draco schreef: Dus Eduard mijn vraag is, deze succesvolle operatie die je bij deze Sabal heb uitgevoerd was die wel echt nodig? De oorspronkelijke wortelkluit zag er naar mijn mening kerngezond uit evenals trouwens de palm !
Ja hij groeide elk jaar 5 tot 7 cm boven de pot uit en werd het een heel gedoe de kluit vochtig te houden, ik heb steeds foto's gemaakt van na het snoeien dan is het niet te zien, vond gelukkig deze nog, vlak voor die werd opgehaald wegens te groot! Eerst de foto van een jaar daarvoor van na de snoei,

en hier zie je de kluit nog boven de pot uitsteken, "DEZE FOTO'S ZIJN KLIKBAAR"

In 2009 was de snoei te rigoureus, ik deed altijd een stuk van de onderkant af en besloot na 2 eerdere pogingen wat meer van de onderkant af te halen, ik deed het klusje altijd met Bert [turtleboy] om het geheel mooi recht te kunnen zagen maar nu stuiten we op iets hards, we kwamen er niet doorheen en besloten rondom te zagen tot we zagen wat er speelde, we zaten in de wortelbal te zagen! Gelukkig is de plant gewoon weer verder gaan groeien maar wist ik ook dat je niet zomaar ongestraft je gang kunt gaan

en hier het geheel terug gebracht tot acceptabel plantblok met uitzondering van het bodem gedeelte dat werd nadien goed ingeschat en niet meer dan 10 cm afgezaagd.
De operatie gebeurde altijd vroeg in het voorjaar,

Bij deze palm was het nodig die vrat letterlijk alle aarde op kwam enkel wat stof vrij, na de operatie begon de groei na enige weken weer met nog groter blad!
bij de Cyathea's medullaris en australis slippen de kluiten dicht met wortels zodat het water nauwelijks zakt en de plant ook weinig tot geen voeding meer opnam met gevolg dat de veren steeds kleiner werden, ben het ook wel met jullie eens als er geen overdadige wortelgroei is je het met de juiste meststoffen kunt regelen, enkel geld dat niet bij alle gevallen, dat zie je hier wel

Groetjes Eduard.