Jubaea Chilensis vorstbestendigheid

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Jubaea Chilensis vorstbestendigheid

Berichtdoor marco67 op 22 dec 2014 22:47

Mijn ervaring met Trachycarpus Fortunei tot nog toe is dat ze winters met langdurige strenge vorst zonder bescherming kunnen overleven. Ik las op het internet dat de vorstbestendigheid van Jubaea Chilensis ongeveer gelijkwaardig zou zijn aan de Trachycarpus Fortunei. Zijn er mensen die levend een Jubaea Chilensis onbeschermd door de afgelopen winters hebben kunnen krijgen ?
marco67

2 bedankjes

Re: Jubaea Chilensis vorstbestendigheid

Berichtdoor lapalmeraie op 22 dec 2014 23:09

Helaas staat er nog veel foute info online... :roll:
Ookal is de Jubaea vrij hard, onbeschermd kunnen ze zeker niet zoveel verdragen als een T. fortunei ! Vooral met natte voeten.
Met een afdakje erover kunnen ze wel een stuk meer verdagen.

Mooi voorbeeld hiervan is het park Pairi Daiza. Daar stond een hele rij, behoorlijk grote Jubaea's... Allen gesneuveld enkele jaren geleden. Ik dacht dat er nu Chamaeropsen voor in de plaats zijn gezet.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 22 dec 2014 23:28

Sluit ik me bij aan. Alleen sinds ik mijn Jubaea nu al vijf jaar volledig droog overwinter, is ie eigenlijk winterhard. Geen verwarming en minima van -14 om zijn oren gehad. Houdt je m niet droog, dan volgt onherroepelijk speerrot.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 23 dec 2014 00:04

Ik zit er ook over na te denken om mijn toch al flinke Jubaea (stam richting formaat voetbal) uit te planten. Het zou onverwarmd moeten maar als je ze goed beschermd moet dit kunnen.

@Dennis, bedoel je droog houden met een afdak of is een paraplu voldoende?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 23 dec 2014 06:47

Ik heb zowel afdakjes, hokjes als paraplu's in de tuin staan, alleen de planten in hokjes blijven bij mij echt droog. De Jubaea staat bij mij in een hokje.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 23 dec 2014 08:23

Ik zorg er voor dat de plant op geen enkele wijze nat kan worden. Ieder jaar doe ik dat weer anders omdat de plant behoorlijk groeit. Dit jaar heb ik de bladeren bijeengebonden met jute, daaromeen een frame van bamboestokken en daaromheen wikkelfolie. Zodanig dat er een aardige loze ruimte zit tussen het jute en het plastic. Alleen aan de onderkant is ie nog open zodat de boel steeds droog kan blazen. verder bevestig ik wel een lichtslang rondom het jute uit voorzorg mocht het echt heel extreem worden. ik laat de plant rustig minus 14 over zich heen krijgen, maar als het meerdere dagen onder 0 blijft dan gaat bij mij de lichtslang wel aan. Om de voet een dikke laag blad. Volgend jaar zal ik ook een degelijk hok van transparante golfplaten moeten bouwen.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 dec 2014 10:29

Voordeel van een hokje tov een paraplu is dat ook de voeten droog blijven natuurlijk ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Troy op 23 dec 2014 11:21

Net als Trachycarpus moet Jubaea eerst een jaar of 4 in de volle grond staan voordat hij zijn volledige groeisnelheid en vorstbestendigheid heeft. Hij komt dicht in de buurt van fortunei is mijn ervaring.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 23 dec 2014 12:45

Toch zie je bij grote exemplaren die in Engeland staan dat ze het toch slecht doen.
Of ze gaan volledig uit van de winterhardheid ;)

In de UK staat in elke straat wel 1 of meerdere Trachycarpus en Cordylines, als Jubaea dicht bij de fortunei zou liggen dan zouden dit soort exemplaren naar mijn idee er beter uit moeten zien.
Ik dacht dat deze palm het ook niet had gered.

Voorbeeld:
Afbeelding

Bron: http://www.growingontheedge.net/viewtop ... f=2&t=3566
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Troy op 23 dec 2014 13:22

Het probleem met zulke bomen is dat ze veel te weinig wortels hebben. Vergelijk het met een bare rooted fortunei, die zijn ook na 2 jaar weg als je ze zo in de grond steekt.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen