Wat hebben we vandaag aan de hobby gedaan topic

Plaats hier de felicitaties aan de jarige Palmvrienden of maak een praatje over andere zaken dan exotische planten.

Re: Wat hebben we vandaag aan de hobby gedaan topic

Berichtdoor s.janssen op 29 nov 2014 22:32

Het was heerlijk weer om lekker planten uit te graven, krijg je het vanzelf warm van want er stond een waterkoud windje. Ook ik heb vandaag de rest van de canna er uit geknald voornamelijk russian red, musafolia rubrum en wat canna firebird. Van de week de Gunnera tinctoria nog beschermen en dan is de voortuin principe klaar (wat kaal!) op de bescherming van de basjoo na dan.

In de achtertuin de grote M.sikkimensis uitgegraven met zoveel mogelijk kluit en in het tuinhuis gedropt. Morgen is de andere aan de beurt ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 29 nov 2014 22:42

Buiten de basjoo's en de canna's is alle gevoelig spul beschermd.

De volgende stap is de bescherming bij strengere vorst (-5)
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 30 nov 2014 01:18

Tot nog toe heb ik, Phoenix en Butia incl agaves/opuntias voorzien van afdak, Alocasia's uitgegraven en alle kuipplanten naar binnen gedaan muv Dicksonia.
De basjoos, Washingtonia, Chamaerops en nog wat ander subtropisch spul staan nog open en bloot. Voorlopig blijft het hier volgens de voorspellingen droog dus maak me weinig zorgen, een evt prik van -1 a -2 wordt onder deze droge omstandigheden prima verdragen door Washingtonia en Chamaerops. Phoenix en Butia zijn immers slechts voorzien van afdak, dus ook droog maar zullen wel dezelfde temperatuur moeten verwerken, want ik schakel pas lichtslangen in vanaf -3.
Morgen heb ik tijd dus ga wel vast beginnen, het hok voor Washingtonia en het afdak voor de Chamaerops zodat ook deze zijn beschermd voor eventueel nog komende nattigheid..
De vorst is wat dat betreft tot op zekere hoogte niet mijn grootste vijand. Het is vaak de combinatie met vocht die onze exoten fataal worden. Heb door de jaren heen wel geleerd dat veel exoten onder droge omstandigheden veel meer koude verdragen.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Rob op 30 nov 2014 02:28

Hier constateerde ik zojuist nog dat er nog 10 potten staan met vnl Washy, Phoenix and Sabal...het moet maar even hoor. heb ze in windluwe hoek tegen de gevel aan geschopt tot nader order.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 30 nov 2014 11:20

Ik vind het moeilijk, ik probeer elk jaar zo lang mogelijk te rekken met het beschermen.
Je wilt echter ook geen exoten verliezen.

Bv vannacht wordt het 0 graden op zijn koudst, gevoel temperatuur van -6 graden.
:shock:

Moeilijk.

Afbeelding
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 30 nov 2014 11:24

wsnbm schreef:Ik vind het moeilijk, ik probeer elk jaar zo lang mogelijk te rekken met het beschermen.
Je wilt echter ook geen exoten verliezen.

Bv vannacht wordt het 0 graden op zijn koudst, gevoel temperatuur van -6 graden.
:shock:

Moeilijk.

Ja daar zit ik ook mee ik woon ook niet zo ver van Rotterdam af ook hier voorlopig 0 graden
En zit toch te twijfelen
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor draco op 30 nov 2014 18:11

De gevoelstemperatuur lijkt me voor planten een andere betekenis te hebben als voor mens en dier. Zolang het niet vriest, speelt het bij planten vermoedelijk geen grote rol. Hierbij geldt vooral een verhoogd risico van uitdroging bij een combinatie van vorst en wind. Ik vind de Engelse term 'wind chill factor' ook aansprekender en een universelere begripsaanduiding.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

709 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 30 nov 2014 18:13

Vandaag de winterbescherming gemaakt voor de gunnera tinctoria en de laatste 2 sikkimensis uitgegraven ;)
Bijlagen
sikki1.jpg
sikki1.jpg (55.3 KiB) 3925 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 30 nov 2014 20:34

Afbeelding

Afbeelding

Stilaan ook begonnen met inpakken.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 dec 2014 13:45

Ik heb zaterdag ook van het goede weer geprofiteerd om al wat zaken uit te graven en op te ruimen. Vooral de Colocasia's zijn uitgegraven en naar binnen gehaald, ik zat net als John te twijfelen maar wil het risico ook niet langer lopen. Ook alle onderschalen opgepoetst en de kerstboom uitgegraven opgepot en buiten klaar gezet zodat deze volgende week naar binnen kan. :)

Gelukkig had ik zaterdag al veel gedaan, want gisteren zag ik op de voorspelling ineens enkele nachten met vorst :o

Dus snel nog alle Strelitzia's naar binnen, boomvarens, en kleine palmvarens, palmpjes etc.
Wat haat ik dat moment toch altijd. Pffff veel heen en weer geloop, plaatsen zoeken enzo.

Volgende week ben ik een dagje vrij, dan zet ik de hokjes weer neer en is er geen risico meer. Afijn... Enkel de grootste Washingotnia en Livistona staan nog buiten maar die kunnen wel enkele graadjes vorst verdragen.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Felicitaties en gebabbel