En het is weer tijd voor een update.
Door tijdsgebrek ben ik de laatste maanden minder actief op het forum, maar daarom zeker niet minder actief in de tuin.
Qua inpak en bescherm werk is het dit jaar heel erg goed meegevallen: ik heb bijna niets gedaan
Afwachten tot de laatste minuut heeft in een winter als deze dus zeker voordeel gehad.
Enige wat ik al gedaan had was wat voorbereidend werk zoals de musa's voorzien van een hoopje mest en hakselhout mengeling rond de stam. Dat is de enige "bescherming" die ik aangebracht heb.
De palmen (Phoenix, washi, butia's) is niets aan gedaan dit jaar, de Dicksonia enkel een prop vliesdoek in het hart gegeven.
Als ik geweten had dat het zo'n winter zou worden had ik NOG minder gedaan en had ik alle gevoeligere bananen en colocasia's die jaarlijks binnen gehaald worden ook laten buiten staan.
Ze zouden er geen of weinig schade van ondervonden hebben.
Met het oog op wat minder jaarlijks sleur , sleep en plantwerk ga ik waarschijnlijk de exotenborder dit jaar anders aanpakken. De bananen meer in pollen aanplanten en de sterkere soorten buiten laten overwinteren (of toch uittesten) oa 3 vormen van tibet, burmese blue, verschillende skikkimensis, helens hybrid, balbisiana. En dat dan aangevuld met winterharde gembers en Colocasia's. Hier en daar mag er nog wel een plant tussen staan die binnen moet zoals bv de Ensete's.
Maar dat moet nog even wachten tot niet meer vriest.
(wat het vannacht waarschijnlijk al gaat doen, ik hoop dat er niet teveel schade komt, vooral aan de planten op de foto's hieronder, dat zou zonde zijn)
Dus bij deze wat foto's van wat hier de voorbije weken en dagen staat te bloeien en groeien

Trachystemon orientalis

Melianthus major is niet afgevroren dit jaar, nog nooit meegemaakt. Hopelijk bloem dit jaar.

Fargesia scabrida

Arisaema sikokianum

Epimedium x versicolor 'Sulphureum'

Arisaema ringens (var. met donkere bladstelen)

Helleborus arutifolius

Arisaema ringens (volledig groene var.)

Arisaema nepenthoides

Wagnerianus met Arum italicum ‘Albispathum’

Asarum maximum

Poncirus trifoliata vollop in bloei

Cercidiphyllum japonicum

Asarum caudatum

Cypripedium calceolus x segawii

Cypripedium formosanum

Arisaema engleri

Lysichiton americanus

Helleborus

Sanguinaria
Akebia quinata

Stauntonia purpurea

Gunnera manicata

Erythronium pagoda

Epimedium acuminatum hybrid

Hollandse kriel, zo lopen er nu 6 los in de tuin. Tot nu toe nog geen schade aan planten ondervonden, hopelijk blijft dat zo.