door Dennis_S op 25 aug 2014 07:26
Het is ook niet persoonlijk Han! toch durf ik ook die efficiency te betwisten. Als ik alleen al kijk naar het aantal bladeren. Die in de sierpot heeft ook beduidend meer bladeren en zelfs de eersten nog toen ik m daar in plantte. Degene in tien liter potten hebben de eerste bladeren al niet meer. Probeer ook maar eens de 35 bladeren te halen in een kroon van een Trachycarpus fortunei in de volle grond. Dat lukt je in pot nooit. hoe groter de pot, hoe meer bladeren je hebt. Dat is al helemaal duidelijk bij een Washintonia in pot, die zie je ook zelden met meer dan 8 bladeren. Hoe groter de pot, hoe meer bladeren! En dan is er nog zoiets als een standaard kluitmaat, als die er is natuurlijk. Ik bedoel, bij een bepaald kroonvolume behoort een bepaalde kluitomvang. Zo is de kluit van een vollegrondstrachycarpus fortunei toch zeker circa 1,8 m in diameter. En daar hoort ook een kroon bij met 30-40 bladeren. Hoe kleiner de pot, hoe kleiner het aantal bladeren.
Maar het is inderdaad nu eenmaal de kunst een hanteerbare plant te hebben en een goede balans te vinden tussen het formaat pot, het formaat palm, een acceptabele groeisnelhied en een op zijn minst redelijke gezondheid van een plant. EN dat vergt een goed watergeef- en bemstingsregime. Iets wat alleen maar moeilijker is naarmate de pot kleiner is