Strelitzia in bloei?

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Strelitzia in bloei?

Berichtdoor Jarick Bouwmeester op 03 dec 2013 12:04

Hallo allemaal,
Wij hebben vorig jaar een Strelitzia reginae gekocht omdat hij gewoon vreselijk goedkoop was en natuurlijk om de prachtige majestueuze bloemen, €40 euro voor een plant die direct al 160 tot 180 cm hoog was excl. pot, ook zaten er al 3 bloemen en 2 knoppen in. we hebben haast de hele winter plezier van de prachtige bloemen gehad. Maar we zouden graag weer plezier van de bloemen willen hebben.

En dan nu even een kleine maar, de plant heeft wel flinke wortelschade gehad, we moesten namelijk ongeveer 10/12 cm van de wortels afzagen om de plant in te pot te doen passen. Is het dan nog wel mogelijk de plant in bloei te krijgen. Zo ja, wat is de gemiddelde temperatuur om de plant te laten overwinteren en de bloei in werking te stellen en is de plant in die periode nog veel zonlicht nodig?

Groeten van Jarick :)
Live your life like you want, not how others want you to live it!
Jarick Bouwmeester

2 bedankjes

Re: Strelitzia in bloei?

Berichtdoor lapalmeraie op 03 dec 2013 13:44

Afzagen om in de pot te laten passen? :shock:
Gelukkig kunnen Strelitzia nog goed tegen wortelsnoei.

Hier staan ze buiten tot net voor de eerste nachtvorst.
Dan gaan ze naar binnen, naar de koele hal (14-15°C) waar ze relatief donker staan.
Dat gaat prima. In de huiskamer had ik meer problemen (schildluis, vervormde bladeren, etc).
Rond deze tijd worden de eerste nieuwe bladeren, delingen en bloemknoppen alweer zichtbaar.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Jarick Bouwmeester op 03 dec 2013 14:29

lapalmeraie, Ja, Mijn vader vond dat het afknippen stuk voor stuk niet snel genoeg ging dus hij zette er de handzaag in, en aangezien mijn vader soms een persoon is die het alleen zo wil hebben als hij dat wil heb ik hem ook maar gelaten.

Oohw dat scheelt, kan hij dit jaar nog bloeien of staat hij nu eerst even een stil bloei gezien.
bladeren maakt hij wel heel veel aan. Ik denk dat hij in het jaar dat we hem hebben ongeveer 15 nieuwe bladeren heeft aangemaakt, dus daar zal het niet aan ontbreken.

Okee, dan gaat vandaag even een thermometer in de showroom, om te kijken hoe het daar is gesteld qua temperatuur, wat is de laagste temperatuur waaronder de plant nog gewoon kan leven zonder schade?
Jarick Bouwmeester

2 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 dec 2013 15:07

Als hij bladeren is blijven aanmaken is er van stil staan geen sprake hè ;)

De bloei kun je stimuleren door de koele periode te respecteren.
Net boven het vriespunt is geen probleem voor deze plant. Tussen de 5°C à 15°C is ideaal.
Maar zo fris zal het wel niet zijn in de showroom veronderstel ik?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Jarick Bouwmeester op 03 dec 2013 15:16

lapalmeraie, Nee dat begrijp ik maar bloei gezien.

Okee, nee het zal niet kouder dan dat zijn in de showroom, daar ga ik niet van uit tenminste. zal voor de zekerheid toch nog even een thermometer neerzetten want zoals gezegd word: gissen is missen. En t zou zonde zijn als de plant niet in bloei komt omdat de temperatuur te hoog ligt bijvoorbeeld. Maar ook zonder bloem is het een prachtige plant.
Jarick Bouwmeester

2 bedankjes

Berichtdoor marcojarne op 03 dec 2013 23:01

Ik heb er 1 groot formaat stond de zomer in de tuin met 4 bloemen rond juli
Later heb ik hem flink gesnoeid vooral wortels heb ergens gelezen dat hij dan uit overlevingsdrang bloemknoppen gaat aanmaken

Hij staat nu in de hal groot raam ca12-15 graden en wat denk je weer 4 bloemen die nu bijna in bloei komen
2 X binnen ca7 maanden

Groet marco
marcojarne

0 bedankjes

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers