Phoenix canariensis groeit uit de kuip

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Phoenix canariensis groeit uit de kuip

Berichtdoor draco op 04 aug 2014 22:54

Het is een welbekend probleem waar ik iedere keer dat ik me over deze soort ontferm, opnieuw mee wordt geconfronteerd. Mijn huidige en derde canarias kreeg vorig jaar een grotere kuip met een flinke gietrand. Door de uitbundige wortelgroei, de palmkroon doet daar overigens niet voor onder, lurkt de kluit alweer aan de rand van de pot. Dan is de keuze weer verpotten naar een nog grotere kuip of de wortels snoeien? De laatste keer dat ik dit deed, hield de palm het verder voor gezien en bleef zitten met de armen over elkaar zonder nog een spier te vertrekken. Na 3 resultaatloze siezoenen heb ik er toen maar een eind aan gemaakt.
Mijn vraag wat is een effectieve snoeiwijze met een redelijke kans van slagen? De laatste keer had ik van de kluit een schijf onderaf gezaagd en ook de zijkanten 'bewerkt'. Waarschijnlijk was dit teveel gevergd ? Je kan ook denken aan een rechte kuip of een die van boven versmalt zodat de wortels de kluit niet kunnen opdrukken. De moet dan wel een kuip van sterk materiaal zijn, polyester o.i.d.
Bijlagen
Phoenix_canariensis.jpg
Phoenix_canariensis.jpg (218.06 KiB) 4986 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Phoenix canariensis groeit uit de kuip

Berichtdoor Rob op 04 aug 2014 23:13

erhh...volle grond?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 aug 2014 00:07

Mij niet gezien Rob, in een regio waar zelfs Trachycarpus het loodje legt, met alle respect overigens voor jullie verwarmde tentenbouwers ;) . Een zekere Jeroen hier in het dorp presteerde het een aantal jaren geleden om s' winters een compleet tentenkamp in zijn tuin op te richten met verwarming en al. Daarbij was ook een flink uit de kluiten gewassen Phoenix. Dat ging een aantal jaren goed tot de beruchte februari 2012. Sindsdien staat er alleen nog een wagnerianus en wat bamboe. De Trachycarpus werd overigens gelijkwaardig beschermd anders had deze het wellicht ook niet overleefd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 05 aug 2014 07:18

Toch heb ik wel goede ervaringen gehad met afzagen van de kluit. Alleen heb ik toen niet de zijkanten bewerkt zoals jij beschrijft. Ja ik verloor een paar van de onderste bladeren, maar het volgende jaar was er al weer volop groei en na drie jaar was er niets meer van te zien. Nu staat ie in de vollegrond omdat ie na die drie of vier jaar opnieuw begon op te drukken. bescherming is heel makkelijk: bladeren omwikkelen met jute tot een smalle koker, lichtslang eromheen, bamboestokken rond de plant prikken en daar weer een laag bubbelfolie met een zeil er omheen. Klein luchtgaatje in de (zijkant van de) bovenkant en kleine opening aan de onderkant voor het schoorsteeneffect. Zo heb je een eenvoudige, smalle koker die geen licht geeft (zeil eromhgeen). Ben benieuwd of je jou nu aan het tentenbouwen eeeh, kokers bouwen krijgen!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 aug 2014 14:58

Daarvoor is het inmiddels te laat Dennis. Ik heb de tuin al zo vol gepropt dat zelfs voor een klein plantje geen plek meer is. En dan staat er ook nog een flinke Trachycarpus wagnerianus die ik graag er in wil zetten. Beperkte wortelsnoei wil ik volgend jaar nog wel eens proberen. Door botanische tuinen wordt deze methode tenslotte ook van tijd tot tijd toegepast.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Troy op 05 aug 2014 16:29

Als de wortels beschadigd zijn heeft hij moeite met water opnemen en kan verdrogen. Dus moet je er voor zorgen dat transpiratie uit het blad niet hoger is dan wat de plant maximaal op kan nemen. Dingen die je kunt doen om transpiratie te verminderen: veel blad weg snoeien (hoe meer blad hoe meer verdamping), oppervlakte temperatuur van de bladeren laag houden(dus geen volle zon), wegzetten op een plek met een relatief hoge lucht vochtigheid en niet te veel bewegende lucht. Tevens moet je niet denken dat de palm na wortel snoei extra natte grond moet hebben, dit heeft juist een negatief effect op de aanmaak van nieuwe wortels.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Ijah op 05 aug 2014 18:04

Aah , op die manier.
Geen idee waarom , maar ik dacht aan iets heeeeel anders :

Afbeelding

:thumb_up:
Ijah

1 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 aug 2014 01:19

Wortelsnoei blijft een riskante operatie in de hoop dat de uitbundige groei een keer tot staan komt. Bij Livistona australis heb aanvankelijk ook een keer wortelsnoei toegepast. Dat liep goed af en sindsdien is de palm keurig in het gareel gebleven.
Bij de hortus VU zag ik in een houten kuip een canariensis hoog op steltwortels. De groei van nieuwe adventiefwortels blijft dan achterwege en de wortelkluit blijft vrijwel onveranderd.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 06 aug 2014 10:13

Ik heb dit fennomeem ook wel bij mijn Phoenix C. en heb dit al drie x toegepast ,die wortelsnoei ,
nog dit voorjaar moeten doen want het water liep ook niet meer bij de plant , maar erover ,alles was omhoog gedrukt ,de plam groeide ook niet meer optimaal , kreeg ook meer bruinblad dan vers groen , staat in een 90 L pot en het is de bedoeling die pot te behouden , telkens van pot vergroten is niet te doen , onderaan de pot was geen grond meer , een dikke laag wortels ,ik heb er 1/3 van af geknipt en af geschopt met een vlijm scherpe bos schop , aan de zijkanten heb ik ongeveer een drie cm ook van afgehaald , anders kan deze zeker niet in de oude kuip naar wat beneden zakken , heb er nieuwe grond bij gedaan van DCM Mediterra en éénmaal is gegoten ,de palm goed bijgeknipt , alle onderste en bruine bladeren weg , op een beschutte en beschaduwde plaats gezet , heeft enkel wat zon en s'avonds ,
wat citrus mest gegeven om de 3 weken .
Sinds deze ingreep maakt hij het ene na het ander mooi nieuw groen blad bij , voormij één van de gemakkelijkste palmen om dat te doen .

grt
Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 aug 2014 11:47

Zo'n positieve ervaring geeft me weer hoop, Etienne. Ik wacht ermee tot het voorjaar, maar overweeg om voor de winter al de oudste bladeren weg te snoeien, al was het alleen om ruimtebeperking. Het kost me altijd moeite om gezonde delen van planten te couperen ook bij de bomen in de tuin. Liever nog verwijder ik een hele plant.
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen