Howea forsteriana groeispurt

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Howea forsteriana groeispurt

Berichtdoor draco op 21 nov 2014 11:13

Een week nadat deze Howea is binnengezet, splijt plotseling de speer open. Dit is het tweede blad in 8 maanden. De twee secondanten kregen inmiddels ook elk een nieuw blad. Op de foto is goed het verschil in bladkleur te zien bij de twee varianten van deze palm.
Bijlagen
Howea_forsteriana'.jpg
Howea_forsteriana'.jpg (161.99 KiB) 3316 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Howea forsteriana groeispurt

Berichtdoor JmC4c op 21 nov 2014 11:34

Leuk te horen, Han :thumb_up:
Hoe kan je deze best overwinteren :?:

Groetjes,
JM
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 21 nov 2014 11:34

Mooi Draco. Het blad gaat open omdat de hogere binnen-luchttemperatuur dit stimuleert. Mijn uitgeplante syagrus heeft op dit moment een groeispeer van bijna 1,5 meter die gesloten blijft omdat de luchttemperatuur te laag is. Als hij niet wordt vernietigd blijft hij verder ook de hele winter gesloten. In de zomer was hij nu al bezig geweest met openvouwen.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 21 nov 2014 15:31

Gelukzak :D
Hier staat hij nog altijd dezelfde speer omhoog te duwen als vorig jaar bij aankoop.
Het werd destijds wel verpot en kreeg een schildluis plaag voor zijn kiezen, wat uiteraard ook niet bevorderend werkt... :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 21 nov 2014 19:10

Tof om mee te maken en zeer mooi :thumb_up: ,ik heb er vijf van deze palmen ,met in elke pot 3 tot 5 palmstengels in , ze staan nu ook binnen in de kas , nooit heb zo'n verkleuring gehad , allemaal groen het nieuwe blad , welke soort is deze , ik dacht dat er maar twee bestonden

grt Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor draco op 21 nov 2014 19:52

JmC4c schreef:Leuk te horen, Han :thumb_up:
Hoe kan je deze best overwinteren :?:

Groetjes,
JM

Howea niet te koud overwinteren Jean Marie, dat wil zeggen bij minimaal 5 °C. Ik ben diverse voorgangers verloren toen ik ze aanvankelijk in de kas liet overwinteren. De kas houd ik net vorstvrij. Voor Howea forsteriana en dito belmoreana is dit te koud gebleken. Deze palmen verdragen lage temperaturen tot om en nabij het vriespunt, maar blijkbaar niet langdurig. In hun winterverblijf hoeft het bij een temperatuur van om en nabij 10 °C niet heel licht te zijn. Er is dan toch weinig groei en het tekort halen ze in de zomer buiten wel weer in.

Etienne, volgens mij is het rooduitlopende exemplaar geen aparte soort, maar een natuurlijke variant, die je zo nu en dan aantreft tussen een partij palmen. Meestal betreft het dan een enkel individu als onderdeel van een cluster. Als je geluk hebt zoals in dit geval is het de grootste plant en is het te overwegen om deze te isoleren en verder als solitair op te kweken. Ik doe geen pogingen om de planten uiteen te halen maar snijd ongewenste individuen af. In dit geval heb ik een paar kleinere exemplaren nog laten zitten. Tenslotte is deze variant te herkennen aan de donkergroene bladstelen en een bronskleurige speer.

Er springt nu in de woonkamer ook een blad open bij de vermeende Chambeyronia macrocarpa. Wederom is het knalgroen. Wellicht is ook hier sprake van een variant ?
http://www.palmpedia.net/wiki/Chambeyronia_macrocarpa
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 30 dec 2014 15:09

Hier ondertussen in de woonkamer, een nieuwe speer aan het openen :D

Afbeelding
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 30 dec 2014 17:51

Mooi, hier kan ik de speer wel omhoog kijken maar er gebeurt toch weinig :?
Spaans ritme.... Laten we het daar op houden :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen