Foto's Winterbescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Foto's Winterbescherming

Berichtdoor lapalmeraie op 04 dec 2013 14:08

Heel apart gezicht inderdaad :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 17 jan 2014 13:56

Ook ik zal maar even wat foto's plaatsen van mijn winterbescherming van mijn kleine Washingtonia Robusta.

De pot waar die instaat, staat op een plateau met wielen zodat de koude niet vanuit de grond door kan dringen. Dit verrijdbare plateau staat op een grote houten plaat waar ik straks mijn winterbescherming aan vastmaak. Zodat als het hard waait het gewicht van de palm/pot de hele constructie stabiel staat.
Ik heb de pot omwikkeld met steenwol.
Afbeelding
Op deze houten ondergrond monteer ik panelen van 1 bij 1.10 meter die bekleed zijn met vliesdoek, dan een laag grote noppenfollie en dan weer een paar lagen vliesdoek.

Hier krijg ik hulp bij het bekleden van de panelen.
Afbeelding

De pot met steenwol is weer omwikkeld met een lichtsnoer waarop een termostaat komt te staan die aangaat bij 2 graden boven nul.
Ook staat komt er in het kastje een elektrisch kacheltje te staan die ook aangaat bij 2 graden.
Afbeelding

Ik bouw zo steeds een laag van vier panelen rondom de palm die ik onderling met grote slotbouten verbind. Daarop komt een 2e laag, 3e laag en uiteindelijk ook de 4e laag.. (totaal 4,5 meter hoog...en dat is ook wel nodig want nu komt de palm met pot al ruim op 3.90 hoog) en ik hoop dat ik op deze manier nog een aantal jaren met deze " constructie" vooruit kan.
Afbeelding

Het dak zit met met een scharnier aan het zijpaneel zodat deze met mooie dagen geopend kan worden. Deze wordt ook met slotbouten aan de gehele constructie vastgezet.
Afbeelding

Deze constructie heeft tot nog toe met gemak alle stormen die we dit jaar hebben gehad overleeft.
Temperatuur is tot nog toe nog zo hoog geweest dat nog geen een keer de verwarming/lichtsnoer is aangesprongen.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor rduijn op 17 jan 2014 14:51

Hey Jos,

De construcie ziet er indrukwekkend uit voor zo'n kleine Washingtonia :fluiten: Nice!!

De constructie staat waarschijnlijk ook best wel snel in elkaar zeker, gezien het " modulair" is opgebouwd? En je kan de frames ook nog eens elke jaar hergebruiken lijkt me.

Greetz,
Robert
rduijn

9 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 17 jan 2014 15:10

rduijn schreef:Hey Jos,

De construcie ziet er indrukwekkend uit voor zo'n kleine Washingtonia :fluiten: Nice!!

De constructie staat waarschijnlijk ook best wel snel in elkaar zeker, gezien het " modulair" is opgebouwd? En je kan de frames ook nog eens elke jaar hergebruiken lijkt me.

Greetz,
Robert

Het hele pakket uit elkaar neemt ongeveer 1 kubieke meter in beslag.
De panelen zijn genummerd zodat deze elke keer weer op dezelfde plaats komen en heeft dan een volume van 4,5 kubieke meter.

constructie is inderdaad heel snel in elkaar in ongeveer 1 uur staat alles in elkaar. En doordat elk paneel met 4 andere panelen is verbonden is de constructie erg sterk. Zelfs de storm van vorige maand met windsnelheden van 130 km en hoger waarbij de wind vol op 1 zijwand stond deerde de constructie niet.

(gelukkig heb ik een uitbouw waardoor ik makkelijk bij de bovenste laag kan komen vanaf het platte dak)

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor rduijn op 17 jan 2014 15:46

Ben zelf al enige tijd bezig om een " modulair" systeem op te zetten voor al mijn borders.
Wil hiervoor panelen gaan maken met standaard afmetingen en deze ook " stacken" op- en naast elkaar.

Zit nu nog een beetje met de vraag hoe ik deze frames/panelen aan elkaar gaat bevestigen omdat ik de panelen rondom met noppenfolie wil bekleden. Waarschijnlijk wat folie wegsnijden en dan met draadeinde ,ringen en bouten de frames aan elkaar koppelen

Nu ben ik zeker zo'n 30 uur bezig om alles in elkaar te zetten en aan te sluiten. Dat moet voor de volgende winter sneller kunnen. ;)
rduijn

9 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 17 jan 2014 15:55

Hoi Jos,
Mooie en blijkbaar ook erg degelijke constructie, die makkelijk uit te breiden is in de toekomst :thumb_up:
Vraag me alleen af waarom je deze boom niet in de volle grond zet. Jouw constructie en ook de positie tegen de gevel is daarvoor toch prima geschikt? Dat zal je palm goed doen.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 17 jan 2014 16:02

palmgek schreef:Hoi Jos,
Mooie en blijkbaar ook erg degelijke constructie, die makkelijk uit te breiden is in de toekomst :thumb_up:
Vraag me alleen af waarom je deze boom niet in de volle grond zet. Jouw constructie en ook de positie tegen de gevel is daarvoor toch prima geschikt? Dat zal je palm goed doen.

helaas ontbreekt het in mijn volle tuin aan nog een plekje voor deze palm. (de kroon komt dan circa 80 cm lager en kan er niet meer onder doorlopen. vandaar dat ervoor gekozen is om deze in de pot te houden.
Zomers staat deze palm op een andere plek waarbij er een houten " plantenbak" om de pot staat met een grote brede rand zodat je zomers echt onder de palmbladeren van deze palm kan zitten.

rduijn schreef:Ben zelf al enige tijd bezig om een " modulair" systeem op te zetten voor al mijn borders.
Wil hiervoor panelen gaan maken met standaard afmetingen en deze ook " stacken" op- en naast elkaar.

Zit nu nog een beetje met de vraag hoe ik deze frames/panelen aan elkaar gaat bevestigen omdat ik de panelen rondom met noppenfolie wil bekleden. Waarschijnlijk wat folie wegsnijden en dan met draadeinde ,ringen en bouten de frames aan elkaar koppelen

Nu ben ik zeker zo'n 30 uur bezig om alles in elkaar te zetten en aan te sluiten. Dat moet voor de volgende winter sneller kunnen. ;)

zoals je ziet heb ik bewust gekozen om de noppenfolie en fleecedoek aan de binnenzijde van de panelen te houden (op het dak na. Daar zit het aan de buitenzijde zodat er geen vijvertje ontstaat bij regenval).

Ik gebruik voor het verbinden van de panelen onderling voor slotbouten met moeren die zet je met een ratel zo vast.
Ook kan je kiezen voor draadeinden met aan elke zijde vleugelmoeren.
daarna plak ik de randen van de paneel af met epdm rubber zodat deze als een soort van tochstrip tussen elk paneel zit en dus de kieren dicht.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Rico op 17 jan 2014 21:32

Een Hele mooie constructie! Ik vraag me alleen af waarom je eerst de pot isoleert en daar dan de verwarming omheen plaatst. Nu hou je de warmte juist van de pot af door de steenwol.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 17 jan 2014 22:24

Je wilt ook geen warmte bij de pot, maar wel de koude buiten houden. Direct bij de pot zou de wortels zeer warm maken met zo'n laag steenwol erom. EN daar gaat het om, niet de plant warm maken, maar de kou weghouden.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 17 jan 2014 22:42

Dennis_S schreef:Je wilt ook geen warmte bij de pot, maar wel de koude buiten houden. Direct bij de pot zou de wortels zeer warm maken met zo'n laag steenwol erom. EN daar gaat het om, niet de plant warm maken, maar de kou weghouden.

Inderdaad dat is de gedachte erachter.
door de steenwol hoop ik dat de pot niet teveel afkoelt.
zou ik direct de lichtslang op de pot zetten zou deze te warm worden (en dus ook kunnen uitdrogen wat je ook niet wilt hebben).

De termostaat is zo ingesteld dat mocht de temperatuur bij de stam van de palm onder de 2 graden dalen dat de lichtslang en elektrisch kacheltje aanslaat.
Zodra de temperatuur boven de 5 graden komt slaat alles af.

Door de termostaat op 2 graden te houden hoef ik niet bang te zijn op bevriezing. De lichtslang dient inderdaad om de koude weg te houden bij de pot.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming