TropiRo schreef:Ik vindt het wel raar dat een vulkaan uitbarsting half Europa plat legt en dat wij met de hedendaagse techniek er niks tegen kunnen doen, je zou denken ( ik in ieder geval) dat ze voor sommige dingen wel een oplossing zouden hebben gevonden of het probleem hebben zien aankomen,
Je mag dit nog zien aankomen, je kan er niks aan doen... dat stof is zodanig fijn dat een vliegtuig dat er door vliegt, gewoon gezandstraald wordt en die fijne deeltjes overal naar binnen komen: in de motoren, in de venturi's van de meettoestellen, enz. Er zijn al nog zo'n wolken geweest vroeger en daar kwamen vliegtuigen zwaar in de problemen: van verstoorde en onbetrouwbare instrumenten tot zelfs het volledig stilvallen van de motoren. In 1982 kreeg een jumbo van British Airways as in de motoren als gevolg van een uitbarsting boven Indonesië. De motoren vielen toen uit en het vliegtuig maakte een val van vele kilometers, voordat de gezagvoerder weer in staat was de motoren aan te krijgen. Uiteindelijk wist hij het toestel veilig aan de grond te zetten. Geloof me, je wil op dat moment NIET in dat vliegtuig zitten...
Die maatregelen zijn misschien net iets overdreven, maar better be safe then sorry... het gaat over mensenlevens, dan neem je geen gokje eh.