wortelprobleem van Musa dwarf cavendish

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

wortelprobleem van Musa dwarf cavendish

Berichtdoor Selva op 18 aug 2014 15:01

Ik open een nieuwe topic ivm de vorige over mijn musa die opeens niet meer groeide. ik heb hem al uit de pot gehaald (op advies van een een lid hier, waarvoor dank). Volgens mij was het inderdaad een wortelprobleem. en wat het precies was? Een combinatie van schimmel aan de zijkanten (omdat hout aan de binnenkant van de pot was gaan schimmelen en volgens mij te droge grond onder in de pot.
Ik heb hem een paar maanden te veel water gegeven en hij stond in een redelijk diepe pot. Op advies van een verkoper heb ik hem veel minder water gegeven en moest steeds aan de oppervlakte voelen of het nog vochtig was. Indien dit het geval was hoefte ik geen water te geven volgens hem.
Wat ik denk en ook zag in de pot is dat zijn wortels gegroeid waren naar hoe ik hem water heb gegeven. Ze zijn helemaal de diepte ingegaan en halverwege de pot werd de grond kurk droog en toen ik de musa uit de grond trok brokkelde er diverse vertakkingen van zijn wortels gewoon af. HEt was geen rotting, maar vooral uitgedroogd.
Dus denk niet dat de grond voelen of het nog wel vochtig is voordat je water geeft wel zin heeft? want wat als dan de onderkant van de bak altijd droog blijft?
Hoeveel water heeft een musa nodig per gietbeurt? Als ik veel geef dan gaan zijn bladeren hangen en als ik te weinig geef dan word de onderkant van de pot dus niet nat. (en hoe kom je hier achter?)

Ik hoop dat mijn musa het nu wel redt. Hij heeft redelijk wat van zijn nieuwe wortels verloren. Kan hij hier goed van herstellen?
Ik heb hem nu tijdelijk in een kleinere, ondiepe bak gezet. Wat voor een bak is voor een musa het meest geschikt? Is een diepe bak dan wel handig?
Wat kan ik nu nog doen om zijn herstel te bevorderen. Veel water en mest of juist niet?

Help! ;-) mijn musa kind is ziek!
Selva

1 bedankjes

Re: wortelprobleem van Musa dwarf cavendish

Berichtdoor prutser 2 op 18 aug 2014 19:49

een banaan is van nature een zuiper,maar niet verzuipen, groeien in vochtig warm klimaat, zijn net waterpompen en verdampenveel water, hoe groter de plant , hoe meer verdamping dus meer water en voeding, zou dus die banaan toch in een ruime pot planten met gaten in de bodem, omdat overtollig water dan weg kan stromen bij te veel aan water, je vertelde dat het is verdroogt, dus vochtig ( niet te nat ) potgrond in een ruime pot zetten , de plant erin stoppen en aanvullen met vochtig potgrond, de pot hoeft niet erg diep te zijn, maar wel lekker ruim, de plant zal er zeker van herstellen, bananen zijn erg sterk en kunnen wel wat hebben, vooral in warme tijden , in de winter is het een ander verhaal, dan komt er wel een wat moeilijke periode door droge lucht van cv en te weinig licht, de kunst is dan meer gericht op het overleving van de plant, maar dat is voor later dit jaar, nu lekker planten en vochtig houden , en als de groei goed op gang komt ,is het wortel herstel al begonnen ,dan zou je mest stoffen kunnen toe dienen, zou er nu nog niet aan beginnen, heeft nog geen nut, hoop dat je hier wat aan heb, m.v.g. paul :thumb_up:
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Selva op 18 aug 2014 20:03

daar heb ik zeker wat aan, aan je vorige tip ook. ik had hem zelf nooit uit die pot gehaald namelijk. Je hebt dus mijn Musa gered :-) Ik heb hem te veel water gegeven en had ook gaten onder in die pot, maar hielp niet goed. Zijn bladeren gingen slap hangen (in de middag) en de verkoper zei dat ik dan te veel water geef. Dus ben ik minder water gaan geven maar de wortels aan de onderkant (hij had sommige héle lange wortels gemaakt, die wel 40 cm van de hoofdkluit afgingen) Wellicht dus dat ik hem de laatste tijd veel te weinig water gaf.
Ik sproei ze dagelijks en misschien dat daarom de aarde aan de oppervlakte ook natter was. de onderkant was kurkdroog en de wortels heel slap (maar wel wit)

Mijn Musa is een meter ongeveer, hoeveel ml water zou hij in deze tijd nodig hebben? Kun je een indicatie geven? (snap dat er een ruime marge is) ik wil nml weten of ik daar heel erg vanaf wijk.

vast bedankt

Groet

Selva
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 18 aug 2014 21:49

Als je hem binnen houdt, in ieder geval zoveel water geven als dat de grond nog kan vasthouden. Ik doe het eens per week en mik op een natte schotel, en als het echt warm word buiten dan mag het zeker 2 maal per week.

ter vergelijk: hier staat een kleine 50 cm hoge maurelli nog buiten in een schotel met zeker 2 cm water....gaat prima. Als het eens een dag niet regent dan is die schotel weer leeg.

PS: aan de grond voelen betekend bij mij overigens dat de vinger er de volle lengte ingaat. De bovenste 2 cm van de grond droogt redelijk vlot uit, maar daaronder voel je normaliter dan wel al vochtigheid. Als die er niet is dan is je plant te droog.

Succes!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Selva op 19 aug 2014 09:04

Hoi Rob,

Bij mij is het precies andersom, ik voel aan de aarde, ook een stuk er in en dat voelt dan vochtig terwijl dus nu blijkt dat de diepste helft (waar ook veel wortel-uitlopers zaten) kurk en kurk droog was, terwijl de oppervlakte dus wel vochtig was. Als je een diepe bak hebt en niet veel water geeft maar wel regelmatig dan kan het dus zijn dat het water nooit de diepte gaat bereiken omdat de grond in de bovenste laag nog niet verzadigd is. Dus is die 'grondproef' niet betrouwbaar in alle gevallen. Idd zou dan in dit geval een schotel uitkomst bieden, voor de wortels dieper in de pot.
Maar dat werkt toch alleen als de musa heel veel wortels onder in de pot heeft? Die van mij had hier en daar vertakkingen de diepte in en één hele lange dunne. Denk dat hij zijn wortels heeft aangepast aan mijn water-mishandeling (te veel water en daarna weer te weinig)
Voor veel planten geld ook dat ze geen natte 'voeten' mogen hebben. Dus geen water in onder in de pot. maar bij een Musa dus wel? Kun je ook van boven én van onder water geven?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 19 aug 2014 22:23

Die wortels duren bij Musa nooit heel lang als de temperaturen maar hoog genoeg zijn ;)
Je kunt idd van boven en van onder water geven als je dat wenst, maar nu is vooral zaak om de boel goed vochtig te houden. Alles werkt daarbij. Je kunt hem nu in de regen zetten, of in een emmer water....alles kan, zolang de temperatuur maar boven de 15° of bij voorkeur boven de 20° uitkomt, dan krijgt ie dat water wel weer weg.

Die natte voeten is juist btw: permanent stilstaand water is niet goed. Eea is echter behoorlijk rekbaar en echt heel afhankelijk van de temperatuur.
Sommige soorten drinken echte zo hard dat een schotel met enkele cm water geen probleem is in de zomer.
Afgelopen week had ik hier ene bak met Areca zaailingen in 20 cm palmpotten, die in 8 cm water stonden. Ik heb de bak leeg gekapt pas na meerdere dagen en nu binnen bij 26-34° op zolder gezet - ze gaan werkelijk als de brandweer. Zeker nu houdt ik in de bakken met zaailingen vrijwel constant enkele cm water onderin...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Selva op 20 aug 2014 10:38

Het probleem is ook vooral dat ik het gevoel dat jij hebt met planten (dus dat je aanvoelt/weet wat ze nodig hebben) niet heb. Ik weet dus niet wanneer de Musa te veel of te weinig water heeft. Dus als ik met schotels in de weer ga dan weet ik niet of ik dit dan wel op de juiste manier en op het juiste moment doe.

Ik gaf de musa schijnbaar te veel omdat zijn bladeren iedere middag (als het warm was) helemaal slap hingen. Meestal gaf ik hem dan nog meer water omat ik juist dacht dat hij dorst had. de verkoper zei dat zijn wortels schrikte bij te veel water en dat daarom zijn bladeren slap gingen hangen. Is dit eigenlijk wel zo?

Daarom ben ik hem minder water gaan geven en moest dus aan de grond voelen als indicatie of hij noig vochtig genoeg was, Ik dacht dat als een musa te weinig had je dit wel meteen zou zien aan zijn bladeren, maar dat is dus helemaal niet zo. Hij stopt dus met groeien?

Ik heb drie musa basjo's en daar heb ik wel gezien hoe snel die wortels (en ook de plant zelf) gaan. Stond er echt van te kijken. Hoop dat mijn Musa het red, ben er echt aan gehecht maar heb er alle vertrouwen in na jullie reacties en hulp.

Erg bedankt iig!
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 20 aug 2014 22:24

ja ik denk dat het wel helemaal goed gaat komen hoor ;) hei is een beetje vieling en ervaring die je op moet doen, kijk , als het erg warm is, kan je gerust water geven ,en als het dan onder de pot iets water uitkomt ,dan is het tot de bodem nat, wacht een paar dagen tot de grond wat droger aanvoelt ,( niet uitgedroogd natuurlijk ), maar vochtig, en geef hem dan weer water, maar hou de temp wel in de gaten, als het kouder gaat worden , dan minder water geven, in winter maanden aan de droge kant houden, dus dan erg weinig water, de plant gaat helaas wel wat achteruit door licht gebrek, maar denk aan de tropen ( droge tijd ) dan gaan ook van nature de planten achteruit, de musa basjoo`s die bij mij ( enkele ) op zolder overwinteren staan donker en geef ik al helemaal geen water, zo overleven ze eigelijk een droge tijd , maar, als de dwarf cavendish warm en licht staat ( dikke spaarlamp erboven ) dan gewoon door voeden en water geven , dan zal hij gewoon verder groeien, in de tropen geven ze op bananen plantages ook water en voeding in droge tijden, en ze groeien dan ook gewoon door, dus dat, :thumb_up: m,v.g. paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Selva op 21 aug 2014 09:32

Hoi Paul,

Dank voor je uitleg. Duidelijk, hoe het handig werkt met water geven zo. Dat is tenminste duidelijk. Ik maak me wel zorgen over de winter. Enerzijds niet omdat het nooit heel koud word hier aan de kust (ik heb genoeg winters een yucca zonder bescherming buiten gezet op een verhoging en die heeft het jarenlang gewoon overleefd omdat het nooit echt koud werd)
Ook heb ik een groot raam op het westen en dat is in de winter wel fijn schijnt, ivm de middagzon.
Maar ik maak me wel zorgen over de plek voor het raam, die slecht geisoleerd is en waar tocht/kou vandaan kan komen. de radiatoren die ik heb staan eveneeens op die plaatsen voor het raam (waar nu de planten staan) en dus zal ik de planten moeten verplaatsen naar een minder lichte plek om hen bij die kachel te verwijderen. Maar ze krijgen al te weinig licht dus dat word wel een uitdaging.
Vorig jaar winter en het jaar daarvoor had ik een areca, musa en Phoenix en die deden het in de winter prima. De Phoenix roebelenii stond 3 mt van het raam en groeide gewoon door. De Musa groeide even niet en begon in maart weer en de areca deed het minder goed maar dat kwam omdat ik hem verzopen had en veel te donker had geplaatst.

Hoe doe jij dat in de winter met je Musa's die je wel in de huiskamer laat staan met blad? Hoe houd je de luchtvochtigheid hoog genoeg en hoe ver bij een radiator vandaan zetten? Wat is schadelijker? tocht en kou of weinig licht?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Jane op 21 aug 2014 17:50

Daarom vind ik cocos aarde ook zo fijn. Dat heeft de neiging het vocht gelijkmatiger te verdelen en vast te houden. Alles in pot, gaat bij mij in de cocos aarde.
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Jane

44 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?