Osmose water

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Osmose water

Berichtdoor jos944 op 14 sep 2014 12:49

Ik weet niet of ik het in de juiste rubriek plaats? Maar voor sommige van mijn planten (vleeseters en protea) heb ik eigenlijk regenwater of gedestilleerd water nodig voor de wintermaanden.

Nu zat ik er over te denken om hier een osmose apparaat of omgekeerde osmose water te gebruiken.

Wie heeft er ervaring mee?
En wat is beter / goedkoper in het gebruik. Osmose of omgekeerde osmose?
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Re: Osmose water

Berichtdoor luc op 14 sep 2014 14:45

Is regenwater opvangen eigenlijk niet eenvoudiger en goedkoper :thumb_up:
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 14 sep 2014 15:11

luc schreef:Is regenwater opvangen eigenlijk niet eenvoudiger en goedkoper :thumb_up:

Ik kan in mijn eigen tuin alleen regenwater van een plat dak opvangen.
Ik heb begrepen dat door de grote hoeveelheden stof en andere rommel op een plat dak dat dit echt niet geschikt is als water voor planten.

Dus tja.. Dan houdt het op met het opvangen van regenwater.
Kan wel duizend emmertjes op het terras plaatsen maar dat is ook weer zo overdreven :-D

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Marjanne op 14 sep 2014 18:42

Wij hebben ook platte daken.
Ik heb echter wel een regenton, deze staat in de garage ( de regenpijp loopt daar ook door)dit is ideaal, omdat ik zo in de winter ook regenwater heb.
Ik heb gelukkig nog geen problemen met mijn planten gehad omdat het water vervuild zou kunnen zijn.
Ik kan me trouwens voorstellen dat vuil en stof ook van schuine daken naar beneden spoelt als het regent.
Ik maak wel ieder voorjaar de regenton leeg en schoon.
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 14 sep 2014 22:59

De prijzen van het osmose apparaat vallen wel mee. 50 euro voor een apparaat dat 190 liter per dag kan produceren. Als ik kijk dat ik voor 5 liter gedistilleerd water zo een 2 euro kwijt ben...dan heb ik hem met 200 liter al terug verdient.

Ik wil gewoon wat ervaringen horen wat betreft de osmose of omgekeerde osmose.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Edwin W op 15 sep 2014 09:47

Naar mijn weten zijn er alleen omgekeerde osmose apparaten voor waterzuivering. Volgens mij schrijven mensen osmose omdat dat korter is dan omgekeerde osmose (doe ik zelf ook vaak ;) ). Het principe van omgekeerde osmose is dat door de waterdruk van leidingwater (eventueel met boosterpomp), het water door een membraan geperst wordt, waar de meeste andere stoffen niet doorheen kunnen. Het resultaat is erg zuiver water zonder kalk. Het water is niet volledig zuiver (zoals bij gedestilleerd water), maar dat is voor deze toepassing niet erg.

Zelf heb ik een 15 jaar ervaring met omgekeerde osmose (voornamelijk voor aquarium).
Een apparaat van 50 euro voldoet op zich prima. Waar je wel op moet letten is chloor in het leidingwater. Chloor beschadigd het membraan en moet dus uitgefilterd worden met een koolstof filter. Een koolstof filter moet dan minimaal jaarlijks vervangen worden. In Nederland zit in principe nooit chloor in het leidingwater, maar in België gewoonlijk wel.

Een apparaat van 190 l/dag zal in de praktijk ongeveer 50 liter per dag produceren. 190 l/dag is alleen onder (onrealistische) ideaal omstandigheden.

De ingebruikname is erg makkelijk. Het apparaat aansluiten op een koud water aansluiting (gewoonlijk wasmachine kraan) en het schone water opvangen in een opslagvat. Het afvalwater kan je ook opvangen of gewoon de gootsteen in laten lopen. De efficiëntie van een nieuw apparaat is ongeveer 1 deel schoon water op 5 delen afval water (voor elke liter schoon water heb je dan dus 6 liter water nodig).

Het schone water kan je vervolgens ook heel goed in de huishouding gebruiken. Een koffiezet apparaat of waterkoker krijgen geen aanslag meer (ook niet na 10 jaar gebruik). Het schijnt zelfs zo te zijn dat de smakelijkste koffie/thee met kalkvrij water gemaakt worden. Is het gevaarlijk voor consumptie? Nee, je kan het consumeren als leidingwater. Zelf gebruik ik het voor koffie/thee, met als voordeel dat het water gekookt is (ivm eigen opslag). Voor gewoon drinken kan je beter wel kalk in het water hebben omdat dit goed voor je lichaam is.

Al met al kan ik het gebruik ervan zeker aanraden! 2 aandachtspunten. Kalkvrij water mag niet door koperen leidingen omdat het koper oplost/aantast (te lage PH) en je moet op tijd je membraan vervangen (jaarlijks testen) omdat je verhouding schoon water/ afval water anders ongunstig gaat worden.

Hopelijk kan je wat met bovenstaande info. :)
Bezoek ook eens Palmexotica
Edwin W

16 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 15 sep 2014 11:21

Edwin,

Bedankt voor deze heldere uitleg.

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 15 sep 2014 12:23

Let wel op met vleeseters dat je niet alleen let op kalkvrij water maar ook mineraalvrij is. Zoals je wellicht zal weten (en voor de andere meelezers) leven vleesetende planten op een mineraal arme bodem, zonder voeding en kalk. Hun wortels zijn hier volledig op aangepast, ga je ze regelmatig toch kraanwater geven dan rotten de wortels weg omdat ze er niet op aangepast zijn. Een keertje kan heus geen kwaad maar maar laat het dan ook bij een enkele keer. Ik zeg maar zo, iets is beter als niets. Water koken heeft geen zin om kalk er uit te halen alleen wanneer je het opvangt heb je demi-water.

Mijn aquaria krijgt gewoon flevolands leiding water en het grootste gedeelte van de planten ook. Ja ik heb een regenton maar die is op het moment leeg, wat er in zit bewaar ik voor de vleesetende planten en citrusbomen.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 24 sep 2014 12:57

Kleine aanvulling op mijn vraag.

We hebben een wasdroger met afvoer naar het riool.
Kan ik dit condens water gebruiken om mijn planten water te geven.
Het zou in theorie gedistilleerd water moeten zijn.

Iemand hier ervaring mee?

Jos en Saskia tuintje
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 sep 2014 14:50

Voor strijkijzers is het goed.... :happy_thai:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Volgende