plumeria liefhebbers ?

Op dit forum kan je terecht met al je vragen over olijfbomen, albizia's, eucalyptus, jacaranda en andere exotische bomen en struiken.

plumeria liefhebbers ?

Berichtdoor lily-anne op 09 apr 2010 14:44

Wie heeft er allemaal ervaring met plumeria ( franchipane )
hoe meer liefhebbers van deze prachtige planten , hoe meer ervaring en minder problemen .
Ik kan er in ieder geval niet genoeg van krijgen en hoop dat ze vlug terug uit hun winterslaap komen en dit jaar allemaal zullen bloeien
ben benieuwd naar jullie ervaringen
groetjes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Re: plumeria liefhebbers ?

Berichtdoor amourath op 09 apr 2010 15:18

Hier posten toch een aantal liefhebbers (in wording) hoor Lily-Anne!

In dit topic gaat het over het zaaien van plumeria's. Tot nu toe is mijn succes nogal klein, met slechts 1 gekiemd zaadje, maar er is een verse lading onderweg dus ik probeer het binnenkort opnieuw!

Zo ver zijn we al (nog enkele jaren geduld dus eer we bloemen hebben):

Afbeelding

Benieuwd naar de jouwe hoor! Heb je ze zelf gezaaid? Heb je al bloei gehad? Zo ja: welke kleurtjes?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 09 apr 2010 20:42

ik heb zelf geen plumeria's gezaaid maar heb 3 zaailingen van iemand gekregen en zullen hopelijk in 2011 bloeien de namen zijn : obuste dwarf pink Singapore - luang bendjapan en phet sairung
mijn eerste plumeria heb ik in 2008 meegebracht van Madeira als stek en die heeft toen enkele bloemetjes gehad - geel met andere tinten ( moest eerst nog veel meer wortels maken ) hopelijk dit jaar volle bloem
vorig voorjaar heb ik bewortelde stekken gekocht uit Thailand die al vrij groot zijn - het zijn bijna allemaal geënte planten en 1 is zelfs 2 keer geënt .
1 begon tegen het einde van het seizoen te bloeien - gele tinten - de andere hebben forse bladeren gekregen en zullen hopelijk dit jaar tot bloei komen - staan al in vrij grote potten en zijn nog niet uit hun winterrust - ze geven wel al schuchtere tekens van groei en ik begin ze af en toe wat water te geven .Hebben heel de winter op een vorstvrije slaapkamer gestaan voor het raam en geen druppel water gekregen .
De namen van deze planten zijn :
-rubra C.V. phet chompoo 69
-rubra C.V. phet payarae 150
drubra C.V. pay nang nuea 27
rubra C.V. bonjour 63
rubra C.V. suvarnabhum sunshie
groetjes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor amourath op 09 apr 2010 21:34

Bij mij noemen ze allemaal 'plumeria rubra' :mrgreen: ik weet het dus niet... ik vind de bloemen prachtig en ze zouden ook heerlijk ruiken, maar ik heb er nog geen in levende lijve gezien, ze worden maar weinig aangeboden in de handel precies.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lily-anne op 10 apr 2010 17:07

de geur is heerlijk en moeilijk te beschrijven - ze gebruiken de bloemen in Hawaii om kransen van te maken om aan de toeristen te geven of op feesten - men gebruikt het ook in de parfum industrie.
In het echt heb ik in Madeira voor het eerst een plumeria boom gezien - stond volledig in bloei en was prachtig om zien .Bloeit wel enkel aan de uiteinden van de takken . Hebben veel voedsel nodig in de zomer - graag voedsel met een groot middennummer - ik geef regelmatig 10/52/10 - grote bloempotten - in de zomer veel volle zon en veel water als ze in de groei zijn . In de winter zo goed als geen water geven en fris maar vorstvrij overwinteren .Het klopt dat je ze hier niet vaak aangeboden ziet in de gewone plantenwinkels of je zou naar een exoten winkel moeten gaan , daar veronderstel ik wel dat je ze kan vinden .
groetjes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Berichtdoor vanessapalma op 10 apr 2010 19:28

Hallo
Ik heb ook plumeria's gezaaid en er zijn de 20 nu een 7 tal uitgekomen en ik heb een stek van iemand over genomen en die begind nu langzaam blad aan temaken .

Ik ben er benieuwt hoe hij er uit ziet als hij in bloei staat en hoe hij ruikt .

Ik verplaats de stek in het wekend in de ochten blijf hij staan in huiskamer want daar staat de zon en in de middag zet ik hem in de kamer van mijn dochter want dan staat de zon daar , want ik heb gelezen dat ze er van de zon houd dus dat maar verplaatsen .

En de zaailingen gaan er goed beter dan ik had verwacht .

Groetjes Vanessa
vanessapalma

1 bedankjes

Berichtdoor Bettina op 09 maart 2016 07:47

Ik ben op zoek naar mensen geïnteresseerd in en ervaring hebbende in het kweken van plumeria
Ik heb zelf verschillende stekken meegebracht van vakantie en heb dringend advies nodig om deze aan de wortel te krijgen
Vorige pogingen leiden steeds tot rotten van d stekken
Iemand in d buurt van Waasland?
Bettina

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 09 maart 2016 08:43

Voor advies hoef je met het forum bij de hand niet in de buurt te wonen ;)

Ik plant de plumeria's zo veel mogelijk in transparante potten (bv van orchids) die ik vervolgens ook van gaatjes rond om voorzie. Vervolgens kun je watergeven door met de plantenspuit in zo'n gat te spuiten. Dat is een tip die een local deelde. Zelf geef ik vooral water via de onderschaal en dankzij de transparante potten zie je mooi wanneer dat opnieuw nodig is. Werkt perfect en de zaailingen staan er nog prachtig bij waar ik voorheen ook alleen maar rot had.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 09 maart 2016 19:14

Hoi Bettina,

Bekende naam? Veel succes met Plumeria's heb ik nooit gehad, al gezaaid maar niet groot gekregen. Heb ze ook al van vakantie meegebracht (stekken en gewortelde planten) maar ook niet lang kunnen houden en nu komen ze niet meer in.
Erwin (Airemulp) op het forum kweekt ze nochtans aan de lopende band en kan je misschien wegwijs maken.

groetjes danny
danny2

148 bedankjes

Keer terug naar Exotische bomen en struiken