die erg warm kan worden?
Misschien zorgt de kou van de volle grond in het groeiseizoen voor de trage groei?

@Draco, wat zonde zeg dat die prachtige Trithrinax van jou doodgevroren is! Hij was echt prachtig! Toch wel goed om te lezen, houdt me dan tenminste met beide benen in de hollandse klei, om vooral niet te overwegen die van mij zonder goede bescherming de winter door te laten gaan...

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 01 okt 2013 09:45

Een blad of 5??? Dat zou een droom zijn voor me maar het is zoals je zelf aangeeft dat hij lekker warm staat op een dakterras wat het verschil gaat maken. Deze jongens hebben het graag heel erg warm en inderdaad hier in volle grond is dat toch wel te weinig en met wat pech ook te vochtig. Nu kan het natuurlijk in het beste geval wel zijn dat hij eerst zijn energie aan het steken is in het vormen van een wortelgestel maar daar heeft hij nu 2 zomers en een winter voor gekregen. Dan zou hij dus in het beste geval volgende zomer aan de groei moeten gaan. Ben benieuwd. Hij heeft zich ook niet moeten herstellen hier na de winter voor eventuele winterschade want heel de winter heeft er bij vorst een warmtelamp voor bescherming gezorgd wat hem dan ook perfekt de winter heeft doorgekregen zonder enige schade. Heb er gisteren een glazen afdakje over gezet om toch maar die laatste zonnestralen voor dit jaar uit te vergroten en om hem droog de winter in te loodsen. Die verwarming breng ik dit jaar niet meer aan bij deze palm simpelweg omdat er geen resultaten worden geboekt. Zal wel vliesdoek aanbrengen rondom maar daar houd het dan ook op. Gisteren was ik even aan het bekijken wat ik zou doen en nu overweeg ik toch hem terug in kuip te zetten volgend jaar omdat ik een Sabal heb staan die het wel goed doet in de tuin maar die verplant gaat moeten worden omdat hij toch niet ideaal staat. Het plekje van de Trithrinax zou ideaal voor deze Sabal moeten zijn.
Ach ik zie nog wel.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor ick op 01 okt 2013 12:29

Daar heb ik dan weer alleen maar een slechte ervaring mee, met de Sabal... Ik heb er één gehad, maar die hield het precies twee jaar uit en zag er met de dag slechter uit, totdat zijn tweede winter speerrot de genadeslag heeft toegebracht en het een enkeltje kliko werd. Jammer, want ik vind ze prachtig! Groeien ook erg langzaam, maar dan tenminste met grote bladeren, dan heb je toch een stuk sneller iets staan (itt de Trithrinax c. die jáááren achter elkaar kleine blaadjes produceert)...

Ik hoop voor je dat je Trithrinax na deze winter eindelijk echt gaat groeien. Ik heb wel begrepen dat het enorme wortelproducenten zijn, dus met een beetje geluk heeft jouw plant zich nu een beetje gesetteld in de volle grond?

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 01 okt 2013 14:01

Ik heb een grotere Sabal minor die pas sinds dit voorjaar in de grond staat en deze heeft 3 nieuwe bladeren aangemaakt op die tijd.
Mijn kleinere Sabal minor 'Louisiana' staat er nu sinds 2009. Elk jaar krijgt hij een klap van de vorst en verliest zijn hele kroon maar telkens vormt hij een nieuw blad en een nieuwe speer. Vorige winter had ik er 4 paaltjes rondgeslagen noppenfolie rondgetrokken en er een glasplaat overheen gelegd. Op de grond rond de stam had ik een lichtslang gelegd en hij had niets schade in het voorjaar. Nog geen bruin bladpuntje. Toch vormde hij ook dit jaar slechts 1 nieuw blad en een nieuwe speer al heb ik de indruk dat het dit jaar toch net iets massiever in afmeting is. Deze winter ga ik hem identiek overwinteren en volgend voorjaar zet ik hem op een zonnigere plaats.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor luc op 01 okt 2013 19:28

Michael , is het mss geen goed idee om die sabal gewoon bij die tritrinax bij te planten ?
Die planten gaan mekaar nooit kunnen storen vanwege hun trage groei en kunnen van dezelfde bescherming genieten
Het moet natuurlijk wel jouw smaak zijn deze twee bij elkaar te zien :thumb_up:
Ik weet ook wel dat ze verschillende waterbehoeften hebben , maar terug uitgraven gaat ook geen vooruitgang geven aan de plant hé
Het is maar een idee hé :fluiten:
grt

Hitch schreef:Een blad of 5??? Dat zou een droom zijn voor me maar het is zoals je zelf aangeeft dat hij lekker warm staat op een dakterras wat het verschil gaat maken. Deze jongens hebben het graag heel erg warm en inderdaad hier in volle grond is dat toch wel te weinig en met wat pech ook te vochtig. Nu kan het natuurlijk in het beste geval wel zijn dat hij eerst zijn energie aan het steken is in het vormen van een wortelgestel maar daar heeft hij nu 2 zomers en een winter voor gekregen. Dan zou hij dus in het beste geval volgende zomer aan de groei moeten gaan. Ben benieuwd. Hij heeft zich ook niet moeten herstellen hier na de winter voor eventuele winterschade want heel de winter heeft er bij vorst een warmtelamp voor bescherming gezorgd wat hem dan ook perfekt de winter heeft doorgekregen zonder enige schade. Heb er gisteren een glazen afdakje over gezet om toch maar die laatste zonnestralen voor dit jaar uit te vergroten en om hem droog de winter in te loodsen. Die verwarming breng ik dit jaar niet meer aan bij deze palm simpelweg omdat er geen resultaten worden geboekt. Zal wel vliesdoek aanbrengen rondom maar daar houd het dan ook op. Gisteren was ik even aan het bekijken wat ik zou doen en nu overweeg ik toch hem terug in kuip te zetten volgend jaar omdat ik een Sabal heb staan die het wel goed doet in de tuin maar die verplant gaat moeten worden omdat hij toch niet ideaal staat. Het plekje van de Trithrinax zou ideaal voor deze Sabal moeten zijn.
Ach ik zie nog wel.
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 02 okt 2013 09:28

Ik zit er niet mee in om een plant warmte te bieden in de winterperiode maar dan moet hij me wel belonen met een beetje groei in de zomer. Blijft het feit in mijn ogen dat de Trithrinax onze zomers gewoonweg te "lauw" vind. Hij houd echt van hitte om goed te groeien.
James (Europalms) had een lot Trithrinaxen staan enkele jaren terug en deze waren allemaal bevroren in die -20° winter. Alle bladeren eraf doordat de koppen rot waren. Eén exemplaar zette hij echter in de serre en keek er verder niet meer naar om. Op het einde van die zomer was ik er toevallig en de palm had zich werkelijk volledig hersteld met op de 2 koppen flink wat bladeren.
Hitte, veel licht en droogte waren de ingrediënten dus. Ik denk dat deze palm hier zelfs met de beste zorgen gewoon geen toekomst heeft in volle grond uitgeplant tenzij je er een serre rond bouwt. Beste scenario is dus uitplanten in een serre als je er de plaats voor hebt.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 02 okt 2013 10:06

Hier de foto's van mijn Sabal minor, mijn Trithrinax en mijn Sabal minor var. Louisiana
Bijlagen
DSC01545-800.jpg
Sabal minor, te vroeg geplant in voorjaar, verloor na vorst alle bladeren behalve speer die wel beschadigt was (bruine bladpunten te zien op deze foto)
DSC01545-800.jpg (86.85 KiB) 5693 keer bekeken
DSC01547-800.jpg
Trithrinax campestris (geplant in voorjaar 2012) voorheen 2 jaar in kuip gehad
DSC01547-800.jpg (81.8 KiB) 5693 keer bekeken
DSC01548-800.jpg
Sabal minor var. Louisiana, geplant in 2009
DSC01548-800.jpg (78.43 KiB) 5693 keer bekeken
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 02 okt 2013 12:23

Hallo,

Hitch schreef:Ik zit er niet mee in om een plant warmte te bieden in de winterperiode maar dan moet hij me wel belonen met een beetje groei in de zomer. Blijft het feit in mijn ogen dat de Trithrinax onze zomers gewoonweg te "lauw" vind. Hij houd echt van hitte om goed te groeien.
James (Europalms) had een lot Trithrinaxen staan enkele jaren terug en deze waren allemaal bevroren in die -20° winter. Alle bladeren eraf doordat de koppen rot waren. Eén exemplaar zette hij echter in de serre en keek er verder niet meer naar om. Op het einde van die zomer was ik er toevallig en de palm had zich werkelijk volledig hersteld met op de 2 koppen flink wat bladeren.
Hitte, veel licht en droogte waren de ingrediënten dus. Ik denk dat deze palm hier zelfs met de beste zorgen gewoon geen toekomst heeft in volle grond uitgeplant tenzij je er een serre rond bouwt. Beste scenario is dus uitplanten in een serre als je er de plaats voor hebt.

Dit is ook mijn oordeel, enkel is het zo dat als de palm veel hitte gekregen heeft in de zomer hij ook des te sterker is in de winter en toch wel degelijk een goede (droge) vorst bestendigheid heeft.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 02 okt 2013 19:46

Hallo

Enkele pictures

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groeten
Guy