Waarschuwing betrefd thermometer

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Waarschuwing betrefd thermometer

Berichtdoor asiantjen op 23 dec 2014 15:08

Hi allemaal ,

Betrefd onze mooie hobby en de tijd van het jaar hebben we allemaal wel eens een thermometer nodig voor een temperatuur te weten , nu had ik al enkele thermometers met kwik of een blauwe vloeistof in maar die verschillen nogal , dus ik dacht , k'zal eens een digitale thermometer kopen ,
Dus even op het net gekeken en mijn oog viel op een Velleman Digital Thermometer PMTEMP 1,is met een voeler aan een draadje , dus handig ,klein ,voor inbouw en ook goed om een vloeistof zoals water eens te meten ,is wist er een winkel van , daarheen , 2 stuks gekocht ,dezelfde en nu eens vergelijken ,
Wat viel dat tegen ,naast elkaar gehangen en 2 graden verschil :o
Ik terug naar de winkel , daar waren er nog twee in stock ,de winkelier (electroshop )had een duur meet toestel om temperaturen te meten (toestel 320 euro ) even dan de 4 digitale vergeleken ,dus mijn twee aangekochte en de twee in stock , bleek dat er eentje dezelfde temperatuur had als het dure meet toestel,de ene gaf een graad teveel, het andere een graad te weinig ,de winkelier was ook geschrokken en en betreurde dit ,hij heeft mij de twee andere ook gratis meegegeven omdat ze niet nauwkeurig en onbetrouwbaar ziin ,we hebben wel eerst de min en plus waarde even op de 3 niet nauwkeurige displays met een viltstift gemarkeerd , de winkelier neemt dit product niet meer binnen .
Dus , bestel of koop zeker nooit dit product , het is niet nauwkeurig en onbetrouwbaar , er is ook nergens iets aan om het eventueel bij te regelen .

Ik heb en mail gedaan naar de fabrikant Velleman maar die laat niets van zich horen !

Maar hier kunnen we ook weer een discussie over schrijven ,wat is nu goed , betrouwbaar en nauwkeurig , ik weet het niet echt , een duur meet toestel van 320 euro lijkt me wat veel , niet ?
Wat gebruiken jullie ?

Afbeelding
Afbeelding

Grts

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Re: Waarschuwing betrefd thermometer

Berichtdoor luc op 23 dec 2014 16:36

Heb dit ook al verscheidene keren ondervonden , en heb dan één kwikthermometer ( die vroeger gebruikt werd als men boter maakte en veronderstel dat die toch ongeveer wel juist zal gaan ) als maatstaf
Dus bij al die andere prullen heb ik bijgeschreven zoveel gr + of - :evil:
:fluiten:
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 23 dec 2014 16:58

Luc , ik denk ook wel dat een kwik thermometer het best is maar ik betwijfel wel hoe juist de schaal waarden kunnen zijn , zijn die juist gedrukt ,is het buisje met kwik goed gemonteerd naast de schaal verdeling ,bij sommige is dat soms losjes eraan en kan men dat al een mm op en neer verplaatsen :o

Hoe juist zijn digitale weer stations ??? ook zoiets , hoe betrouwbaar en nauwkeurig werken die ???

grt Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 dec 2014 17:11

Bij een goede zou de afwijking toch vermeld moeten staan lijkt me.
Ik gebruik sowieso een combinatie van voorspellingen in 2 verschillende apps, mijn eigen weerstation en overige thermometers. Het gemiddelde zal dan ongeveer wel kloppen :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 dec 2014 18:51

Ik heb een TFA/Nexus weerstation met 3 externe sensoren. Ik heb deze sensoren op verschillende manieren getest, eerst binnenshuis waarbij ik de gemeten t° vergeleek met deze van het weerstation zelf en die van mijn digitale thermostaat van de verwarming en dan buiten waarbij ik ze eerst allen tesamen op dezelfde plaats legde en ze dan later ieder afzonderlijk op zijn definitieve plaats zette.
Allemaal gaven ze tot op 1/10de van een graad exact dezelfde t° aan dus ik ben zeer tevreden over die aankoop destijds.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 23 dec 2014 19:06

Niek , de fabrikant Velleman geeft bij Specificaties een nauwkeurigheid van +- 1graad over het hele bereik en dat is -50 tot +70 graden , maar 2 graden verschil vind ik toch wat veel voor dezelfde toestelletjes

Hitch , dat is echt goed spul dat je hebt :thumb_up: meer geluk dan ik , verzorg ze goed
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 dec 2014 20:19

Een nauwkeurigheid van ± 1 °C levert in het uiterste geval een meetverschil op van 2 °C. :mrgreen:
Geen enkele commerciële thermometer geeft waarschijnlijk precies de juiste waarde aan of het is toeval. Afwijkingen van ± 1°C of meer zijn normaal bij huis- tuin- en keuken thermometers. Voor een exacte meting moet een thermometer geijkt zijn. Voor de bekende afwijking kan dan worden gecorrigeerd. Doorgaans zijn metingen met vloeistofthermometers wel goed reproduceerbaar. Om een indruk te krijgen van de standaardafwijking kun je een weerbestendige buitenthermometer testen in een bak water met smeltend ijs of sneeuw (0 °C). Los je hier vervolgens per liter 250 gram keukenzout in op, dan zal tengevolge van de vriespuntverlaging de temperatuur dalen naar -15,9 °C. Doe het zout in een maatbeker en vul deze met het ijswater aan tot 1 liter. Goed roeren en zie hoe de temperatuur omlaag gaat.
Ik maak zelf gebruik van 3 identieke kwikthermometers. Deze zijn relatief nauwkeurig en vergelijkbaar. Kwikthermometers mogen in Europa niet meer worden verkocht.
In de betaalbare digitale thermometers heb ik wat minder vertrouwen, maar zolang ze reproduceerbare waarden opleveren, vind ik dat voor mijn hobby minder belangrijk. Digitale thermometers suggereren een grotere nauwkeurigheid door weergave van een getal achter de komma.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming