Naaktslakken slopen mijn bamboe

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Naaktslakken slopen mijn bamboe

Berichtdoor draco op 26 mei 2014 11:48

Gisterenavond heb ik met een lamp dozijnen naaktslakken weggevangen die zich massaal tegoed deden aan de nieuwe bamboehalmen. Zodra het schutblad loskomt slaan deze buikschuivers toe en het uitstromend sap van de wonden trekt nieuwe hordes aan. Uitgestrooide slakken korrels, zowel de blauwe als de rode tegen hardnekkige slakken, worden genegeerd of de slakken zijn er immuun voor.
Ik wil het nu met biervallen gaan proberen en ik vraag me af of je hiervoor ook gist in een verdunde oplossing met brandalcohol zou kunnen gebruiken of anders het goedkoopste biertje. Ons huismerk is hiervoor te kostbaar. Een leverancier voor de biervallen beveelt ook koperband aan speciaal voor te beschermen potplanten. In contact met het koper zouden de slakken een electrische prikkel ondervinden? Heeft iemand hier ervaring mee?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Naaktslakken slopen mijn bamboe

Berichtdoor lapalmeraie op 26 mei 2014 12:21

Daarmee niet nee, maar wel met een alternatief.
Ik heb hier in een heel deel borders, oa de bamboe, Cocover van DCM als grondbedekker.
Buiten dat het zijn doel zeer goed dient weert het blijkbaar ook onze weke vrienden. Ik vermoed dat de structuur ongemakkelijk voor hen is, zeker omdat het vrij licht is itt houtsnippers bv. Ideaal dus.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 26 mei 2014 12:48

Naast bier schijnt schelpenzand ook een huis- tuin- en keukenmiddeltje te zijn tegen slakken. Ook dat is missch. het proberen waard. Hetzelfde als met de bodembedekking van Niek is schelpenzand te scherp voor de slakkemhuid om doorheen te komen.

Je kan schelpenzand kopen bij de dierenvoeder afdeling van je supermarkt of in de dierenspeciaalzaak. In een flinke ring om je bamboe leggen. Kijken of dat helpt.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 26 mei 2014 13:31

Welke slakkenkorrel gebruik je Han? Misschien een ander merk proberen. Mijn slakkenkorrels zijn elk jaar enorm effectief namelijk, zowel naakt- als slakken met caravan. Hier begonnen ze mijn Ph. Prominens ook te strippen waarna de Hosta's en andere planten ook aan de beurt waren dus moest ik het ook wel weer gebruiken.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 mei 2014 15:19

Als ik de slakken vang blijven ze overal aan kleven. Onder de bamboe ligt een dikke laag droog bamboeblad waar ze blijkbaar geen last van hebben ?
Klaas Jan, ik gebruik slakkenkorrels van Bayer op basis van ferrifosfaat danwel metaldehyde. Vroeger gebruikte ik Mesural met waarschijnlijk het laatstgenoemde bestanddeel. Er scharrelt hier geregeld een egel rond en toepassing van gif is dan eigenlijk ongewenst. Het diëet van de slakken hier wordt steeds veelzijdiger. Vraat aan bamboe was mij tot voor enkele jaren onbekend. Andere planten die sindsdien aan hun menu zijn toegevoegd: Taxodium, Albizia, Cercidiphyllum japonicum 'Rotfuchs' en Yuccahart. Tenminste zolang de lekkernijen nog onder de 2 m reiken. Volgens Maarten 't Hart moet je Chinese kool aanplanten. De vette zeeklei en hoge luchtvochtigheid zijn zeer bevorderlijk voor een rijke slakkenpopulatie.
Ik ga vanavond een tip van Marjanne beproeven, spuiten met een knoflookextract. Sieruien worden echter evengoed aangevreten. Als knoflook geen succes geeft, moet ik misschien een extract van Meconopsis cambrica uitproberen. De schijnpapaver wordt door de slakken genegeerd, terwijl van de onlangs uitgeplante zaailingen van Papaver Transparant alleen nog de sticker resteert :cry:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Bellanda op 27 mei 2014 19:00

Veel succes maar ik denk niet dat het helpt om met die biologische strategie de plaag in de kiem te smoren.

Dit las ik op de website van de verdeler Biobest:
"Phasmarhabditis-System staat borg voor een effectieve biologische bestrijding van naaktslakken, die schadelijk zijn in land- en tuinbouwgewassen. Dit bijzondere product is gebaseerd op een speciaal geselecteerde stam van de insectenparasitaire nematode Phasmarhabditis hermaphrodita, die in de bodem actief op zoek gaat naar naaktslakken, om ze daarna te vernietigen."

Ik zou eerder geneigd zijn om het in die richting te zoeken...
Met vriendelijke groeten,
Bellanda
Bellanda

7 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 27 mei 2014 19:22

Het blijft gewoon een probleem als er zoveel slakken zijn. Ze leggen eitjes en er zijn er een paar weken later nog veel meer en zo blijft het doorgaan. Het is zaak om op een gegeven moment te bestrijden en dit nog eens te herhalen voor de jonge slakken die dan inmiddels zijn uitgekomen.
Ik hou er ook niet van maar je moet op een gegeven moment wel.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor draco op 28 mei 2014 00:46

Met de regen van vandaag kruipen de naaktslakken tot 2 m hoog tegen de bamboehalmen. Ik vang ze nu s' avonds zoveel mogelijk weg. Babyslakjes worden ook al gesignaleerd. :onzeker:

Sterker nog vanmorgen zat een bruine naaktslak op de vogelvoedersilo met vetbollen. Deze hangt met een staaldraad aan een zijtak op 3 m hoogte. Ik krijg wel steeds meer ontzag voor naaktslakken. Tuinslakken hoog in de boom is hier niets bijzonders, maar acrobatische lichtschuwe naaktslakken op grote hoogte is toch wel iets anders.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 29 mei 2014 21:57

Ik heb dat probleem ook gekend ,nu een stuk minder , ik heb ook veel bamboe en ze zaten soms tot 2 meer hoog ,slakken zijn meestal actief vanaf het donker word en bij regen weer nog intenser,
men moet weten , overdag zie je ze haast niet , ze slapen ,waar ? meestal onder stenen , onder sierpotten ,spoorweg dwarsliggers ,hout dat op de grond ligt enz ,bij mij zaten ze te slapen overdag onder spoorweg dwarsliggers , ik heb die destijds en nu nog eens regelmatig overdag omgedraaid , en ja, daar waren ze met velen , ook hun glazige eitjes ,met een oud bord en een prikker neem ik de slakken en de eitjes , die kipper ik de vijver in bij de koi's en die lusten ze wel .
Vreemd vind ik dat ze enkel op de Phyllostachis soort vreten ,andere soorten zoals Fargesia ,Semiarundinaria enz laten ze staan ? Slakkekorels van de Aldi werken bijmij het best bij andere planten , zijn blauwkleurige :thumb_up:

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 29 mei 2014 22:19

Iedere avond (tussen 11 en 12) maak ik mijn ronde met een pillamp en een emmertje . Ben nu al een ganse week bezig en waren het er in het begin zo'n 200 per avond dan zie ik hun aantal nu toch al drastisch verminderen. Nog even volhouden. Daarna even een scheut bleekwater in het emmertje en heel het zootje achteraan in de tuin in een put.
Is volgens mij de enige doeltreffende manier om ze kwijt te geraken.
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?