GHP's exoten project: een eerste opstart

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

GHP's exoten project: een eerste opstart

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 jan 2014 13:12

Hoi mede-exootfanaten

Sinds juni vorig jaar heb ik de beschikking over een flinke tuin. Zo kan ik eindelijk mijn droom uit laten komen en gaan werken aan de uitbouw van een mooie exotische tuin. Heb al flink wat zaailingen (ook uit voorgaande jaren) meegenomen naar mijn nieuwe stek. Nu is het afwachten hoe de groei er dit voorjaar inkomt. Even afwachten dus of ik ze dit jaar al kan gaan uitplanten of dat ik nog een jaartje moet wachten.

Waar ik wel aan ga beginnen is alvast de grond vrij te maken voor de aanleg van de tuin. Op de foto zien jullie een flink grasperk in de tuin. In de ruimte achter de lantaarnpaal ga ik een cirkel uitgraven van een paar vierkante meter. Om de cirkel laat ik nog gras staan, met de bedoeling dat ik om de exotentuin heen kan lopen en zo de boel goed kan verzorgen en in de gaten houden.

Ik heb de volgende zaailingen gereserveerd voor de exotentuin. De planning is lagen aan te leggen van oplopende grootte: exotische bomen achterin, dan exotische struiken en vooraan de mooie bloemetjes.

Dit is de planning:

Buitenste ring (bomen)

Eucalyptus nutans
Paulownia tomentosa
Paulownia catalpifolia
Acacia dealbata supalpina
Ficus carica

Buitenste ring (Palmen)

Trachycarpus takil
Trachycarpus tagakaii
Sabal palmetto
Washingtonia robusta (via stripmethode)

Middelste ring (struiken)

Cordyline australis
Callistemon citrinus
Caesalpinia gillesii
Hibiscus syriacus

Voorste ring (borderplanten)

Agapanthus africanus
Asclepias syriaca
Watsonia pillansii
Amaranthus cruentus
Collinsia
Mirabilis jalapa
Eremurus stenophyllus
Celosia argentea
Zantedeschia (Calla)
Echium pininana (de roze vorm)
Carpobrotus rosii

Afbeelding

Afbeelding
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Re: GHP's exoten project: een eerste opstart

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 jan 2014 13:16

Het rechter deel van de tuin laat ik intact maar langs de rand achter de zonnewijzer ga ik zone 9 en 10 palmen in de grond ingraven (volgens methode 2 van topic viewtopic.php?f=53&t=12932 )

Daar komt zomers een lekker zonnetje. Een ideaal plekje voor de uitgroei van een paar mooie palmen!

Afbeelding
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 jan 2014 13:17

Suggesties over de aanplant, de plantenkeuze, de wijze van overwintering etc. ect. zijn zeer welkom! Bij voorbaat dank allemaal.

Ik houd jullie natuurlijk met foto's en info op de hoogte van de progressie van dit mooie project! Heb er zin an.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 18 jan 2014 13:24

:welkom:

tja.. ik zou meteen een grote vijver aanleggen.

Maar dat is ook mijn tik. Geen tuin zonder water zeg ik altijd.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor plasta op 18 jan 2014 13:42

Een tekening van je plan zegt meer dan 1000 woorden.
Wat voor een sfeer wil je?
Een ontwerp wat spannender maken zou kunnen door af te wijken van het standaard verhaaltje: de kleine planten vooraan en de hoogste planten/bomen achteraan.
Door hogere struiken en bomen naar voren te halen, creëer je diepte in de tuin en maak je het spannender, omdat je zo niet meteen in 1 blik de hele tuin ziet.
Hou rekening met de verdeling van wintergroene en bladverliezende planten, zodat het hele jaar de tuin min of meer aantrekkelijk blijft.
Water in de tuin maakt het ook aantrekkelijker als je de ruimte hebt.
Maar heel veel is zo smaakafhankelijk en ja...smaken verschillen.

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 18 jan 2014 13:46

heel veel succes. Je hebt een mooie stek! En een goede wintergroene beplanting rondom je tuin, waardoor je een bevoorrecht microklimaat hebt.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 18 jan 2014 13:47

Mooie stukje grond jan, daar kun je wel uit de voeten, als je ooit iets met boomvarens wil doen is een vijver inderdaad een goede optie, en wat schaduw die je gaat creëren met de boomplanning, we gaan dit zeker volgen, succes met het geheel.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 jan 2014 13:57

plasta schreef:Hou rekening met de verdeling van wintergroene en bladverliezende planten, zodat het hele jaar de tuin min of meer aantrekkelijk blijft.
Water in de tuin maakt het ook aantrekkelijker als je de ruimte hebt.

Raymond

Bedankt Raymond , Jos, Dennis en Eduard

Een mooie vijverpartij in het midden is zeker te overwegen. Heb helaas de expertise niet in huis om zo'n vijver mooi te maken en mooi te houden. Heb zoveel vijvers gezien die al snel verwerden tot een stinkende drabzooi omdat de mensen niet wisten hoe je een vijver moest onderhouden. Ik vrees dat mijn vijver hetzelfde lot beschoren zou zijn...

Wat je zegt Raymond over wintergroene en bladverliezende planten... : alleen de exotische bomen in de tuin zijn winterhard. De struiken van de middelste rij en ook de voorste rij planten moeten er allemaal uit voor de winter. Ze overleven geen vorst...

Moet dus inderdaad zorgen voor een alternatief voor in de winter. Of gewoon de grond bedekken met mulch. Maar dat is inderdaad niet zo'n mooi gezicht.

Hoe doen anderen dat? Plaatsen jullie gewoon winterhard groen voor de exoten in de plaats?

@Eduard Je cyathea's zullen het er denk ik wel goed doen! Ben er erg zuinig op. Ze geven samen met palmen de finishing touch aan een exoten tuin! Hoe zit het trouwens met zon? Cyathea's staan liever in de schaduw of halfschaduw, niet?
Laatst bijgewerkt door Gouden HandPalm op 18 jan 2014 13:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 18 jan 2014 13:57

Wordt zeker een mooie tuin, en ik zie ook een tuinhuis. Ga je daar dan de uitgegraven palmen plaatsen? Ik ben benieuwd hoe je dit op de lange termijn gaat bevallen.
Grtz Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 jan 2014 14:07

Jozef schreef:Wordt zeker een mooie tuin, en ik zie ook een tuinhuis. Ga je daar dan de uitgegraven palmen plaatsen? Ik ben benieuwd hoe je dit op de lange termijn gaat bevallen.
Grtz Jozef

Dat schuurtje staat helaas vol met allerlei gereedschap. Maar aan de tuin zit een flink huis vast waar flink wat opslagcapaciteit is voor palmen. Ik leef alleen en het huis is geschikt voor een gezin (vrij groot dus). Veel slaapkamers kunnen voor opslag van palmen en andere exoten dienen. Dat zijn mijn kinderen, moet je maar denken.

Aan de andere kant van het huis heb ik een soort van kwekerij. Daar staan zaailingen (palmen en andere exoten).
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video