max potgrootte bij kuipplanten en de bijkomstigheden

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: max potgrootte bij kuipplanten en de bijkomstigheden

Berichtdoor Eduard op 14 nov 2014 12:48

draco schreef: Dus Eduard mijn vraag is, deze succesvolle operatie die je bij deze Sabal heb uitgevoerd was die wel echt nodig? De oorspronkelijke wortelkluit zag er naar mijn mening kerngezond uit evenals trouwens de palm !

Ja hij groeide elk jaar 5 tot 7 cm boven de pot uit en werd het een heel gedoe de kluit vochtig te houden, ik heb steeds foto's gemaakt van na het snoeien dan is het niet te zien, vond gelukkig deze nog, vlak voor die werd opgehaald wegens te groot! Eerst de foto van een jaar daarvoor van na de snoei,
Afbeelding
en hier zie je de kluit nog boven de pot uitsteken, "DEZE FOTO'S ZIJN KLIKBAAR"
Afbeelding

In 2009 was de snoei te rigoureus, ik deed altijd een stuk van de onderkant af en besloot na 2 eerdere pogingen wat meer van de onderkant af te halen, ik deed het klusje altijd met Bert [turtleboy] om het geheel mooi recht te kunnen zagen maar nu stuiten we op iets hards, we kwamen er niet doorheen en besloten rondom te zagen tot we zagen wat er speelde, we zaten in de wortelbal te zagen! Gelukkig is de plant gewoon weer verder gaan groeien maar wist ik ook dat je niet zomaar ongestraft je gang kunt gaan :fluiten:
Afbeelding

Afbeelding
en hier het geheel terug gebracht tot acceptabel plantblok met uitzondering van het bodem gedeelte dat werd nadien goed ingeschat en niet meer dan 10 cm afgezaagd.
De operatie gebeurde altijd vroeg in het voorjaar,
Afbeelding

Afbeelding

Bij deze palm was het nodig die vrat letterlijk alle aarde op kwam enkel wat stof vrij, na de operatie begon de groei na enige weken weer met nog groter blad!
bij de Cyathea's medullaris en australis slippen de kluiten dicht met wortels zodat het water nauwelijks zakt en de plant ook weinig tot geen voeding meer opnam met gevolg dat de veren steeds kleiner werden, ben het ook wel met jullie eens als er geen overdadige wortelgroei is je het met de juiste meststoffen kunt regelen, enkel geld dat niet bij alle gevallen, dat zie je hier wel ;)

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 nov 2014 22:27

Een curieus geval die ontblote knol onderaan het zaagvlak, Eduard. Hierover staat een interessante verhandeling in het boek van Wilhelm Lötschert. Feitelijk bestaat de knol uit gedifferentiëerd (verhout) celweefsel dat is afgezet door het bovenliggende meristeem waaruit de bladeren en adventiefwortels ontspruiten. De primaire wortel die soms ten onrechte als penwortel wordt aangeduid is kortlevend en sterft af na het zaailing stadium.
De diktegroei van het afgezette celmateriaal omlaag en zijwaarts, heeft tot gevolg dat de stambasis breder wordt en tevens dat het meristeem daarin verzonken komt te liggen. Ik zal eens kijken of ik daar een nette afbeelding van kan maken. Al heb ik deze vermoedelijk al eens op dit forum geplaatst ?

p.s. Is deze Sabal met zijn expansieve wortelgroei inmiddels tot rustgekomen of ben je nog steeds genoodzaakt to deze drastische ingrepen?

groet
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 nov 2014 03:20

Prachtig om die foto's nog eens terug te zien Eduard en ook meteen weer gemengde gevoelens voor mij. Wat was het toch een prachtige Sabal.
Tot mijn grote spijt moet ik zeggen dat deze prachtige 'Sabal domingensis' van Eduard niet meer bestaat Han :(
Hij was veel te groot (hoog) geworden voor Eduard, hij had hem zelf nog vele jaren geleden als zaadje opgekweekt :applaus: Ik heb hem dan van Eduard gekregen (a), het was de bedoeling dat deze bij mij verder een lang en gelukkig leven kon leiden in de tuin maar helaas ondanks al mijn voorzorgsmaatregelen en goede zorgen heeft deze palm zijn eerste paar graden vorst niet overleeft :oops: Ik schaam me dan ook nog steeds erg dat het me niet gelukt is en dat ik dit Juweel van Eduard niet heb kunnen redden. Hier bij mij heeft hij als laagste -4 graden gezien, enkele nachten -2 en voor de rest stond die steeds kurk droog en beschut. Vanaf de eerste dag al buiten begon die het lastig te krijgen, heeft ook eerst zeker een maand en een half in de volle schaduw gestaan om te kunnen wennen... Ik treur er nog steeds om want het was een prachtige Sabal die mooi in men collectie paste, het heeft niet mogen zijn, was veel te hard gewend aan die mooie tropische kas van Eduard vrees ik.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 nov 2014 10:51

Over spijt kan ik meepraten Dimi. Het is zonde van zo 'n mooie palm, maar Sabal domingensis wordt voor zover ik weet tot zone 10a gerekend en verdraagt nauwelijks vorst. Ik lees dit in Cold Hardy Palms van Alan Meerow. Als laagste temperatuur voor overleving wordt -3,3 genoemd. Vergelijk dit met Howea forsteriana (9b en -3,9°) en Phoenix roebelenii (10a en -3,9°) die hier in de vorstvrije kas bij herhaling sneuvelden. Dit lot trof volwassen exemplaren met een respectabele stamlengte. De nieuwe Howea heb ik afgelopen week de trap opgezeuld naar een koel wintervertrek (5 -10°C), de roebelenii volgt spoedig. Beide soorten staan hier 's zomers buiten en zijn dus bepaald geen verwende huispalmen.

groet
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 15 nov 2014 11:26

Is een leer moment voor iedereen.

Misschien kunnen we beter contact leggen met de plaatselijke, dierentuinen, zwembaden, center parcs en in ruil voor een vrij verblijf zulke prachtige exemplaren ruilen.

Kun je er af en toe ook nog eens naar gaan kijken :D

Als het Dimi niet lukt, dan lukt het .....
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 nov 2014 11:53

Hoi Demi, het is jammer dat het niet heeft mogen zijn, maar schaamte nee jong ik weet dat je het beste voorhad met de plant, ook wist ik dat die buiten klappen zou krijgen met die lange stelen en groot blad, dat vangt veel wind en kan dan knakken, de palm had sowieso op nieuw moeten starten door totaal andere omstandigheden in je tuin, en ja dan de vorstgevoeligheid die Han aangeeft, het risico zat eigenlijk al ingebouwd.
Wil je op zeker gaan met dit soort planten dan moeten ze naar een warme kas van b.v. de kas van Guus, daar staat ook nog een oud gediende te pronken die op tijd door kevin is verhuist naar daar.

Groetjes Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 nov 2014 19:21

Hoi, schotels onder potten kunnen ook versneld zorgen voor het omhoog drukken van de kluit, dan ontwikkelen zich die dikke witte wortels zich nog sneller en duwen het zaakje omhoog, binnen ontkom je niet aan een schotel, buiten kun je dat beter laten, tenzij de plant een goede drinker is en het overtollige water snel opneemt.
Binnen geef ik water tot dat ik zie dat de schotel vochtig wordt maar zorg ervoor dat het niet blijft staan, is dat wel het geval zuig ik het met een dun slangetje over naar een beker zodat hij niet in natte voeten staat.
In Juli is de Nikau [Rhopalostylis sapida] naar buiten gegaan en ook op schotel gezet daar deze plant ook veel drinkt, echter is het bij deze nu ook te zien dat hij getild wordt, volgend jaar komt hij in zijn eindpot en dan zonder schotel, ik had dit fenomeen al eerder bij de Washingtonia sinds de schotels weg zijn stopt dit,

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 15 nov 2014 23:44

Blijft een mooi exemplaar Eduard, hoe lang laat je hem nog buiten staan?
Mijn exemplaar staat onder de maurelli en krijgt dus niet alle regen mee, het zijn mooie sterke palmen ;)
Laatst bijgewerkt door s.janssen op 16 nov 2014 18:27, in totaal 1 keer bewerkt.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 16 nov 2014 11:27

Hoi Sylvan, regen vind deze soort prima, hij staat massaal aan de Westkust van het Zuidereiland in Nieuw-Zeeland en daar valt bijna 10 keer de hoeveelheid van hier, ook vind je hem veel in de regenwouden aldaar,
Hier gaat die voor het einde van de Maand naar binnen, de eerste [nacht] vorst dient zich aan, dan gaan ook de gevoelige boomvarensoorten naar binnen.

Groetjes Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 16 nov 2014 13:48

Beetje off topic, maar deze kwam ik tegen in een stadpark in Lissabon.

Afbeelding
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips