Naar mijn weten zijn er alleen omgekeerde osmose apparaten voor waterzuivering. Volgens mij schrijven mensen osmose omdat dat korter is dan omgekeerde osmose (doe ik zelf ook vaak

). Het principe van omgekeerde osmose is dat door de waterdruk van leidingwater (eventueel met boosterpomp), het water door een membraan geperst wordt, waar de meeste andere stoffen niet doorheen kunnen. Het resultaat is erg zuiver water zonder kalk. Het water is niet volledig zuiver (zoals bij gedestilleerd water), maar dat is voor deze toepassing niet erg.
Zelf heb ik een 15 jaar ervaring met omgekeerde osmose (voornamelijk voor aquarium).
Een apparaat van 50 euro voldoet op zich prima. Waar je wel op moet letten is chloor in het leidingwater. Chloor beschadigd het membraan en moet dus uitgefilterd worden met een koolstof filter. Een koolstof filter moet dan minimaal jaarlijks vervangen worden. In Nederland zit in principe nooit chloor in het leidingwater, maar in België gewoonlijk wel.
Een apparaat van 190 l/dag zal in de praktijk ongeveer 50 liter per dag produceren. 190 l/dag is alleen onder (onrealistische) ideaal omstandigheden.
De ingebruikname is erg makkelijk. Het apparaat aansluiten op een koud water aansluiting (gewoonlijk wasmachine kraan) en het schone water opvangen in een opslagvat. Het afvalwater kan je ook opvangen of gewoon de gootsteen in laten lopen. De efficiëntie van een nieuw apparaat is ongeveer 1 deel schoon water op 5 delen afval water (voor elke liter schoon water heb je dan dus 6 liter water nodig).
Het schone water kan je vervolgens ook heel goed in de huishouding gebruiken. Een koffiezet apparaat of waterkoker krijgen geen aanslag meer (ook niet na 10 jaar gebruik). Het schijnt zelfs zo te zijn dat de smakelijkste koffie/thee met kalkvrij water gemaakt worden. Is het gevaarlijk voor consumptie? Nee, je kan het consumeren als leidingwater. Zelf gebruik ik het voor koffie/thee, met als voordeel dat het water gekookt is (ivm eigen opslag). Voor gewoon drinken kan je beter wel kalk in het water hebben omdat dit goed voor je lichaam is.
Al met al kan ik het gebruik ervan zeker aanraden! 2 aandachtspunten. Kalkvrij water mag niet door koperen leidingen omdat het koper oplost/aantast (te lage PH) en je moet op tijd je membraan vervangen (jaarlijks testen) omdat je verhouding schoon water/ afval water anders ongunstig gaat worden.
Hopelijk kan je wat met bovenstaande info.