Mijn 2 nieuwe pronkstukken

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Mijn 2 nieuwe pronkstukken

Berichtdoor phildre op 18 nov 2014 22:50

Met een diameter van 150 moeten ze dus minimaal 150 van elkaar staan om elkaar niet te hinderen.
Zo ver staan ze nu van elkaar. De achterste kan ik wel nog een halve meter naar achter verplaatsen.
In een tuin kan het nog wel mooi zijn als de stammen scheef van elkaar weggroeien.. in een voortuin is dit misschien niet zo mooi. Dit is persoonlijke smaak.
Het was een promotie (40 euro per boom voor 60cm stam) dus heb ik ze maar onmiddellijk gekocht. Binnen heb ik geen plaats om ze te zetten, dus heb ik meteen geplant in de hoop op geen strenge winter. De schors lig geen 20cm dik.. Bij aanhoudende vorst dus best aan te raden ze in te pakken.. thanks!!
phildre

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 19 nov 2014 08:40

Ik volg vriend Han in deze discussie. Het lijkt me onzinnig om deze palmen ontzettend ver uit elkaar te zetten. Mede doordat je dit alles ook deels in eigen hand kunt houden. Je kunt immers perfect wat meer opsnoeien aan de "binnenkant" zodat ze elkaar niet in de weg zitten. Bovendien ga je er in deze ook vanuit dat ze precies evensnel zullen groeien. Iets wat ik sterk betwijfel aangezien de standplaats (en met name de blootstelling) wel degelijk verschilt. Dikke kans dat je dadelijk dus een hoogte verschil krijgt.

Het scheef uit elkaar groeien lijkt me bij deze afstand niet aan de orde.
Het elkaar op termijn in de hoogte raken is daarbij nog niet eens zo onaardig. Een beetje het leibomen idee en dus helemaal op zijn plaats op die plek. M.i. meer dan twee losse lantaarnpalen. :D

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 19 nov 2014 09:50

Ik heb een meerstammige Trachycarpus, dus geen keuze in aanplant afstand gehad, nu deze aan de groei gaat is het effect van d verschillend kronen weelderig. Het ziet er mooi uit, dus waarom zou je dan deze twee Trachycarpussen niet op deze wijze mogen aanplanten? Smaak is immers een persoonlijk iets.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Rob op 20 nov 2014 22:45

Hoogte versus breedte is meer dan prima te schatten:
Zeg maar grofweg 3:1 hetgeen op een breedte van 2,3-2.6 meter uitkomt bij een 7-8m hoogte.
Gezien het feit dat de plafon hoogte in dergelijke woningen gewoonlijk iets van 3m is, denk ik zelfs dat de hoogte eerder iets van 6 meter, met een kroon van 2m breedte als resultaat. 2-3 meter kroon diameter lijkt me dus realistisch.

Terug on topic: het duurt nog wel even voordat de twee Trachys waar het om gaat die hoogte hebben, en belangrijker is dat ze die hoogte ooit halen door eerst een winter te overleven. Deze erg late aanplant vraagt wel om een beetje extra TLC in ieder geval.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 nov 2014 17:47

Zeg maar een beetje veel extra TLC (Tender, Love, Care) Rob. Ze hebben duidelijk nog niet veel goede zorgen gekregen, dunne stammetjes, wat naar de gele kant van kleur (blad), zielig kroontje & als ik het goed zie lijken enkele bladeren ook redelijk geknepen ? Een strenge winter zal het deze jongens moeilijk maken vrees ik. Ik wil je pronkstukjes zeker niet afkraken he phildre, begrijp me niet verkeerd (a) Ze hebben gewoon wat goede zorgen nodig van een liefhebber ;)
Ik zou deze sowieso neerslagvrij en beschut houden tijdens de winter. Bij strenge vorst zeker vliesdoek of iets dergelijks rond draaien. Succes ermee.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor phildre op 23 nov 2014 12:54

Vliesdoek ligt al in aanslag ;)
In de winkel stonden ze redelijk dicht tegen elkaar, ik denk dat de bladeren niet veel ruimte hebben gehad. Bij het planten heb ik extra potgrond toegediend. In maart krijgen ze koemestkorrels.
Houtschors zou de c/n verhouding verstoren en stikstof uit de grond trekken. Bemesten met extra stikstof is ook een tip die ik heb gekregen.
phildre

0 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 nov 2014 13:09

Die boom op die foto voor dat gebouw is er weer zo eentje dat met die lengte uit de natuur is geplukt en in een kuip is gepropt waarschijnlijk. Wat me ook erg opvalt is dat die in verhouding een erg iele stam heeft en een erg kleine kroon. Palmen die hier zijn opgekweekt in ons klimaat hebben een veel dikkere stam en ook een mooiere, vollere en vooral bredere kroon. In Kessel-lo in de Domeinstraat bijvoorbeeld staan er 2 die er zijn geplant met +/- 0.5 m stam. Deze steken nu ondertussen een metertje boven de dakgoot uit dus ik schat ze zo'n 3.5-4 m hoog. Ze staan ook op minder dan 2 m uit elkaar dus die kruinen zitten gedeeltelijk in elkaar. Dat stoort helemaal niet en de bomen groeien ook mooi kaarsrecht maar waar ik vooral op doel is dat zij beiden een megakruin hebben en superdikke stammen, ik schat ze 30-35 cm dik. Prachtexemplaren zijn het en op Belgische bodem grootgebracht.
Je palmen hebben dus de ideale aanplantgrootte om mooi te worden. Tuurlijk zal veel van hun overlevingskansen afhangen van de voor de deur staande winter(s) want reken toch op 2-3 jaar voor een palm echt is aangeslagen en zijn wortelgestel in verhouding tot zijn grootte heeft kunnen uitbreiden. Pas dan zal de groei er optimaal in zitten. Als hij dan ook nog eens met kapotte bladeren of zelfs speerrot te maken krijgt ondertussen loopt dit allemaal nog achteruit. Goed beschermen zonder ze te overbeschermen zou ik zeggen nu je ze zo laat pas hebt aangeplant maar anderzijds zullen ze altijd een winter beter doorkomen met de wortels in de grond dan in kuip.
Af en toe lees ik hier dat mensen als bescherming aanraden om een fles over een speer te zetten. Dat lijkt mij totaal zinloos want al het water dat van de fles afloopt loopt recht de kop van je palm in + dat je in de fles ook nog eens extra condens kunt hebben die je peer omdat er dan geen wind aankan ook nog eens kan aantasten. Zelf zou ik dit dus nooit doen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 23 nov 2014 23:32

Hitch schreef:
... 8< ...

Je palmen hebben dus de ideale aanplantgrootte om mooi te worden. Tuurlijk zal veel van hun overlevingskansen afhangen van de voor de deur staande winter(s) want reken toch op 2-3 jaar voor een palm echt is aangeslagen en zijn wortelgestel in verhouding tot zijn grootte heeft kunnen uitbreiden. Pas dan zal de groei er optimaal in zitten. Als hij dan ook nog eens met kapotte bladeren of zelfs speerrot te maken krijgt ondertussen loopt dit allemaal nog achteruit. Goed beschermen zonder ze te overbeschermen zou ik zeggen nu je ze zo laat pas hebt aangeplant maar anderzijds zullen ze altijd een winter beter doorkomen met de wortels in de grond dan in kuip.
Af en toe lees ik hier dat mensen als bescherming aanraden om een fles over een speer te zetten. Dat lijkt mij totaal zinloos want al het water dat van de fles afloopt loopt recht de kop van je palm in + dat je in de fles ook nog eens extra condens kunt hebben die je peer omdat er dan geen wind aankan ook nog eens kan aantasten. Zelf zou ik dit dus nooit doen.

Helemaal met Michel eens ;)
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 nov 2014 11:50

Goh, ja en nee mannen.
Het gaat 'm om het drooghouden van het hart.
Gewoon zonder meer een fles eroverheen zorgt uiteraard voor juist meer vocht op die plek.
Maar wanneer je een grotere fles neemt en natuurlijk ook de hals weg snijdt, dan is het een heel ander verhaal.

Nu doe ik dit zelf ook niet direct hoor. Maar het kan handig zijn bij wat kwetsbaarder en vooral kleinere palmen.

Grt
Niek

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 nov 2014 19:48

Het water blijft gewoon via de bladstelen onder de fles door naar het hart lopen hoor Niek. Ik heb dat in mijn beginjaren ook nog gedaan omdat ik die tip had gelezen maar ondervond toch dat het niet 100% werkt helaas. Het verminderd wel een beetje... ;)
Het ging mij trouwens ook meer over het eerste deel wat Michel zei.

Btw, wel een toepasselijke fles gebruik Niek 'Tropical' :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen