Hoe groot moet de pot van een trachycarpus Fortunei zijn

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Hoe groot moet de pot van een trachycarpus Fortunei zijn

Berichtdoor draco op 02 nov 2014 22:05

Eduard schreef:Ik bedoelde dit ook als eindpot en definitieve plek Han, weet ook wel dat dit niet buiten een heftruc verplaats kan worden, de plant waar ik het over heb heeft tempex aan de binnen kant als isolatie en trekt dit al deze jaren zonder schade!

Zolang het dakterras het gewicht aankan, is er ook niets aan de hand. Ik neem aan dat daar rekening mee is gehouden inclusief de toekomstige gewichtstoename. Voor het verhuizen heb je dan wel een hoogwerker nodig. Op vijfhoog zal het klimaat doorgaans milder zijn, behoudens een Siberische Noordooster. Voor omwaaien hoef bij zo'n kuipmaat minder beducht te zijn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor draco op 02 nov 2014 22:34

Voor mij is het een uitdaging om de kuipafmetingen zo klein mogelijk te houden met als enige hulpmiddel om ze te verplaatsen een steekwagen. De afgebeelde Trachycarpus wagnerianus kocht ik 3 jaar geleden als potgedrukte palm :oops: in een overdadig grote kuip. Die heb ik door een kleinere kuip van 35 x Ø45 cm vervangen. De palm heeft een stam van 1,2 m met een totale hoogte van 2,4 m. Nu is Trachycarpus een zeer gewillige kuipplant, anders dan bijvoorbeeld Phoenix canariensis en Chamaerops humilis, die zich door de uitbundige ontwikkeling van adventiefwortels uit de kuip kunnen drukken. Ik heb voorlopig geen intentie om deze wagnerianus te verkuipen tenminste niet de komende 5 jaar. Misschien krijgt de palm tzt een plek in de tuin, als ik tenminste het vertrouwen heb dat we het komende decennium geen poolwinter à la februari 2012 meer krijgen. Grote formaten wagnerianus zijn behoorlijk aan de prijs. Het is dus wel een zaak om er zuinig op te zijn.
Bijlagen
Trachycarpus_wagnerianus.jpg
Trachycarpus_wagnerianus.jpg (207.85 KiB) 4459 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Herman op 05 nov 2014 20:18

Nee , maak je geen zorgen, waarschijnlijk geknakt door de wind.
Wel de pot in de winter goed beschermen, bijvoorbeeld noppenfolie, niet de trachy langdurig inpakken met noppenfolie!
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 05 nov 2014 20:51

Dat is een mooie Han :thumb_up: Ik heb deze zomer ook een hele mooie van Turtleboy gekregen, die gaat volgend voorjaar wel de volle grond in op de plaats van die vervelende robinia :fluiten:

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 nov 2014 21:45

De volle grond is zeker de beste plek voor zo 'n grote jongen, maar er staan hier al enkele knapen uitgeplant waarvoor een Fargesia en Clerodendron bungei het veld moesten ruimen. Bijvoorbeeld big mamma de voormalig partner van deze big boy. Het resultaat van de kortstondige verbintenis heeft geresulteerd in enkele beloftevolle spruiten. De schrik van februari 2012 is nog niet geheel weggeëbt. Daarom houd ik deze voorlopig als kuipplant aan. Het voordeel van een verplaatsbare man is evident bij deze windbestuivers ;)
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 nov 2014 10:34

Ik krijg die vraag ook dikwijls binnen.
Heb destijds ook een artikel over proberen te schrijven hoewel het geen eenvoudige is.
Vele factoren spelen immers ook een rol.

Het artikel gaat ook over soorten potten, maar wat betreft de maat vind ik het persoonlijk het handigst om te zeggen dat het "voor het oog moet kloppen". Doorgaans zit je dan wel goed.

Een veel te grote pot is niet alleen onhandig qua verplaatsen, het oogt ook vreemd maar is tevens een stuk lastiger qua waterhuishouding. De verhouding wortels - potgrond zit immers niet juist.

Een veel te kleine pot staat niet alleen wat vreemd maar zorgt vaak ook voor veelvuldig omvallen van de plant en hier riskeert de grond dan weer sneller te verarmen, tenzij je jaarlijks een laagje ververst of handmatig voldoet aan de juiste behoeften.

Welke maat pot moet ik gebruiken voor mijn plant?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor luc op 06 nov 2014 10:42

citeer :Voor mij is het een uitdaging om de kuipafmetingen zo klein mogelijk te houden
Dit is ook een onderdeel dat me interesseert (zullen jullie wel weten met al mijn kuipen :lol: )
Hoe pak je dit nu het beste aan , voorlopig doe ik niets meer dan dcm korrels als voeding geven , moet er aarde ververst worden na bepaalde tijd of ??????
Mensen met ervaring in deze zaken ? ( mss als er zin voor is een apart topic beginnen )
Ben alvast leergierig :thumb_up:
grt
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 06 nov 2014 11:15

Hoi Luc daar sluit ik mij bij aan, een nieuwe post voor "grote kuipplanten" heb zelf ook nog al wat in pot /kuip staan en ja de grote jongens laat ik ook met rust enkel een laag compost erover met wat nieuwe aarde, ben dan ook wel nieuwsgierig naar andere oplossingen.

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 nov 2014 17:18

lapalmeraie schreef:Ik krijg die vraag ook dikwijls binnen.
Heb destijds ook een artikel over proberen te schrijven hoewel het geen eenvoudige is.
Vele factoren spelen immers ook een rol.

"Een veel te kleine pot staat niet alleen wat vreemd maar zorgt vaak ook voor veelvuldig omvallen"

Ik heb een voorraad maaskeien bij de hand om kuipen zonodig te verzwaren. Daarnaast beschik ik over een collectie zware Aziatische buitenpotten die in combinatie met de keien de planten tegen omvallen cq -waaien moeten behoeden.
De Phoenix staat in een sierpot met keien als extra verzwaring, maar dat is om te voorkomen dat de palm scheef gaat hangen. De boomvaren inmiddels verleden tijd stond met 4 scheerlijnen met pennen gefixeerd in de bestrating. Ondanks deze voorzorgsmaatregelen slaagt de wind er toch weer telkenjare in om een grote plant omver te kegelen :evil:
Bijlagen
kuipplanten_stabiliseren.jpg
kuipplanten_stabiliseren.jpg (185.31 KiB) 4388 keer bekeken
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Krisser op 15 dec 2014 10:53

Een vraag die half offtopic is, maar die ik hier waarschijnlijk het best stel:

Ik heb dit weekend nog enkele leuke trachycarpus aangekocht, max. stamhoogte 30cm.
Deze zitten allemaal in een redelijk kleine pot.

Volgend jaar komen deze in de volle grond te staan.

Is het aangeraden om ze nu nog naar een maatje groter te verpotten (grotere kluit?) of laat ik het beter zo om ze na ijsheiligen in volle grond uit te planten.
Follow your bliss.
Krisser

82 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen