De tuin van Amourath

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: De tuin van Amourath

Berichtdoor amourath op 16 feb 2010 09:25

Ik heb de mijne niet laten weken hoor: eerst opeten, dan alle restanten mooi weghalen en de pit voorzichtig openmaken, direct de pot in en hij doet het ook... dus het is niet nodig, maar 't zal misschien wel helpen :) Gewoon warm en vochtig houden lukt dus ook.
Er schijnt wel een probleem te zijn met die mango's zelf zaaien: de vruchten worden bestraald (kobalt) om het rijpingsproces te sturen. Dit veroorzaakt vernietiging van het genetisch materiaal. Het zaad ontkiemt, de eerste blaadjes vormen zich langzaam (dit is normaal) maar daarna is het einde oefening... ah, we zien wel :)

@ lapalmeraie: kans is groot dat er water in gaat kruipen ja, maar als voorlopige oplossing is dat goed genoeg ;) De namen kan ik zonder labels ook wel onthouden maar ik wou er graag de datum ook bijhouden, is leuk om weten.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 feb 2010 23:27

Jij hebt dus de pit 'gekraakt'. Dan is het weken inderdaad niet meer nodig. Dat doe je immers om de pit zachter te maken zodat het zaad gemakkelijker kan kiemen. ;)
Ik wist dat trouwens niet van die bestraling :o
Misschien lukt het wel als je bio-fruit gebruikt?

Ik schrijf ook altijd de datum op een label hoor. Want op den duur :?
Meestal doe ik dat gewoon met viltstift op witte plantlabels. Na gebruik kun je ze eventueel uitwissen met white spirit om opnieuw te gebruiken.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor amourath op 16 feb 2010 23:51

lapalmeraie schreef:Jij hebt dus de pit 'gekraakt'. Dan is het weken inderdaad niet meer nodig. Dat doe je immers om de pit zachter te maken zodat het zaad gemakkelijker kan kiemen. ;)
Ik wist dat trouwens niet van die bestraling :o
Misschien lukt het wel als je bio-fruit gebruikt?

Wel, de vroege bestraling is ook de reden waarom ik de pit kraak: de vruchten zijn onrijp geplukt en zijn niet genoeg ontwikkeld aan de boom, waardoor ze de kracht ontbreken om die harde pit te kraken.
Ze zijn overigens heel makkelijk te openen hoor: met een scherp mes geraak je gemakkelijk tussen de schelpen, enkel opletten dat je de vrucht niet raakt.

Bio-fruit zou inderdaad beter zijn, dus de mijne zal waarschijnlijk niks worden daar het een delhaize-mango was... maar je weet maar nooit :) En als het niet lukt probeer ik het later wel eens met een bio-mango :)
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Benneke op 17 feb 2010 20:13

Wel informatief om dit te vermelden, ik heb nu mijn pit ook gedeeltelijk gekraakt, ik heb gewoon een snede gemaakt langst de zijkant en als ik het terug in het bakje met water leg, duw ik zachtjes op de pit en dan zie je bubbels tevoorschijnkomen en dat weet ik dat er zeker water in de pit terechtkomt tot het stopt met bubbelen. Ik heb er nu 2 zo gedaan. 1 rechtstreeks de grond in en de andere nog in het bakje met water.

We zien wel zegt :D
Benneke

5 bedankjes

Berichtdoor amourath op 17 maart 2010 21:59

Eindelijk weer foto's van buiten... :mrgreen: Nog niet veel te zien maar deze twee maken duidelijk dat de lente in het land is! 8-)

Afbeelding

Afbeelding
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 17 maart 2010 23:00

De eerste heb ik ook staan in de tuin. Morgen eens kijken of er een bloem klaar zit. Ze zitten er nog van vorig jaar ... bloeien ze elk jaar of is er het mooiste na één jaar van (zoals bij hiacynthen?)

En uiteraard de krokussen hé ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 17 maart 2010 23:11

Christophe schreef:Morgen eens kijken of er een bloem klaar zit. Ze zitten er nog van vorig jaar ... bloeien ze elk jaar of is er het mooiste na één jaar van (zoals bij hiacynthen?)

Nee hoor, elk jaar mini-irisjes :) Ik heb er precies wel iets minder dan vorig jaar, ofwel zijn er nog wat aan het winterdutten, ofwel zijn er wat bollen kapotgevroren...

De krokussen zijn grappig: toen ik de foto nam waren enkel de gele aan het bloeien, ondertussen zijn de oranje en de paarse er ook, ze hebben dus allemaal een ander tijdschema :) De sneeuwklokjes en muscari zijn laat aan dit jaar, terwijl de tulpen al serieus geschoten zijn en de agapanthus ook al komt piepen!
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 17 maart 2010 23:46

De tulpen schieten bij mij ook al de hoogte in. Ik vind het toch elk jaar weer mooi om te zien! :)

Ik vergeet steeds weer om sneeuwklokjes in de tuin te planten. Elk jaar opnieuw :( Moet ik in het najaar toch eens werk van maken hoor!

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor carex op 18 maart 2010 10:24

Volgens mij kun je sneeuwklokjes het beste direct na de bloei planten (dus met blad). Je hoeft dus niet zo lang te wachten. Al worden ze inderdaad meestal als bol in het najaar aangeboden.

Gr. Bart
Groeten Bart.
carex

25 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 18 maart 2010 14:25

Hoi Amourath, wil ik even meeliften op jouw tuinverhaal, met dit mooie boeketje wat zomaar bij mij aan de tuintrap staat! Gisteren waren ze nog niet open nu wel! Voor jouw omdat je zo van bloemen houd!

Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Vorige
Volgende