het grote ruimte probleem topic

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: het grote ruimte probleem topic

Berichtdoor JmC4c op 20 nov 2014 11:21

Ik heb nog steeds de overwinterkamer in bezit.
Maar heb beslist om vele planten gewoon in de grond te laten zitten dit jaar.
Het versleuren is er sinds de renovatie hier in huis niet op vergemakkelijkt door het plaatsen van een schuifraam.

Hierbij blijven dus , Oleanders en vele Canna in de grond, alsook vele iets minder winterharde palmen.
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 20 nov 2014 11:23

Ook voor mij een herkenbaar probleem. Op mijn zolder staan diverse rekken voor planten in te zetten de logeerkamer staan planten op en op een andere kamer heb ik twee tafels voor het raam staan waar planten op staan. In de woonkamer staan diverse palmen en alle vensterbanken in het huis zijn gevuld. In de woonkamer staat een rekje met 5 etages waar iedere etage verlicht is waar de trays met eenjarigen staan of die net uitgekomen zijn.
Mijn schuurtje 3 bij 3 meter staan rekken in om planten te bergen en staat in de winter tit aan de deur vol. Om vocht te voorkomen heb ik 3 ventilatoren lopen waarvan een vocht door de schoorsteen afvoert en twee anderen om beurten over de planten blazen, om het uur een andere kant. Hierdoor heb ik geen schimmelvorming meer en rot bij de palmen.
Dan heb ik nog een kelder waar plaats gemaakt is om zo'n 10 vuilniszakken met canna's te zetten.
En mijn vrouw heeft er geen problemen mee.

Uit de hand gelopen hobby?
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 nov 2014 12:11

Zooo herkenbaar.

In deze periode wordt altijd weer pijnlijk duidelijk dat "trop", "trop" is. (Veel voor de niet Franslezende gebruikers :D )
En elk jaar neem ik me dan braaf voor om niet langer uit te breiden, niet meer te zaaien etc.
Uiteraard een besluit dat het nooit lang uithoudt :lol:

Bij gebrek aan een serre (en het geld ervoor :lol: ) moet ik het dus ook doen met winterkotjes en de beschikbare plaats binnen. Gelukkig is er binnen behoorlijk wat ruimte, maar geen vertrek dat niet gebruikt wordt. De woonkamer, hal, overloop,... wordt dus rijkelijk aangevuld met het nodige exotisch groengoed. De slaapkamers blijven plantvrij, dat is de deal.

Het helpt natuurlijk niet dat de planten zelf ook steeds groter worden.

Op termijn denk ik wel dat ik mijn pergola ga bekleden met plastic platen om zo een afbreekbare winterserre te creëren vlak tegen het huis. Maar dat is toekomstmuziek.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 20 nov 2014 13:19

Ik kom nog niet echt ruimte tekort.
Maar het grootste probleem is dat mijn overwinteringsplaats op zolder is.
En ik met de soms zeer zware potten 2 trappen op moet. En ik merk dus wel duidelijk dat ik elk jaar er meer moeite mee heb :shock:

Dat geld trrouwens ook voor het water geven. Met een klein gietertje elke keer weer een trap op en .....pffffff

Dan heb ik ook nog het probleem dat een aantal van mijn plantjes geen plantjes meer zijn maar heuse reuzenie ik eigenlijk niet binnen kan zetten omdat ze te groot zijn.
(nee ik heb het niet alleen over de W. Fillifera van 3,5m met pot. Maar bijna al mijn oleanders halen nu het dak van de winterstalling :?

Ik wil een grote tuinkas aanschaffen voor op mijn volkstuin alleen deze tuinkas is nu al een paar maanden niet op voorraad.
Dus dit jaar gaat het helemaal een uitdaging worden omdat ik in mijn VT heel heel heel veel soorten bananen heb staan van rond de 2 meter :evil:
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 22 nov 2014 11:42

Het grote ruimte gebrek heb ik een tijd geleden al opgelost door een aantal grote planten op te ruimen heb geen zin meer om iedere winter weer te stressen hoe ik alles kwijt moet en daarom deze verstandige oplossing,en het voelt best wel goed.
Hobby oké maar het moet wel leuk blijven. ;)
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 22 nov 2014 16:10

turtleboy schreef:Het grote ruimte gebrek heb ik een tijd geleden al opgelost door een aantal grote planten op te ruimen heb geen zin meer om iedere winter weer te stressen hoe ik alles kwijt moet en daarom deze verstandige oplossing,en het voelt best wel goed.
Hobby oké maar het moet wel leuk blijven. ;)

Dan moet je geen vriendin hebben die bij elke plant die ik weg wil doen roept. NEE.... die wil ik houden.
Zelfs met gestekte planten kan ze het eigenlijk niet over haar hart krijgen om deze weg te doen :shock:
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Rob op 22 nov 2014 17:23

Heb mijn externe stalling dit jaar moeten vergoten : hij is nu 8 m2.
De rest gaat binnen. het is nog altijd te doen, omdat veel zelf gezaaid materiaal nog maar in 5 7 of bijv 10L staat. Ik vermoed dat het echt grote probleem nog komen moet als ze zo naar 30 of 40 L gaan!

Binnen gaat OK. op zolder is het vol, alle vensterbanken heb ik al, maar in de huiskamer blijft het tot nu toe bij een beperkte verzameling (Bismarkia, Kentia, Chamaedorea en een enkele Archontophoenix die te groot is qua pot.

Het grootste issue lijkt voor komende jaren vooral: waar stal ik 4 Ensetes van 100 kilo en >1m omtrek?
Ik heb ze vandaag in mijn uppie in een kuip gemikt, en in de schuur gekregen, maar die is dan al rap ineens heel klein!

Qua 'huwelijk' gaat het wel: de geleidelijk of cafe truc werkt hier al lang niet meer, maar gelukkig vind ze het wel spannend - zeker als er een Chamaedorea of Strelitzia in huis bloeit!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor batdah op 23 nov 2014 19:52

Ik heb vorig jaar een nieuwe(muur) kas gebouwd van dubbelwandige platen..de ruimte is 15,8 m2 en 2.80m hoog....ik heb de cv doorgetrokken en iets van 7 daglicht tl balken erin..de ruimte is recht aan de bovenkant...

Rondom heb ik tabletten gemaakt van trespa(iets van 12m2) en bovenin iets van 15m1 goten(welke vol staan met kamerplanten en vooral Epicactussen)

In de kas staan nu al ongeveer 200 (ex) kamerplanten en het gaat rap met het vullen van de ruimte..alleen de agaven en succulenten staan nu binnen.
Het nadeel van een kas is dat uitgebloeide of lelijke kamerplanten nu een 2 de leven krijgen terwijl ze voorheen weggegooid werden..

Voorts heb ik nog een kelder met daglichtlampen...andere jaren stonden hier de Hibiscussen en Oleanders..Schumbergera's, Fuchsia's, dahliaknollen, Canna's etc..

Oleanders heb ik zowel in potten(iets van 30) als in de vollegrond(iets van 50) vorige winter zijn die buiten gebleven..dit jaar is het plan de potplanten(oleanders) in te halen en ze volgend jaar in de volle grond te planten en nieuwe te kopen voor de potten(mochten de vollegronds oleanders bevriezen).
Ik heb dit jaar fors minder kuipplanten..ik denk een 50 nog tegen een 150 vroeger..
Ruimtegebrek heb ik tot dusver nog niet...

Ps ik heb de afgelopen periode veel kamerplanten weggegeven of gegooid..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel