Wanneer Musa terug naar buiten?

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Wanneer Musa terug naar buiten?

Berichtdoor PalmPat op 20 feb 2014 10:23

Beste Palmvrienden, of wat specifieker, beste Musavrienden,

Voor het eerst heb ik enkele bananen binnen laten overwinteren, met als doel, grotere bananen voor aankomende zomer. 2 planten overwinteren (zonder blad) in de koele berging, 2 overwinteren er als kamerplant (met blad) op zolder. Alle 4 de planten doen het naar verhouding goed en zullen zonder verdere problemen overleven, mede dankzij alle info die ik hier van het forum heb gehaald.
Echter wat ik even niet zo snel terug kan vinden tussen al die info hier is; wanneer plaats je de planten weer het beste (al dan niet voorlopig in pot) terug naar buiten? (Vooral nu we dit jaar geen (amper) een echte winter hebben gehad)
Wat is de meest geschikte periode? Wachten tot na bv de ijsheiligen? Wachten totdat er geen (nacht-)vorst meer is te verwachten/voorspeld? Wachten tot een bepaalde maand? Wachten op een bepaalde weers-(minimale temperatuur-)verwachting? Wat is jullie advies/ervaring?
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Re: Wanneer Musa terug naar buiten?

Berichtdoor lapalmeraie op 20 feb 2014 11:35

Wachten tot na ijsheiligen (het meest gehoorde "advies" van niet kenners) is alvast géén optie. Op die manier houd je nauwelijks nog een seizoen over. Sla dit dus gewoon in de wind ;)

Normaliter zet ik de planten in april pas weer buiten maar uiteraard is het weer dé bepalende factor! Grof weg mag er geen nachtvorst meer zijn en zakt de minimum temp ook niet meer al te ver weg. Laten we zeggen wanneer de temp ong boven de 8°C blijft. Ook 's nachts.

In feite zou alles dus ongeveer NU al naar buiten kunnen gezien de zachte winter.
Persoonlijk durf ik het echter niet aan. Vorig jaar kregen we in april ook nog een week vorst voor de kiezen ondanks een warme week met 15-16°C!
Ik heb geen zin om te blijven sleuren met de potten. Ik wacht dus nog geduldig af. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 20 feb 2014 12:13

Dank voor je reactie.

Nu stel, dat ik een beetje geleur met potten niet erg zou vinden, voor wat betreft de twee bananen in de berging, zou het dan gunstiger zijn om deze dan nu al buiten te plaatsen (en ze uiteraard weer binnenhalen bij kouder weer)?
Deze planten hebben geen bladeren meer en staan nu dus stil in die koele berging (waar ze natuurlijk toch beetje bij beetje en heel langzaam, steeds iets meer leven verliezen)
Zouden deze 2 planten dan weer sneller in de groei komen, aansterken, herstellen en dus ook sneller, voller, dikker, gezonder zijn in het zomerseizoen?
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor Remy op 20 feb 2014 12:52

Die van mij staan inmiddels opgepot buiten, in de overwinteringsplaats werd het veel te warm.
Ze staan droog, uit de wind onder een afdak. In april, afhankelijk van de voorspellingen, gaan ze de volle grond in.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 20 feb 2014 14:01

En eenmaal (opgepot) buiten, alvast beginnen met wat meer water geven (en misschien ook voedingsstoffen) gaan geven? Of voorlopig zo droog mogelijk laten staan en alleen zorgen dat de kluit/grond niet uitdroogt?
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Berichtdoor Remy op 20 feb 2014 14:19

Ik geef ze pas weer water als ze de grond in gaan.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 21 feb 2014 00:01

Nu reeds buiten wil zeggen nat worden tijdens een langere periode met lage temperaturen.

Meestal geeft dit wortel en stamrot.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 21 feb 2014 00:29

Precies, geen groei, geen water.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 feb 2014 01:05

Nu al buiten is nog wat vroeg hoor. Dan moeten ze zeker droog staan en blijven. Ik ga niet zeggen dat ze dood zullen gaan maar je moet zeker niet denken dat het hen beter zal doen buiten dan binnen. Laat ze maar mooi staan binnen en koel, steeds de omstandigheden gaan veranderen lijkt me niet goed, ze zijn in rust dus laat ze nog maar wat rusten ;) De temps zijn nu momenteel zacht voor de tijd van het jaar en het kriebelt bij ons allemaal om er weer in te gaan vliegen enz... Maar laat je niet vangen, het is nog geen lente. Beter nog wat geduld hebben dan risico's nemen.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Rob op 21 feb 2014 02:04

Hier staan ze ook redelijk warm. Ik bemerk dat ze wat last krijgen van luizen en spint door de droge grond en relatief warme lucht..... Nu verwacht ik niet dat een pol musa van 60 Liter snel doodgaat van een paar luizen, maar ik moet me echt weerhouden van hem buiten te zetten met dit weer!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming