Hallo
Ik ben al een hele tijd bezig met het kweken van de bananenplant Cavendish. Ik ben begonnen met 1 plantje te kopen in Gran Canaria 10 jaar geleden. Daarvan heb ik 2 pups gekregen die ik apart gezet heb. Die twee pups zijn ongeveer 7 jaar oud en zijn uitgegroeid tot mooie grote planten. Tot voor de winter stonden ze super mooi. (stam van 1 m en bladeren van meer dan 1m) maar geleidelijk aan zijn ze berg af gegaan. Deze winter zijn ze heel erg snel berg af gegaan. Tot ik op het drastische punt kwam om ze te 'onthoofden', omdat ze geen bladeren meer hadden en alles rot was, zelfs het nieuwe blad vertoonde al rottingverschijnselen ondanks het nog niet eens uitgerold was. (zie foto's) Ik wou hiermee bekomen dat de energie gegeven werd aan de nieuwe pups in plaats van een aftakelende moederplant.
Nu, na de onthoofding, doen de nieuwe pups van deze planten het heel goed. En komt er zelfs een nieuw blad uit de 'onthoofde' stam. Wat betekent dit, is de plant aan heropbouw bezig? Of toch maar aan het uitbollen?
groetjes
Jamie