veel vragen Dwarf Cavendish

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: veel vragen Dwarf Cavendish

Berichtdoor The Flying Dutchman op 05 feb 2014 20:22

Verwarming idd. en bladeren sproeien houd een Cavendish ook niet van is mijn ervaring.
Heb er zelf al vele jaren altijd 1 of 2, staan ook helemaal niet op een lichte plaats. Als ze kurkdroog zijn geef ik ze af en toe wat water maar wel met wat meststof erin omdat ze toch heel langzaam doorgroeien dus dan hebben ze ook voeding nodig.

P.s als je een Cavendish in de regen buiten zou zetten in het voorjaar krijg je precies hetzelfde, ook spint kan nog een rol spelen. Dus een combinatie van factoren zou ik zeggen.
The Flying Dutchman

14 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 05 feb 2014 20:31

Heb soort van hetzelfde probleem op het moment, denk dat het ook bij mij een geval van verwarming is... Aangezien het toch nog iets kouder geweest is zal de verwarming mss toch wat harder gebrand hebben....

Ik hoop gewoon dat t snel weer warmer wordt en dat hij weer mooi nieuw blad gaat maken.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Roan123 op 05 feb 2014 21:24

Waterboyke schreef:Staat gewoon veel te dicht tegen de verwarming. Verdroogt gewoon door de te droge lucht in huis en van de verwarming. Ander plaatsje geven, moet niet perse zo warm staan. Luchtvochtigheid moet omhoog.

De verwarming die je op de foto ziet staat niet aan.. dus de plant staat praktisch niet in de buurt van een verwarming. Maar hoe los ik het luchtvochtigheids probleem nou goed op? Zo'n afgeknipte fles op de verwarming leggen? Of zijn er nog meer opties?

Spint is het naar mijn mening ook niet, want ik heb dat wel al een aantal keer gecontroleerd (op kleine spinnewebjes onder het blad bij de nerf)
Roan123

0 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 06 feb 2014 01:00

hallo, ik denk ook eerder te droge lucht, je kan inderdaad hangers vullen met water op je radiator , of water bakjes zetten erop, en toch wat sproeien, maar geef zeker ook niet te veel water aan de plant, ik kan de pot niet zien op de foto,in deze periode gaan meestal door licht gebrek ook wel eens wat blad verloren, maar niet zo snel of zo erg als bij jou, dus het een en ander toch even controleren,
en nu we het toch over de dwarf cavendish hebben, kan ik me nog een discussie herrineren , dat ging over de vlekken op de bladeren, de een vertelde dat het krijgt in de schaduw, de ander dat hij het krijgt in de zon, wel, ik heb er een vanuit nederland die ik hier opkweekte mee naar suriname gebracht, in nederland had hij wel wat kleine vlekjes, maar eenmaal in de volle zon uitgeplant in suriname kwamen spontaan de mooie vleken in vele getalen op de nieuwe bladeren, dus hiermee is bewijs geleverd dat het meer mooie vlekjes krijgt in de zon ,en niet in de schaduw, m,v,g, paul
Bijlagen
dwarf c 1.JPG
hier zie je de jonge dwarf cavendish in suriname uitgeplant met mooie vlekjes
dwarf c 1.JPG (284.93 KiB) 4073 keer bekeken
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 feb 2014 09:30

Ivm de vlekken; dat heeft volgens mij niet zozeer met de zon te maken maar met de leeftijd van het blad/plant. Jeugdige DC bladeren hebben doorgaans veel vlekken. Naarmate de plant en het blad groter wordt verdwijnt deze tekening. Bij grotere DC is het blad dan ook egaal groen.

De gele bladranden en het verdrogen van het blad kan meerdere oorzaken hebben.
Bij mij werden de DC lelijk in de hal waar het blijkbaar toch iets te fris bleek te zijn.
Uiteraard kan ook de luchtvochtigheid of toch spint aan de grond liggen.
Nu zo lang de stam nog hard is, is niets verloren. Zelfs zonder blad komen ze er wel weer overheen zodra de omstandigheden weer goed zijn.

In dit artikel vind je trouwens ook wat info over courante problemen:
EHBO-gids voor bananenplanten

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 06 feb 2014 16:20

hallo roan123, hier paul nog even, ik zie de eerste foto nu met pot, zit er wel een gat in die bodem ??, het lijkt me meer een buiten pot dan een binne pot waar meestal wel gaatjes in zitten, als dat niet zo is zal je er toch een gaatje in moeten maken,de boven laag mag er dan wel mooi droog uitzien, maar omdat die pot toch hoog is ,zou zomaar kunnen dat er toch veel water op de bodem achter blijft,
m,v,g, paul,
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Rob op 07 feb 2014 01:23

Die kleur blad lijkt me verdacht veel op verdroging, en niet op te nat.
Kan echter geen kwaad om hem eens te bekijken. Mocht de pot dicht zijn dan moet ie er sowieso uit - in de zomer mag er echt bakken water bij als ie naar buiten gaat en dan is een dichte pot hopeloos knoeien.

Op zich niet erg als ie droog staat, maar dan wel een stuk koeler. In huis lust ie heel af en toe wel een slokje (hier eens per week een scheut, afhankelijk van de afmeting)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor ralph van hemert op 09 feb 2014 01:29

Ideaal voor jonge planten om toezicht te houden op de water consumptie. Komen de wortels tegen het glas zet je ze in een stenen pot. Werkt goed hier ;-)

IMG-20140203-WA0020.jpg
Musa in glas
IMG-20140203-WA0020.jpg (39.48 KiB) 3998 keer bekeken
ralph van hemert

3 bedankjes

Berichtdoor ralph van hemert op 09 feb 2014 01:35

Na 3 dagen...
Bijlagen
IMG-20140209-WA0001.jpg
IMG-20140209-WA0001.jpg (35.37 KiB) 3997 keer bekeken
ralph van hemert

3 bedankjes

Berichtdoor Roan123 op 10 feb 2014 10:44

Allereerst, iedereen bedankt voor het reageren. :)

De pot is idd dicht, met onderin een goede laag hydrokorrels, dus te nat lijkt me niet. Ik zal binnenkort ook eens kijken naar een grotere pot en dan een gaatje in de pot maken.
Is het trouwens bij het verpotten nodig om alle 'oude' grond die aan de plant zit er af te kloppen en zoveel mogelijk nieuwe grond er bij te doen, of is de grond waar de plant in zit beter?
Wat vinden jullie van de hydrokorrels onderin, overbodig of niet?

Minimaal 17 graden is volgens jullie wel genoeg voor de plant om zachtjes door te kunnen groeien, en had ik dus vaker water moeten geven? Ik heb water gegeven zodra de eerste paar cm droog aan voelden, maar blijkbaar niet genoeg.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is, of dit nu een gevalletje uitdroging is of te droge lucht? Of beide?

Ik ben inmiddels al wel (weer) begonnen met afgeknipte fles water op de verwarming. Zal ook wat vaker proberen wat vloeibare voeding te geven.
Roan123

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers