Ijs- of sneeuwvrij maken speren trachycarpus

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: Ijs- of sneeuwvrij maken speren trachycarpus

Berichtdoor palmgek op 28 dec 2014 10:56

Ik heb daar toch al enkele slechte ervaringen mee gehad Troy. Zeker wanneer overdag de temperatuur weer boven nul komt en de smeltende sneeuw via de bladstelen rechtstreeks het groeipunt in wordt geleid.
Als dan gedurende de nacht je palm weer met vorst geconfronteerd wordt, en dit zo een aantal keer op rij kun je in het voorjaar je palm naar de stort brengen.
Misschien heb ik wel steeds pech gehad met mijn Trachy's, maar voor mij in ieder geval reden om geen grotere exemplaren meer te planten.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 28 dec 2014 11:00

De bladeren hangen zo ver naar beneden dat het water bij dooi enkel weg kan via de bladpunten. Ik heb er eens tegen "getikt" maar het heeft geen nut, het zit er echt vast op gevroren. :?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Herman op 28 dec 2014 19:23

Heb vandaag toch maar zoveel mogelijk klodders ijs rondom de speren verwijderd mede hand.
Toch maar niet met een waterstraal zodat alles weg is.
Als het goed is zijn de temperaturen over 2 dagen weer boven het vriespunt. :D
.
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor batdah op 28 dec 2014 21:27

Ik heb sneeuw afgespoten toen het nog niet vroor...voor water vrees ik niet aangezien er ook regenbuien zijn en m'n palmen al vele jaren onbeschermd staan..ik verwijder de sneeuw op deze manier omdat ik er niet meer bij kan vanaf de grond..alleen nog via het schuurdak van de buren zijn de kronen bereikbaar..ik heb dit gedaan om breuk te voorkomen aangezien hier heel veel sneeuw gevallen is...en helaas nog steeds ligt :(

Nu de planten bevroren zijn blijf ik overal af!..

Met water afspuiten heeft hetzelfde effect als een regenbui tijdens de dooi...ik doe dit vaker en ik denk niet dat dit kwaad kan..

Afbeelding
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 29 dec 2014 07:07

Ik heb dit topic gevolgd en heb een vraag, waarom is sneeuw in het hart van de palm dan schadelijker dan water? Als je de palm afspuit blijft er toch juist water in staan? Dat vervolgens in de koude nachten weer bevriest?

Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor batdah op 29 dec 2014 07:20

Jozef die angst begrijp ik niet..water komt er ook in bij de vele regenbuien hier in NL..het probleem van de sneeuw zie ik ook niet in....alleen de sneeuw in grote hoeveelheden zoals hier is gebeurd..een klein laagje had ik laten ztten...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah

149 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 dec 2014 14:38

Zou de sneeuw hier überhaupt lang genoeg blijven liggen om een verschil te maken tussen erop laten of eraf halen? Ik betwijfel het.

Ik was afgelopen weekend trouwens niet thuis en kon dus niet "ingrijpen". De Trachys staan er dit jaar allemaal onbeschermd bij. Gisteren was het -6,6°C met her en der nog wat sneeuw en vooral een bevroren grond, deze was namelijk kletsnat. Voorlopig ziet alles er nog goed uit.
Ik vrees enkel voor een kleiner Trachyduo, daar stond bij het vertrekken zaterdag het water immers letterlijk aan de voeten :o ik heb daar nog snel een hoop bladeren over gegooid maar dat alleen was natuurlijk niet voldoende. We zien wel...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 29 dec 2014 15:30

Ik heb er nog nooit wat aangedaan en zal dat buiten een -15 ºC of meer ook niet gaan doen, de palmen maak je alleen maar zwakker met dat beschermen, in de natuur moeten ze zich ook redden wat ze ook doen daarom zijn het de enige echte winterharde palmen voor de lage landen ;)
Mijn palmjes vanochtend ook onder gesneeuwd,

Afbeelding

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 29 dec 2014 16:00

Ik doe er ook niets aan, maar alleen als ik zeker weet dat de palmen goed aangeslagen zijn. Anders weet je haast de uitkomst al van te voren.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Dutchlatino op 29 dec 2014 20:09

Als de sneeuw nog niet vastgevroren zit neem ik vaak de bladblazer om de bladeren sneeuwvrij te maken. Ik blaas dan van onder af. Water lijkt me niet verstandig. Hoe droger de kern, des te beter het is. Je weet immers nooit wanneer het weer gaat vriezen.

Eduard, met jouw theorie loop je absoluut meer kans om bomen te verliezen. Ons klimaat is niet hetzelfde als in de Himalaya, daar waar de Trachy's oorspronkelijk vandaan komen. Dat het enkele jaren goed is gegaan wil niet zeggen dat het goed blijft gaan.

Grtn,
Johan
Neem eens een kijkje in mijn tuin: http://dutchlatino.webklik.nl/page/fotoalbum
Dutchlatino

11 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming