Jaak zijn tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Jaak zijn tuin

Berichtdoor jaak op 23 maart 2014 22:37

Erna,algen wijst over het algemeen op aanwezigheid van fosfaten in het vijverwater,de enige natuurlijke oplossing hiervoor is kalmoes in de vijver planten en voor zover ik weet is dat de enige plant die fosfaten uit het water kan halen.
Vandaag heb ik de waterpomp terug naar de bodem laten zakken en rottende plantendelen verwijderd,om het water te laten testen moet ik nog even wachten aangezien de temperatuur nog niet hoog genoeg is dat moet rond de 10 graden zijn en ik heb nog maar 7 graden.
Maar we hebben niet stilgezeten want ook de gazon heeft zijn beurt gekregen,ontmost en afgemaait plus een kalkkuur(ik heb de gazon nog niet horen klagen :lol: )

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 23 maart 2014 22:59

Neehoor Jaak, vrijwel alle planten gebruiken fosfaat, sommigen iets meer als de andere ;)

Pitrus is een bekende in het natuurbeheer/ontwikkeling, dat spul houd van fosfaat en dat laat het ook zien als er bijv iets afgegraven wordt....

In principe is het een kwestie van rotte planten weg blijven halen, snelle groeiers plaatsen en telkens terugsnoeien en uiteraard geen vissen nemen eigenlijk, die moet je voeren en zo komt er telkens nieuwe voeding in de vijver :lol:
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 maart 2014 17:17

Hey Jaak, die Tetrapanax zal snel gaan woekeren maar geen nood, de scheutjes zijn makelijk te verwijderen en die in het gazon gewoon mee afrijden steeds ;)
Je vijver weer kraakhelder, had bij jouw natuurlijk niks anders verwacht :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor jaak op 24 maart 2014 23:20

@Itrme,het zou kunnen dat ik het wat verkeerd begrepen heb maar het zou ook een goede plant zijn om fosfaten te verwijderen,Pitrus heb ik ook al eens gezien maar heb ik niet staan.
@ Waterboyke(Dimi),ja ik moest iets doen met de Tetrapanax want die heeft vorig jaar in een redelijke kuip gestaan en heeft met zijn wortels goed rondgedraaid dus dat zal een ontploffing worden en aangezien ik mijn Manicata verplaatst heb naar de vijver kwam er plaats vrij voor de Tetrapanax,ik zal je raad opvolgen en wat in de gazon komt word gewoon mee afgemaaid :mrgreen:
Het vijverwater ziet er inderdaad kraakhelder uit,ik ben benieuwd of het zo zal blijven want het word het eerste volledige jaar met de nieuwe vijver en een biotoop moet altijd rijpen dus we zullen zien,de afwerking van de vijver staat dit jaar op het programma daar volgen wel nog foto's van als het zo ver is.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor jaak op 31 maart 2014 22:37

Met het mooie weer het afgelopen weekend bezig geweest met de nieuwe border waar vroeger mijn oude vijver lag,het is nog niet volledig klaar maar het begint al op iets te lijken
Afbeelding
Afbeelding
De Trachycarpus Fortunei begint een mooie afmeting te krijgen,stamhoogte is 180 cm
Afbeelding
Met klaarzittende bloeikolven
Afbeelding
En de nieuwe kat van de buren lijkt het leuk te vinden om in de kruin te zitten van de Fortunei
Afbeelding

Groeten, Jaak

jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 apr 2014 09:04

Aparte bewoner :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor oktober07 op 01 apr 2014 11:35

Goe bezig buurman !!
oktober07

9 bedankjes

Berichtdoor jaak op 01 apr 2014 19:37

Niek,misschien denkt de kat dat hij een aap is :lol: :lol:
Bedankt buurman(Johan)de tuin begint stilletjes aan vorm te krijgen zoals ik het zou willen maar we zijn er nog niet.

Groeten, Jaak

jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor jaak op 21 apr 2014 23:21

Hoog tijd voor een update, er is heel wat werk verzet in de tuin en daar horen uiteraard foto's bij :lol:
Met dit prachtige weer is alles goed in gang natuurlijk,de beukenhaag is een maand eerder begonnen met zijn nieuwe blad.
De Fortunei heeft dit jaar enorm veel bloemen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gunnera Manicata op zijn nieuwe plaats
Afbeelding
Afbeelding
Tetrapanax zijn blad begint groter te worden en is na 3x verplanten alweer aangeslagen :thumb_up:
Afbeelding
ook de Paulownia Tomenthosa is deze winter verplaatst en met succes
Afbeelding
Bananen,canna's,siergembers,colocasia's,alles is de grond ingegaan
Afbeelding
De grote Maurelli heeft jammer genoeg de geest gegeven net zoals die van Waterboyke :cry: maar de reserve heeft reeds zijn plaats ingenomen :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bletilla Striata
Afbeelding
enkele varensoorten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De vijgenboom staat na verschillende jaren nu toch in volle grond en komt stilletjes aan in blad
Afbeelding
De nieuwe vijver die ik vorig jaar heb gebouwd is in zijn eindfase gekomen,hieronder enkele foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
eind afwerking
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de elektriciteit voor pomp en verlichting is ook geplaatst zo is er s'avonds wat sfeer verlichting zowel in als uit de vijver
Afbeelding
Afbeelding
beekpunge,groeit als kool
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten, Jaak

jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 22 apr 2014 18:41

Mooie update, bedankt weer voor het delen.

Blijft het geweldig vinden, planten/bomen in bloei!

Mooie vijver, dat wordt genieten geblazen.
Knap dat je dat zelf heb kunnen maken, ben nog steeds op zoek naar een bedrijf die dat kant en klaar levert en monteert.

:thumb_up:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video