lijstje palmen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

lijstje palmen

Berichtdoor GoldDiamond op 09 maart 2014 12:51

Wat zijn jullie ervaringen met de volgende soorten palmen?
Wat zijn makkelijke kiemers en vervolgens makkelijk te kweken en wat zijn moeilijke kiemers en moeillijk te kweken. Wil kijken voor zaden van deze palmen, maar las al van een paar soorten dat ze moeilijk zijn. Bij voorbaat dank.

Brahea armata
Brahea edulis
Butia catarinensis
Chamaerops humilis var. cerifera
Cyrtostachys renda
Hyophorbe verschaffeltii
Jubaea chilensis
Phoenix roebelenii
Ptychosperma macarthurii
Roystonea regia
Sabal bermudana
Sabal minor
Serenoa repens (Silver)
Nannorrhops Arabica
Trachycarpus wagnerianus
GoldDiamond

1 bedankjes

Re: lijstje palmen

Berichtdoor AIREMULP op 09 maart 2014 17:26

Heb nog nooit echt verse zaden gehad van deze soorten :Cyrtostachys renda ,brahea edulis,nannorhops. dus slechte ervaring mee.
De andere soorten in je lijstje zijn vrij makkelijke kiemers als ze vers zijn teminste.2 a3 weken
Maar makkelijke kiemers zijn per defenitie niet altijd makkelijke groeiers hoor en andersom geld hetzelfde .
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 09 maart 2014 17:43

Het scheelt erg waar je de zaden vandaan hebt. Van het lijstje heb ik alleen slechte ervaringen met de Cyrt. rend. en met de Ptych. mac. Maar die had ik dan ook niet bij RPS vandaan.... De rest deed het allemaal prima, de een wat sneller dan de ander.

En: geduld en heel veel liefde, vooral dat laatste.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 09 maart 2014 18:57

Gouden HandPalm schreef:Het scheelt erg waar je de zaden vandaan hebt. Van het lijstje heb ik alleen slechte ervaringen met de Cyrt. rend. en met de Ptych. mac. Maar die had ik dan ook niet bij RPS vandaan.... De rest deed het allemaal prima, de een wat sneller dan de ander.

En: geduld en heel veel liefde, vooral dat laatste.

Klopt als een zwerende vinger !! :thumb_up:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor Rob op 09 maart 2014 22:03

Even afgezien van de comments tav de verkoper en verse zaden de volgende opmerkingen:

Brahea armata
Brahea edulis
Butia catarinensis
Brahea kiemt heel onregelmatig, traag en warm. >>30°. Groei is traag (maar je krijgt er wel iets voor terug). De Brahea super Silver is als zaailing overigens groener dan de genoemde soorten en krijgt pas later zijn super-silver looks

Chamaerops humilis var. cerifera
Eitje!

Cyrtostachys renda
Kort kiemkrachtig, je hebt echt heel verse zaden nodig. Bestellen als ze vers binnen zijn! Na de kieming moeilijk goed te houden ivm behoefte aan vochtige hitte

Hyophorbe verschaffeltii
Kiemt redelijk vlot, niet al te ingewikkeld als zaailing

Jubaea chilensis
Heet, heet, heet! Ik zweer bij >35° voor Jubea te kiemen. Erg langzaam als kiemer en zaailing, duurt zeker 2-3 jaar voor bladsplitsing.

Phoenix roebelenii
Alle phoenixen zijn eenvoudige, betriouwbare en snelle kiemers. Gezien de prijs in de handel zou hem echter zelf niet zaaien maar gewoon kopen. 20Euro geeft je al exemplaren met stammen van >50cm!

Ptychosperma macarthurii
Goedkope zaden, kiemen redelijk vlot mits vers. Snelle groeier als je hem 30°C met een beetje vochtigheid kan geven!

Roystonea regia
Zie P. macarthurii

Sabal bermudana
Sabal minor
Sabal is wat mij betreft na Washingtonia de meest betrouwbare soort om te kiemen. Succes gegarandeert. Langzame groeiers met veel behoefte aan warmte, maar een redelijke vorstbestendigheid en droogtebestendigheid. Als ik een Sabal met zaden zie dan eindigen die steevast in de tas

Serenoa repens (Silver)
Lang geleden eens gekiemt. Een beetje als Sabal, maar nog trager in groei

Nannorrhops Arabica
Eenvoudige kiemer, maar vrijwel onmogelijk op te kweken wegens de waanzinnige behoefte aan droge hitte. Mij nog niet gelukt!

Trachycarpus wagnerianus
Een beetje meer effort Diamond! ;) Zoek het forum ff na en je vind zeker een paar dozijn getuigschriften!

gr
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor GoldDiamond op 10 maart 2014 02:35

Oke dankje Rob :thumb_up: en de anderen

Geloof me heb momenteel vierkante ogen van al het gezoek!

Ik had het lijstje gekopieerd van de palmen die ik mooi vind en ging mij voornamelijk om die moeilijke soorten. Cyrtostachys renda en Ptychosperma macarthurii.
Ik las al in een ander onderwerp dat cyrtostachys renda als plant moeilijk te houden is en hoopte eigenlijk dat iemand misschien wel een goeie ervaring ermee had/heeft.

Ga deze denk ik niet doen. Ga sowieso voor de Sabal, die is nu wel zeker :)
GoldDiamond

1 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 maart 2014 09:45

Ja, sabals zijn dankbare palmen als het om kieming en groei gaat. Wil je op de lange duur een sabal in je tuin plaatsen dan kan ik je de S. palmetto aanraden. Die is nog het meest winterhard. Een S. minor is ook mooi, maar groeit niet zo hard. Doet het ook goed in ons klimaat.

Heb momenteel ook erg goede ervaringen met het zaaien van de S. domingensis. Kiemt lekker snel en ze vliegen de grond uit!

Die is wel iets minder winterhard dan de palmetto en zie je daarom niet zo veel in Nederlandse tuinen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Rob op 10 maart 2014 10:36

Gouden HandPalm schreef:Ja, sabals zijn dankbare palmen als het om kieming en groei gaat. Wil je op de lange duur een sabal in je tuin plaatsen dan kan ik je de S. palmetto aanraden. Die is nog het meest winterhard. Een S. minor is ook mooi, maar groeit niet zo hard. Doet het ook goed in ons klimaat.

Heb momenteel ook erg goede ervaringen met het zaaien van de S. domingensis. Kiemt lekker snel en ze vliegen de grond uit!

Die is wel iets minder winterhard dan de palmetto en zie je daarom niet zo veel in Nederlandse tuinen.

S. minor moet toch wel als meest winterbestendig worden aangemerkt hoor. S. palmetto zou tot iets van -8 moeten kunnen, daar waar minor het nog een paar graden lager doet.
Sabal komt overigens veelal als kruising in de handel voor - er zit vaak palmetto bloed in minors.

Neemt niet weg dat Sabal wel een van de beste soorten is om te zaaien, als je de 10 jaar wachttijd die erachteraan kot voor lief neemt :mrgreen:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen