In het vroege voorjaar vind ik de fargesia's hier altijd erg mooi. Ze vallen wat minder op dan het phyllostachysgeweld, maar de mooie halmverkleuring mag zeker genoemd worden. Vandaag even een groot deel van de fargesia's op de foto gezet:

F Jiuzhaigou 1, is nu nog niet op zijn mooist, maar je ziet al duidelijk dat de halmen weer een rodere kleur gaan krijgen.

F Nitida Viking, wordt vaak vergeleken met de great wall, maar is hier veel mooier met hele frisse kleuren.

F Nitida Great Wall, staat alleen nog in de tuin vanwege zijn prachtige halmkleur, maar is verder een tegenvaller. Hij ziet er nooit fris uit en vouwt bij een paar stralen zon al heel snel zijn blad. Ik wacht nog 1 jaar af en dan gaat hij er uit.

F Demissa Gery, is wel een topper! Mooie open, opgaande groei en schitterende halmen!

F. Nitida Vulcano, een hele snelle groeier, die erg compact blijft en goed in de schaduw kan groeien. Prachtige donkere overhangende halmen! Heeft het hele jaar door fris groen blad. Hij staat hier prachtig bij de vijver en is misschien wel de mooiste fargesia in mijn tuin!

F Nitida Black Pearl, Ook een schitterende soort. In de zomer zijn de halmen bijna zwart, nu zijn ze fel rood/ groen. Heeft hier verder nog geen echte winter meegemaakt dus ik weet niet wat -10 met deze soort doet.

F Scabrida, mooie opgaande, robuuste soort met prachtige halmkleuren, de jonge halmen zijn helder blauw/ paars. Ik gebruik een rhizoombegrenzer om hem in toom te houden, de groei is erg open.

F Robusta Campbell, mag natuurlijk niet ontbreken. Ik heb deze als haag aangeplant vanwege zijn hoogte (3 a 4 meter), mooie opgaande en
snelle groei! Ook zijn de halmen (met name de nieuwe) heel het jaar mooi.

F sp Deep Purple, ook een veel belovende soort, maar heeft vorige winter een klap gehad waardoor hij nog nauwelijks is gegroeid. Hij zal waarschijnlijk dit jaar wat sterker en groter worden. Mooie paarse halmkleur, in de zomer bijna violet!