Delonix regia 'flamboyant'

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

Delonix regia 'flamboyant'

Berichtdoor Gino en Evelien op 31 mei 2014 15:28

Hallo,

een 4 à 5 weken geleden hadden we zaden gezaaid van Delonix. We hebben ze 2 dagen laten weken in water, 1tje was gezwollen tot bijna dubbel zo groot.
Tot op heden nog niks gekiemd. We hebben daarnet de zaden eens uit de potjes gedaan en bekeken, lijken ze rot te zijn.
Aan wat kan dit liggen? Te veel water?
We hadden ze in een in propagator staan in de veranda in de schaduw. Niet al te veel water gegeven, en toch... :cry:

Wie weet raad?

MVG
Gino en Evelien
Gino en Evelien

3 bedankjes

Re: Delonix regia 'flamboyant'

Berichtdoor Gouden HandPalm op 31 mei 2014 18:54

Blijkbaar gaan rotten. Sommige zaden verdragen het slecht om in natte grond begraven te worden. Had het laatst ook met Beaumontia zaden. Volkomen rot.

Ik heb momenteel kiemers van de Delonix in de propagator. Wrsch. heb ik over een paar weken een plantje voor je. Hangt er van af hoe snel ze groeien.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 31 mei 2014 20:33

Hoi,
Hier in volgende topic, kan je naar hartelust info vergaren over de Flamboyant ;)

viewtopic.php?f=33&t=521&start=110

Vrgr,
Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Gino en Evelien op 31 mei 2014 22:30

@ Gouden Handpalm: bedankt voor de tip, ik zaai ze volgende keer in drogere grond. Ook bedankt voor het aanbod! ;)

@ JmC4c: ik heb ondertussen het topic doorgelezen, bedankt voor de link, heb ik veel van opgestoken :D Hoe is het ondertussen met uw plantje(s)?

Het lijkt me een uitdaging om ze te houden!
Doen jullie de zaden ook halfweg de diepte van het zaaipotje, of dichter tegen het oppervlak?

MVG
Gino en Evelien

3 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 01 jun 2014 09:41

Net onder de grond is voldoende :thumb_up:
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 01 jun 2014 09:44

Het ging goed tot ik aan renovatiewerken begon, en ze buiten moesten midden maart.
Dus slachtoffers geworden. Jammer maar is niet anders.

Zaaien net onder de grond ;)

Grtz,
Jm
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Plien22 op 01 jun 2014 12:08

Zaden die bij mij gingen rotten was altijd te veel aan vocht en ook vaak bij lichtkiemers zoals de Bauhinia.

Heb nu twee boompje staan van de Delonix, op een "watereilandje", want ze houden van een vochtig klimaat heb ik begrepen... :?:
Eén van 1 jaar oud en één van 3 jaar oud.
Vlotte kiemer en zéér snelle groeier.
De oudste was vorig jaar bijna 2 meter maar in de winter werd de top langzaam aan zwart en verloor hij al zijn blad... :cry:
Het zwarte stuk heb ik er afgeknipt en nu loopt hij weer mooi uit.
Je moet er wel plek voor hebben want toen hij bijna 2 meter was waren de takken met bladeren zo groot dat hij ook minstens een meter in de breedte was.(misschien wel meer)
Bij mij staan ze wel binnen, heb ze eens een tijdje buiten gehad maar dat beviel ze niet, veel blad verloren toen.
Ik denk dat hij bij ons het beste in een serre kan staan, bij mij staan ze op een grote slaapkamer met veel licht door een groot raam op het zuiden.

Groetjes,
Paulien
Laatst bijgewerkt door Plien22 op 01 jun 2014 12:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Plien22

34 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 01 jun 2014 12:08

Zaaien doe ik bij voorkeur in gripzakjes tegen stevige (zgn. make up) watten aan. Dan kun je het kiemproces nauwkeurig volgen en zit je nooit met te veel kweekpotten en kweekbakken in huis. Je plant dan alleen wat is gekiemd.

Je plant pas als de zaden een substantieel worteltje hebben of zelfs nog beter: als ze een kiemspriet aan het vormen zijn.

Als je in cocopeat in gripzakken zaait zie je nog niks. Dan kun je ze net zo goed in de aarde stoppen in een potje. Vandaar deze beproefde methode, waarbij ik in de loop der tijd steeds kleinere gripzakjes ben gaan gebruiken. Zo spaar je nog meer ruimte uit in je propagator.

Aan het denken heb je niks als je gelukkig wilt worden. Het denken is wel uitstekend geschikt om oplossingen voor problemen te bedenken. Voor de rest moet je je hersenen gewoon met rust laten.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 jun 2014 11:17

Niet te snel opgeven JM. Zelfs wanneer ze verloren lijken durven ze opnieuw uitlopen.
Soms iets lager op de stam.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 02 jun 2014 19:05

Aan het denken heb je niks als je gelukkig wilt worden. Het denken is wel uitstekend geschikt om oplossingen voor problemen te bedenken. Voor de rest moet je je hersenen gewoon met rust laten.[/quote]

:lol: Was dat maar zo makkelijk GHP.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Keer terug naar Zaaien en stekken