Palmhout

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Palmhout

Berichtdoor draco op 14 okt 2014 13:38

Het lijkt niet verstandig om je hutje uit palmhout op te trekken. De kern van de stam van een palm bevat veel vocht en na verloop van tijd wordt de stam zacht of krimpt deze. De afgebeelde stam van een Howea is zichtbaar ingedroogd en verschrompeld. De stam van een Trachycarpus daarentegen behoudt zijn vorm, maar wordt na enkele jaren sponsachtig. Ook de harde stam van Phoenix roebelenii met zijn karakteristieke bladsteelresten is na verloop van tijd indrukbaar.
Bijlagen
Palmhout.jpg
Palmhout.jpg (194.82 KiB) 5270 keer bekeken
Palmhout'.jpg
Palmhout'.jpg (165.14 KiB) 5270 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Palmhout

Berichtdoor lapalmeraie op 14 okt 2014 14:28

Inderdaad Han!
Ik had hier eens een houten bord gehangen aan twee dode roebelenii stammen.
Na één seizoen zakten deze volledig door.
Enkel de dode wagnerianus stam lijkt harder te blijven.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor wimmie op 14 okt 2014 21:14

Hoi Han; is dit het trieste restant van jouw eigen, ouwe, getrouwe forsteriana?
wimmie

8 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 okt 2014 00:23

Klopt Wim, ik heb er nog geen afstand van kunnen doen :? . Ik heb de koudetolerantie van deze palm overschat :( , de vorstvrije overwintering bleek desastreus uit te pakken en de Howea verloor vrijwel al zijn veders :oops: . Binnenshuis leek enige tijd herstel op te treden met de ontwikkeling van nieuwe bladeren :P , maar na een paar jaar voortsukkelen raakte de fut eruit. :shock: De opvolger is ondertussen in de maak, over 30 jaar 8-) hoop ik weer zo'n stam te kunnen bewonderen :lol:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 15 okt 2014 15:57

Daarom doen hardhout soorten het zo goed in dit klimaat, het duurt lang voor dat dit soort stammen kapot zijn. Nou heb ik mijn twijfels bij het grote FSC-keurmerk over verantwoord bosbouw, er is niets anders te krijgen dan FSC. In mijn ogen goedbedoeld maar het werkt niet, natuurgebieden gaan er aan!

Mocht ik ooit een eigen huisje hebben dan komt er een parket van palmhout op de vloer, dit prijzige parket wordt gemaakt van oude kokospalmen die worden gerooid als ze te weinig kokosnoten leveren. ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 okt 2014 16:44

En wat vindt het syndicaat van bejaarde palmen daarvan ??? :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor wimmie op 15 okt 2014 19:31

Han, tegen die tijd kom ik met behulp van een rollator je rimboe nog wel eens bewonderen. :D
Wim.
wimmie

8 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 16 okt 2014 05:23

Bamboe is een goed alternatief voor hout.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 16 okt 2014 10:34

Alexander schreef:Bamboe is een goed alternatief voor hout.

Alexander

Ik wou het net zeggen maar jij was me voor :lol:

Ze maken tegenwoordige prachtige plankjes uit samengeperste bamboevezels. Soms nauwelijks te onderscheiden van echte planken. Ik zet alleen mijn vraagtekens achter het recyclen van dergelijke plankjes. Zo worden namelijk toch met een soort lijm bij elkaar gehouden, vraag me af of je daar op een milieu vriendelijke manier (behalve verbranden) van af kan komen.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor blackbee045 op 17 okt 2014 05:44

Daarom doen hardhout soorten het zo goed in dit klimaat, het duurt lang voor dat dit soort stammen kapot zijn. Nou heb ik mijn twijfels bij het grote FSC-keurmerk over verantwoord bosbouw, er is niets anders te krijgen dan FSC. ???
Get fast success in rhcsa certification exam training exam questions by using our latest exam.best of luck
blackbee045

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen