Nieuwe exotenborder aanleggen

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Nieuwe exotenborder aanleggen

Berichtdoor rabbit op 08 apr 2010 21:36

Hallo,
ik ga een stuk van de tuin opnieuw aanleggen,het betreft de linkerzijde van het pad waarvan nu nog een gedeelte gras is.
Ik wil daar een exotenborder van maken met over het algemeen palmen,bananen eventueel een paar yucca's en misschien nog een paar grasbomen.
De tuin loopt ongeveer 15 cm af naar het huis toe,dit ga ik nu ongeveer waterpas maken.
De borderrand word van tufsteen hetzelfde als de linkerzijde van het pad.
De vraag is nu kan ik het gras gewoon zo onderspitten of kan ik het beter afvoeren.
Moet ik voor de rest nog wat aan de grond doen?
Het is zanderige grond.
Adviezen zijn welkom.

Groet,
Bert
P1010060.JPG
P1010060.JPG (47.94 KiB) 4584 keer bekeken

P1010061.JPG
P1010061.JPG (49.91 KiB) 4584 keer bekeken
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Re: Nieuwe exotenborder aanleggen

Berichtdoor erna op 08 apr 2010 21:57

hallo,
Persoonlijk zou ik het gras niet onderspitten, maar afvoeren.
Verder zou ik de grond wat bewerken door er een aantal zakken lava, goede potgrond, en wat mediterrane grond onder te mengen. Op de plaatsen waar yucca's komen wat meer lava voor een goede drainage.
Als alles op voorhand klaar staat, heb je niet veel werk meer als de planten toekomen, en kan je ze direkt planten.
Misschien hebben anderen een ander idee ?

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor voschke op 09 apr 2010 07:36

inderdaad Bert zoals Erna zegt het gras niet onderspitten maar afvoeren. verder gebruik ik zelf veel cocos potgrond dat is ideaal voor de waterhuishouding

mvg,

Rob
voschke
Bedrijven

32 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 09 apr 2010 12:16

Weer een tuinproject erbij om te volgen, leuk! :)
Mooie gazebo zie ik trouwens in de rechterbovenhoek!!! :P

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 09 apr 2010 12:41

Hoi , ik vind het jammer dat je het gras wegdoet! veel mensen beseffen niet dat gras [groen] en [blauw] lucht op de gemoedstoestand van mensen werkt! Heb je natuurlijk in de zomer groen maar in de winter weer een donkere vlek erbij! Ik merk dat heel sterk, was een tijd gestopt met de kweek van sprinkhanen i.v.m. vakantie dat ik de laatste weken minder vaak letterlijk in het groen stond! en een beetje murf werd, en de laatste week komt de kweek weer op gang en ga ik om de dag weer de weilanden in voor vers gras, en het werkt! Ik kom fluitend thuis zeker in combinatie met blauwe lucht! Maar Bert, laat je niet afschrikken! Het is goed om plannen te hebben, en ik moest dat even kwijt! :P
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor amourath op 09 apr 2010 13:02

Eduard, ik begrijp wat je bedoelt en het zal zeker op het gemoed werken, maar als je geen supergrote tuin hebt, is het soms kiezen. Ik heb zelf ook een smalle streep gras en heb ook al getwijfeld om die weg te doen en er plantjes te plaatsen. Alleen is de oriëntering bij mij anders waardoor ik alles visueel nog kleiner ga maken vrees ik, daarom nog twijfel...
Een donkere vlek? Dat valt goed mee hoor, je plant gewoon wat bollen en dan heb je in februari/maart al kleur, en tegen dat die weg zijn komen de bladplanten weer tot leven.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 09 apr 2010 13:06

Bij het omspitten van gras schijn je methaangas vorming te kunnen krijgen..

geen idee wat dat inhoud, maar het schijnt niet goed te zijn voor je planten.......

erg benieuwd naar het resultaat!
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 09 apr 2010 13:39

Hoi, Het is ook niet negatief bedoeld! maar gras heeft ook zijn voordelen! nu kan hij er op staan ! straks heeft hij het looppad nog over! wel mooi met extra planten!
Ik start een stukje over mijn grasveld en wat daar zo op groeit! voordat het de eerste keer gemaaid wordt!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor amourath op 09 apr 2010 13:47

bommetje schreef:Bij het omspitten van gras schijn je methaangas vorming te kunnen krijgen..

Methaangas bij gras omspitten...? Waar haal je dat? :)

Methaan is een koolwaterstofverbindign die in de natuur ontstaat door afbraak van organisch materiaal in anaerobe omgeving - dwz dat er géén zuurstof in de opgeving is. In jouw tuin is er wel degelijk zuurstof, ook in de grond, anders was alles nu al lang dood :) Als er al methaangas zou vrijkomen zal het echt in verwaarloosbare hoeveelheden zijn, tenzij je gaat graven tot in het permafrost :mrgreen:

De enige reden waarom ik niet zou omspitten is dat gras hardnekkiger is dan je denkt... en na x aantal weken plots terug boven komt piepen in jouw border.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor shorty66 op 09 apr 2010 14:43

rabbit schreef:Hallo,
ik ga een stuk van de tuin opnieuw aanleggen,het betreft de linkerzijde van het pad waarvan nu nog een gedeelte gras is.
Ik wil daar een exotenborder van maken met over het algemeen palmen,bananen eventueel een paar yucca's en misschien nog een paar grasbomen.
De tuin loopt ongeveer 15 cm af naar het huis toe,dit ga ik nu ongeveer waterpas maken.
De borderrand word van tufsteen hetzelfde als de linkerzijde van het pad.
De vraag is nu kan ik het gras gewoon zo onderspitten of kan ik het beter afvoeren.
Moet ik voor de rest nog wat aan de grond doen?
Het is zanderige grond.
Adviezen zijn welkom.

Ik ben er ook aan begonnen, want op de gazon smijt ik ook elk jaar een paar honder euro's aan voedsel en anti mos en vilt en het komt elk jaar weer. het goede aan het aangename .dus een nieuwe border begonnen.foto's volgen nog.mvg shorty :thai: :thai:
de tuin 2010 004.jpg
de tuin 2010 004.jpg (182.97 KiB) 4531 keer bekeken
shorty66

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips