Volgend jaar start ik met de bouw van ons nieuwe huis. Ik heb op dit moment een Canarische dadelpalm in pot staan met een kruindiameter van 3.5 a 4m en een hoogte van circa 2,5m, welke op dit moment in de hal bij mijn ouders staat. Bedoeling is om in mijn nieuwe huis een grote definitieve kuip te metsen in de hal/woonkamer. De woonkamer/hal is een vide van 5.5m hoog. Bedoeling zou zijn om een pot te metsen van pakweg 1.8m hoog. Zo komt de kruin boven onze hoofden en heeft de palm in feit genoeg ruimte voor zijn kruin. In het dak komen verschillende dakramen te zitten voor de lichtinval. Nu heb ik echter de volgende vragen:
Bedoeling is dat deze palm hier de rest van mijn leven kan in groeien. Gezien de grootte van de pot/kluit, zal het voor mij niet mogelijk zijn om elke paar jaar even de kluit uit de pot te halen, schoon te maken en verse aarde aan toe te voegen. De palm zal het dus moeten dus met een definitieve potvulling, welke ik uiteraard wel zal aanvullen met voeding via het wateren en af en toe een vers laagje aarde boven in de pot (zakt na verloop van tijd weer door). Denken jullie dat het mogelijk is voor de palm om hier blijvend in te groeien of verwachten jullie problemen op termijn. Het idee was dat als ik de potkluit groot genoeg neem, dat dat hopelijk volstaat als definitieve oplossing. Vraag is daarna dan ook hoe groot de kluit zou moeten zijn. Je kan nu uitgaan van 1,8m diep (grindlaag op de bodem inbegrepen). Als diameter had ik aanvankelijk het idee om 1m te nemen, al weet ik niet of de diameter van de pot een grote rol speelt (diepte wel).
Gezien het feit dat het plaatsen van mijn palm vrij definitief zal zijn, graag jullie opmerkingen hierover, vooraleer het onmogelijk geworden is om de palm nog te verplaatsen.

Ter info. We werken met vloerverwarming, met een grote thermische inertie en dus een constante temperatuur in huis, dag/nacht, zomer/winter.