Even afgezien van de comments tav de verkoper en verse zaden de volgende opmerkingen:
Brahea armata
Brahea edulis
Butia catarinensis
Brahea kiemt heel onregelmatig, traag en warm. >>30°. Groei is traag (maar je krijgt er wel iets voor terug). De Brahea super Silver is als zaailing overigens groener dan de genoemde soorten en krijgt pas later zijn super-silver looks
Chamaerops humilis var. cerifera
Eitje!
Cyrtostachys renda
Kort kiemkrachtig, je hebt echt heel verse zaden nodig. Bestellen als ze vers binnen zijn! Na de kieming moeilijk goed te houden ivm behoefte aan vochtige hitte
Hyophorbe verschaffeltii
Kiemt redelijk vlot, niet al te ingewikkeld als zaailing
Jubaea chilensis
Heet, heet, heet! Ik zweer bij >35° voor Jubea te kiemen. Erg langzaam als kiemer en zaailing, duurt zeker 2-3 jaar voor bladsplitsing.
Phoenix roebelenii
Alle phoenixen zijn eenvoudige, betriouwbare en snelle kiemers. Gezien de prijs in de handel zou hem echter zelf niet zaaien maar gewoon kopen. 20Euro geeft je al exemplaren met stammen van >50cm!
Ptychosperma macarthurii
Goedkope zaden, kiemen redelijk vlot mits vers. Snelle groeier als je hem 30°C met een beetje vochtigheid kan geven!
Roystonea regia
Zie P. macarthurii
Sabal bermudana
Sabal minor
Sabal is wat mij betreft na Washingtonia de meest betrouwbare soort om te kiemen. Succes gegarandeert. Langzame groeiers met veel behoefte aan warmte, maar een redelijke vorstbestendigheid en droogtebestendigheid. Als ik een Sabal met zaden zie dan eindigen die steevast in de tas
Serenoa repens (Silver)
Lang geleden eens gekiemt. Een beetje als Sabal, maar nog trager in groei
Nannorrhops Arabica
Eenvoudige kiemer, maar vrijwel onmogelijk op te kweken wegens de waanzinnige behoefte aan droge hitte. Mij nog niet gelukt!
Trachycarpus wagnerianus
Een beetje meer effort Diamond!

Zoek het forum ff na en je vind zeker een paar dozijn getuigschriften!
gr
Rob