Arenga engleri

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Arenga engleri

Berichtdoor Hitch op 31 dec 2014 11:11

Ik heb deze palm al jaren kang in kuip staan en het is voor mij altijd een teleurstellende plant geweest met amper tot geen groei. Hij maakt max 1 blad aan per jaar maar verliest ook steeds 1 blad per jaar waardoor hij dus maar 2 tot 3 bladeren heeft. Ik zet hem in de zomer op een beschaduwde plaats want het blad verbrand zeer snel en geef hem dan veel water de hele zomer lang. Eind september plaats ik hem dan in de verwarmde serre waar ik hem maar heel sporadisch wat water geef.
Ik ben op het punt gekomen dat ik gewoon vind dat hij een plaats in mijn overbevolkte serre inneemt terwijl hij dat niet langer meer waard is voor me dus ik heb besloten hem volgend voorjaar uit te planten in de volle grond om hem daar dan een laatste kans te geven. De plaats waar hij gaat komen is er eentje waar hij 3/4 de van de dag zon zal krijgen dus ik reken dan ook op bladverbranding maar ik hoop op een snel herstel omdat hij met de voeten nu in volle grond zal vertoeven. In de winter zal ik hem vorstvrij beschermen. Hij zou vorstbestendig moeten zijn van -3 tot -8 dus in princiepe mag dit geen probleem zijn.
Zijn er nog mensen met deze palm en hoe doet die het bij jullie? Hoe verzorgen jullie hem?
Hitch

156 bedankjes

Re: Arenga engleri

Berichtdoor Eduard op 31 dec 2014 11:30

Hoi Michael, heb de plant vroeger gehad, ik denk niet dat die kans gaat maken zoals je aangeeft hem te gaan behandelen, deze hoort niet in de zon zeker geen volle zon 3/4 dagdeel! Moet als een boomvaren behandeld maar dan op een warme beschutte plaats, zal moeilijk worden :? Ik denk dat je hem beter binnen kunt houden, het is een zeer trage groeier maar wel tevreden is met een niet al te lichte standplaats.

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 31 dec 2014 12:02

Hey Eduard,

Er word nogthans gesuggereerd dat deze uit Taiwan komende palm het in volle zon ook goed zou moeten doen mits hij goed vochtig word gehouden op het net en in de boeken. Hij houd van warmte maar niet van hitte. Ik zou hem ook op een meer schaduwrijke plaats kunnen zetten maar hij gaat alleszins de volle grond in. In kuip voelt hij zich in mijn ogen echt niet goed.

Mag ik vragen wat de reden is dat jij de plant niet meer hebt?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 31 dec 2014 12:13

Hoi, van uitdroging door c.v. in combinatie met houtkachel stoken in een koude winter, de kluit was ook ingedroogd, alle blad was toen verdort, een nieuwe speer kwam nog tot de helft omhoog maar daar is het bij gebleven :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Rob op 31 dec 2014 12:25

Ik heb hier 4 soorten Arenga staan, waarvan alleen de A. Micrantha in een redelijke maat.
Op zich geen ultra lastige soort, maar ik ben inmiddels gewoon om ook Nypa in leven te houden....Maakt in de winter binnen met gemak 1 of 2 bladeren in de warme en iets te droge studie, waarin ie dan wel redelijk rijkelijk word bewaterd. Waarschijnlijk helpt de hoeveelheid planten erom heen de lokale luchtvochtigheid
Arenga staat ook hier op een lijstje van palmen die mogelijk ooit de grond in gaan (samen met oa Parajubea).
Op dit moment ligt mijn grens voor de permanente volle grond rond de -6 en dat gaat wonderwel goed.

Wilfried heeft er afgelopen jaar een in volle grond heeft geplaatst dacht ik.
Ik Kan me vergissen maar er was op zeker iemand die afgelopen april een fors exemplaar bij GP heeft meegenomen.

Ik denk dat de volle zon geen probleem is voor Arenga in ons klimaat. Ze verbranden allen snel als ze van binnen komen, maar dat doen vrijwel alle palmen. Ik heb ze in de zomer nochtans in de halfschaduw staan waar ze dan 1 of 2 bladeren produceren op een groeiseizoen.
Grootste uitdaging is uitdroging. Droge grond of erg droge lucht is funest evenals slechte afwatering. Mag redelijk stevig worden bemest, houdt van rijke grond...

Van Palmpedia:
...the Formosa palm enjoys moist soil and is tolerant of poor soils that have good drainage. The Formosa palm thrives in rich, humusy and slightly acidic soils. For best results, the soil should be kept uniformly moist, not wet, and should have excellent drainage. The Formosa palm responds exceptionally well to applications of fertilizer and can grow reasonably quickly to a magnificent landscape subject. Formosa palm is not tolerant of salt, salt spray or high winds. Light: The Formosa palm does well in semi-shade lighting. Some enthusiasts also report excellent success with Formosa palms in sunny, sheltered gardens. Smaller Formosa palms need protection from excess sun. Moisture: Formosa palm thrives in rich soils that are thoroughly moist and have excellent drainage. The Formosa palm is not drought tolerant. Hardiness: USDA Zones 8B - 11. The Formosa palm is considered extraordinarily adaptable and easy to cultivate. Mature and established plants can tolerate temperatures down to about 15- 25ºF (-9.4 - -3.9ºC)for short periods. To ensure maximum cold hardiness it is recommended that the Formosa palm be planted in a protected understory...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 31 dec 2014 15:59

Hier staat een kleintje in een 3L pot in de huiskamer achter het zuidgerichte schuifraam. Mezelf kennende waarschijnlijk aardig vochtig :fluiten:
Hij doet het erg goed vind ik.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 31 dec 2014 18:37

Ik heb een cluster van een behoorlijk formaat van GP en behandel deze als kuipplant met een vorstvrije overwintering. Het is inderdaad een trage groeier, die ik voor ons klimaat als marginaal geschikt beoordeel. Als kamerpalm lijkt me deze soort beter op zijn plek.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 31 dec 2014 19:22

Ik heb er inderdaad ééntje (1 m) meegebracht van Garden Palms en in volle grond gezet.
De overgang van de kas naar volle zon is wat te bruusk gebeurd en hij heeft daardoor wat bladschade (verbrand) opgelopen , maar de twee nieuwe bladeren die hij ondertussen gemaakt heeft en ook twee nieuwe zijscheuten zien er prima uit. Hij staat ook voor 3/4 van de dag in de zon en is nu zoals de rest van de palmen beschermd met een dikke laag gehaksel rond de voet, een vliesdoek rond de speer, een rietmat rond de plant en een bubbelfolie rond de rietmat, met een bloempot over de kop om hem droog te houden.
Het fors exemplaar waarover Rob het heeft is dat van Peter, maar ik kan je niet zeggen of die in de volle grond is beland. Daar zal hijzelf wel op antwoorden zeker ;)
wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 31 dec 2014 23:33

Afbeelding

Ik ben nochtans grote fan hiervan. Geeft een prachtig jungle effect en hoort bij de blikvangers in mijn tuin.
Inderdaad geen snelle groeier maar behoud lang zijn bladeren en erg wind tolerant. Staat in de volle zon tot 14u.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 01 jan 2015 10:46

Ja nu ik jouw exemplaar daar zo vrolijk zie staan wezen is mijn besluit meteen definitief. Volgend jaar vertrouw ik mijn exemplaar aan de wijde wereld toe en mag hij de wortels gaan spreiden. Lijkt me veel gezonder voor de palm dan te staan verpieteren in die kuip bij mij.
Ben er nog eens flink op gaan googelen en het is inderdaad van nature uit een erg trage groeier maar zijn vorsttollerantie is toch ook een beetje met de natte vinger aangegeven over het web. De ene site houd het op -3 en de andere geeft dan weer een -8 aan :roll: . Dat is toch wel een heel groot verschil, heel bepalend vooral voor diegenen die het aandurven (zoals ik hierboven lees) om hem zonder bijwarming aan ons klimaat bloot te stellen in onze winters. Met een winter als vorig jaar en misschien deze ook geen probleem maar het jaar daarvoor hadden we hier toch een uitschieter van -16. Dan mag je nog honderd lagen noppenfolie, rietmatten en vliesdoek rond je palm wikkelen die vorst gaat daar toch door en als je er dan nog een ijsdag achterna krijgt...
Maar goed, het leven is naar het schijnt aan de durvers :lol:
Hitch

156 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen