Gat in stam trachycarpus

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Gat in stam trachycarpus

Berichtdoor Rtilburg op 02 apr 2014 19:35

Hopelijk dat deze van de ellende bespaart blijft

image.jpg
image.jpg (141.42 KiB) 3451 keer bekeken
Rtilburg

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 apr 2014 20:55

Mooi emplaar. :thumb_up:
Bij de vorige vermoed ik, als ik het formaat en de positie vh gat zie, dat een vogel de dader geweest is.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 apr 2014 21:18

Terwijl sommige palmbomen keihard hout leveren dat niet snel verrot, is dat in mijn ervaring bij Trachycarpus niet het geval. Het heeft mij tenminste verrast dat de stam van een overleden Trachycarpus binnen relatief korte tijd zacht wordt en instort. Maar een experiment om te trachten de holte te conserveren kan leerzaam zijn. Het opvullen heeft tenminste het voordeel dat de toegang voor allerlei klein gedierte, die schimmels en bacteriën inbrengen (pissebedden, insecten) wordt versperd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Rtilburg op 02 apr 2014 21:27

Een vogel zou idd de dader kunnen zijn. Al durf ik echt niet te zeggen welke soort.
Ik woon tegen een natuurgebied aan, dus er zitten vogels zat. Ook spechten zie je met enige regelmatig , maar deze heb ik nog nooit op of bij de trachy gezien. Meen ook dat spechten meestal een hol maken in eikenbomen.
Rtilburg

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 apr 2014 21:29

Hier idem Han.
Ik had twee ter zielen gegaande roebelenii's staat en vond die wel geschikt om een uithangbord aan te bevestigen. In no-time hing dat bord op de grond.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Rtilburg op 02 apr 2014 21:42

Klopt idd zodra een palm ten zielen gaat, zijn ze heel snel slap en verrot.
Je kunt ze na een tijdje gewoon omver duwen. Enkel een bol net boven het maaiveld blijft dan nog zichtbaar.
Rtilburg

0 bedankjes

Berichtdoor Rtilburg op 03 apr 2014 20:11

Ik heb de stam net nog gecontroleerd. Het kneedbaar hout is al een heel stuk harder geworden :thumb_up: Ben benieuwd of het geholpen heeft.

Het resultaat momenteel .

image.jpg
image.jpg (126.5 KiB) 3412 keer bekeken
Rtilburg

0 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 04 apr 2014 12:53

Zit er goed uit.
Wel een nadeel van kneedbaar hout is dat het geen elastische verbinding vormt.

Dus er is een kans dat het gaat scheuren en dan alsnog weer vocht in het gat komt.

Ik zou voor onderstaande oplossing gaan Super Sealer Construction (van bison) is namelijk een flexibele verbinding en nog eens zuurvrij.
Of zoals eerder aangegeven de klassieke stopverf.
Deze heeft als voordeel dat mocht de plant zich van het gat willen herstellen dat je dit kan verwijderen tijdens een grote droogte periode. en of in een dunne laag aanbrengt.

In een ander draadje viewtopic.php?f=14&t=13531 las ik dat men daar met gemalen houtskool heeft gewerkt. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
wel gebruik ik regelmatig As van mijn BBQ om mee te meesten met goede resultaten.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Rtilburg op 05 apr 2014 19:27

Ik kan het helaas niet meer verwijderen. Die houtskool methode was waarschijnlijk beter geweest. Ik weet wel zeker dat er echt geen water meer bij kan komen. Zover ik weet , groeit de stam verder niet meer. Ik zal de plek regelmatig gaan controleren en indien nodig zal ik het dan kunnen herstellen.
Rtilburg

0 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?