Het is een welbekend probleem waar ik iedere keer dat ik me over deze soort ontferm, opnieuw mee wordt geconfronteerd. Mijn huidige en derde canarias kreeg vorig jaar een grotere kuip met een flinke gietrand. Door de uitbundige wortelgroei, de palmkroon doet daar overigens niet voor onder, lurkt de kluit alweer aan de rand van de pot. Dan is de keuze weer verpotten naar een nog grotere kuip of de wortels snoeien? De laatste keer dat ik dit deed, hield de palm het verder voor gezien en bleef zitten met de armen over elkaar zonder nog een spier te vertrekken. Na 3 resultaatloze siezoenen heb ik er toen maar een eind aan gemaakt.
Mijn vraag wat is een effectieve snoeiwijze met een redelijke kans van slagen? De laatste keer had ik van de kluit een schijf onderaf gezaagd en ook de zijkanten 'bewerkt'. Waarschijnlijk was dit teveel gevergd ? Je kan ook denken aan een rechte kuip of een die van boven versmalt zodat de wortels de kluit niet kunnen opdrukken. De moet dan wel een kuip van sterk materiaal zijn, polyester o.i.d.