groeimogelijkheden dadelpolm in definitieve pot (50j)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

groeimogelijkheden dadelpolm in definitieve pot (50j)

Berichtdoor Peterf op 17 okt 2014 08:07

Dag allemaal,

Volgend jaar start ik met de bouw van ons nieuwe huis. Ik heb op dit moment een Canarische dadelpalm in pot staan met een kruindiameter van 3.5 a 4m en een hoogte van circa 2,5m, welke op dit moment in de hal bij mijn ouders staat. Bedoeling is om in mijn nieuwe huis een grote definitieve kuip te metsen in de hal/woonkamer. De woonkamer/hal is een vide van 5.5m hoog. Bedoeling zou zijn om een pot te metsen van pakweg 1.8m hoog. Zo komt de kruin boven onze hoofden en heeft de palm in feit genoeg ruimte voor zijn kruin. In het dak komen verschillende dakramen te zitten voor de lichtinval. Nu heb ik echter de volgende vragen:

Bedoeling is dat deze palm hier de rest van mijn leven kan in groeien. Gezien de grootte van de pot/kluit, zal het voor mij niet mogelijk zijn om elke paar jaar even de kluit uit de pot te halen, schoon te maken en verse aarde aan toe te voegen. De palm zal het dus moeten dus met een definitieve potvulling, welke ik uiteraard wel zal aanvullen met voeding via het wateren en af en toe een vers laagje aarde boven in de pot (zakt na verloop van tijd weer door). Denken jullie dat het mogelijk is voor de palm om hier blijvend in te groeien of verwachten jullie problemen op termijn. Het idee was dat als ik de potkluit groot genoeg neem, dat dat hopelijk volstaat als definitieve oplossing. Vraag is daarna dan ook hoe groot de kluit zou moeten zijn. Je kan nu uitgaan van 1,8m diep (grindlaag op de bodem inbegrepen). Als diameter had ik aanvankelijk het idee om 1m te nemen, al weet ik niet of de diameter van de pot een grote rol speelt (diepte wel).

Gezien het feit dat het plaatsen van mijn palm vrij definitief zal zijn, graag jullie opmerkingen hierover, vooraleer het onmogelijk geworden is om de palm nog te verplaatsen. :)

Ter info. We werken met vloerverwarming, met een grote thermische inertie en dus een constante temperatuur in huis, dag/nacht, zomer/winter.
Peterf

1 bedankjes

Re: groeimogelijkheden dadelpolm in definitieve pot (50j)

Berichtdoor prutser 2 op 17 okt 2014 13:16

hallo paul even hier, ik denk dat het wel problemen zal geven op den duur, de palm is een boom, en zal door groeien , zeker als de omstandigheden erg goed zijn, ik zou er juist voor kiezen om niet hoog maar juist laag te planten , ,ik weet niet de mogelijkheden daar, maar zou het laag planten ,maar wel zorgen dat de wortels diep genoeg kunnen komen, dan heb je dus wel een lagere palm in eerste instantie, maar kan hij wel jaren door groeien, en ja de eerste jaren is wat lastig wat bladeren betreft, groeien nogal breed uit, maar je zou er span banden omheen kunnen zetten de eerste jaren, zodat de bladeren wat omhoog komen te staan ,want al is de hoogte ruim 5 meter, de nieuwe speren halen dat als de palm eenmaal goed aan de groei is , maar eerlijk gezegd lijkt het me wel erg gaaf, stuur wat foto`s bij aanplant, m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor enrico op 17 okt 2014 19:54

Als de bak groot genoeg is dan zal de palm al snel te groot worden voor de ruimte (binnen een paar jaar). Ik zou je ruimte benutten door planten/palmen neer te zetten waar je langer plezier van hebt, of die beter onder controle te houden zijn.

groet Eric
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 17 okt 2014 21:02

Hoi , ik denk dat het wel degelijk kan met een kuipplant van 50 jaar oud, deze maakt echt geen doorstart meer zoals jongere exemplaren dat doen, ik heb een washingtonia die staat al bijna 20 jaar in kuip wordt wel dikker maar groeit traag de hoogte in, een phoenix heb ik als jonge plant dan ook wel binnen 6 jaar op 3.5 m hoogte in de verwarmde veranda :fluiten: maar met dat exemplaar van jou zul je nog jaren plezier kunnen hebben, ik zou ook graag een foto willen zien ;)
Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 okt 2014 21:19

Ik weet niet wat de levensverwachting is en wens U nog vele jaren. Niet de stamontwikkeling is het probleem, maar de lengte van de bladeren. Binnenshuis groeien de veders van deze palm veel langer uit als onder de blote lucht. Zodoende wordt een hoogte van 3,5 m snel bereikt. Vandaag bezocht ik een groot tuincentrum in Aalsmeer. De palmen staan daar soms jaren onder glazen dak. Enkele grote exemplaren van Phoenix canariensis herkende ik amper van het beeld in mijn herinnering, zo hoog waren ze opgeschoten. Er is een ruw onderscheid te maken tussen palmen geschikt voor binnen en palmen die daar ongeschikt voor zijn vanwege hun hoge lichtbehoefte. Zelfs in een lichte kas gaan daarbij de bladstelen rekken.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor enrico op 17 okt 2014 23:53

Eduard, jouw palmen staan niet in een bak van 1,8m diep, reken maar dat je washingtonia meer vaart zou maken als hij de ruimte zou krijgen. Op een gegeven moment krijg je een soort evenwicht tussen potmaat en plant, zoals bij bonsaiboompjes bijvoorbeeld. Maar ook bonsaiboompjes kunnen reuzen worden als ze ruimte krijgen. Verschil met een palm is wellicht dat je een rare stamontwikkeling krijgt, maar ik verwacht zelf niet dat ze rustig verder groeien met zoveel grond ter beschikking.
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 18 okt 2014 10:11

Hoi Eric, ik keek meer naar de groeiwijze van de plant, deze heeft zijn leven lang al vrij klein gestaan [50 jaar] en dan zal die niet plots een enorme groei gaan vertonen, ook niet als die groter gezet wordt, wel zal het blad langer en slapper gaan worden, het gaat erom een aantal jaren plezier van een plant te hebben, hier is dat gemiddeld 10 jaar, de vrager zou kunnen overwegen een tragere soort te nemen zoals de Hyophorbe lagenicaulis [flessenpalm]
Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor draco op 18 okt 2014 11:35

Dit is niet de makkelijkste soort die je noemt Eduard. :) Waarom niet op deze ideale plek een toef Howea forsteriana plaatsen. Deze palm was al in de 19e eeuw populair voor feestzalen en andere hoge vertrekken. De vraagsteller lijkt me erg gehecht aan deze canariensis en deze vervangen zal vast niet de bedoeling zijn. Tijdens mijn flatbewonersschap had ik een canariensis is de woonkamer bij 20 °C. Het werd uiteindelijk een spichtig uitgerekte plant gestut op wankele steltwortels met opgebonden veders om te voorkomen dat ze naar de vloer doorbogen en in de weg hingen. Zie ook de foto van een kanariepalm in mijn zojuist geplaatste beeldverslag van een dagje exoten in Amsterdam e.o.

groet
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Peterf op 18 okt 2014 16:18

Dag beste Palmvrienden. Bedankt voor de talrijke reacties.

Zoals Draco aangeeft is het inderdaad de bedoeling een oplossing te zoeken voor een bestaande palm, die ik ondertussen zo'n 14 jaar heb. Het plaatsen van een alternatief is dus in feite geen oplossing tenzij ik iets anders kan doen met mijn Phoenix.

Het lager maken van de pot is ook niet direct een optie, daar ik een aquarium bouw (ook gemetst), rond de pot van de palm en dat aquarium een hoogte bereikte van 1.8m (ik weet het, er zitten wat speciallekes in de bouw van ons huis).

Wat ik dan ook zou doen, is de palm laten groeien in de hoop dat hij toch een flink aantal jaar kan blijven staan, en indien hij echt te groot wordt een plaats buiten te voorzien. We hebben een grote tuin en ik weet een plaats waar ik eventueel ooit een wintertuin/kas kan voorzien (tegen het huis aan op het zuiden) om planten hetzij tijdelijk of permanent onder te brengen. Als hij het binnen lang genoeg volhoudt, heb ik genoeg tijd om 1. mijn vrouw te overtuigen en 2. de nodige spaarcenten bijeen te krijgen voor de investering.

Niet onbelangijk aspect is uiteraard het feit dat het verzetten van zo'n boom niet zomaar eventjes gebeurt (kluit van een kleine kuub). Ik ben daarom de mogelijkheid aan het onderzoeken om een voorziening te maken in mijn dak om ooit m.b.v. een kraan of één of ander hijswerktuig de palm uit zijn pot te liften en naar buiten te verhuizen. Ik heb op de plannen 3 dakramen (1.2 op 1.2m) in een driehoek rond de palm. Ik probeer daartussen een soort luik te voorzien dat esthetisch gezien past in de woonkamer.

Ik kan inderdaad ook bevestigen dat de bladeren van mijn palm op dit moment langgerekt zijn in vergelijking met palmen die buiten staan. Door de grotere hoeveelheid licht in het nieuwe huis, hoop ik dat hij iets gedronger wordt. Indien niet, geen probleem. Hij schiet het ene na het andere blad uit zijn stam en op den duur wordt het een mooie groene kruin.

Tot slot vraag ik me af of, los van de grootte van de palm, de wortelkluit het gedurende 50 a 60 jaar kan uithouden puur op toegediende meststoffen, af en toe een cm aarde aanvullen op de pot enz... ?

Van zodra ik de palm in zijn nieuwe thuis heb, zal ik de nodige foto's posten (hopelijk volgend jaar rond deze tijd.)
Peterf

1 bedankjes

Berichtdoor Troy op 18 okt 2014 19:48

50 jaar in dezelfde grond ga je hem niet goed houden. In ideale omstandigheden zou ik zeggen maximaal 8 jaar. Uiteindelijk zal er totaal geen water meer vast gehouden en zal je phoenix gigantisch veel wortels gaan schieten en zich omhoog duwen. Deze 8 jaar zou je zowiezo niet redden daar hij binnen enkele jaren tegen het dak zal zitten. Drie raampjes doen voor phoenix vrij weinig helemaal in de winter met weinig licht en hoge temperaturen. Dit zijn je problemen, dan nu de oplossingen: assimilatie belichting boven de palm zal helpen tegen gestrekte bladeren. Zoals eerder gezegd zijn er honderden soorten die veel beter geschikt zijn voor je project en veel makkelijker eruit te halen. Je phoenix kan ook prima in de tuin met de nodige bescherming,er zijn hier genoeg experts op dit forum die ieder jaar prachtige bouwwerken maken en die je willen helpen hiermee.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen