Trachycarpus in volle grond, verplaatsen naar andere plek

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus in volle grond, verplaatsen naar andere plek

Berichtdoor Lampenz op 29 jan 2015 14:43

Beste palmvrienden,

Een tijd geleden heb ik een Trachycarpus fortunei gekocht, een redelijk groot exemplaar voor 85€ op de plaatselijk markt. Ik heb hem in een opwelling gekocht omdat de prijs/ stamhoogte in goede verhouding was. Ik heb de palm in de volle grond gezet om hem wat beter de winter door te krijgen. enthousiaste ik vlak na aankoop.

Wat is nu het probleem?
Mijn vriendin en ik willen onze tuin tropisch inrichten, maar willen dit eigenlijk in 1 keer doen. Te noemen, we willen in 1 keer alle grote lijnen van de tuin opzetten. (Straatwerk, Schuur, schuttingen, en electra/waterleidingen). Opdat dit voor ons financieel nu niet haalbaar is, hebben we onze spaarkalender gezet op de lente van 2017.

Echter wil ik wel graag wat tropische planten in de tuin zetten, zodat ik ze kan opkweken voor hun uiteindelijke stand plaats, dit betekent dus dat ze ruim weg 2 jaar op 1 plek staan te groeien. En dan in de lente van 2017 worden verplaatst naar hun uiteindelijke plekje in de dan (als het goed is) voltooide tuin. Nu zal het verplaatsen van een paar viooltjes, afrikaantjes of musa basjoo's niet het probleem zijn. Ik zit meer in mijn maag met die grote Trachycarpus fortunei, die dus twee jaar de tijd krijgt om zich te wortelen. Daarnaast bezit ik nog een tweetal chamearops hummilis die in de volle grond staan en in een rap tempo groeien.

Vraag 1 is dus:
Kan ik een trachycarpus fortunei die ik twee jaar in de volle grond laat staan. Na twee jaar nog degelijk verplaatsen, of levert dit dan teveel schade op aan zijn/haar wortelgestel.

Vraag 2:
Kan ik dergelijke move wel doen bij een Chamearops Humilis?

Vraag 3:
Welke van de volgende planten kan ik absoluut niet verplaatsen naar twee jaar volle grond:
Gunnera Manicata
Tetrapanax (rijstpapier plant)
Colocasia esculenta Pink China
Yucca gloriosa - Palmlelie
Musa Basjoo
Hibiscus Moscheuto
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Re: Trachycarpus in volle grond, verplaatsen naar andere ple

Berichtdoor Gouden HandPalm op 29 jan 2015 16:40

De Trachycarpus fortunei kan zo'n verhuizing wel aan, is mijn ervaring. Reken wel op weer een keer stilstand in de groei -en de tweede keer misschien een langere stilstand dan de eerste keer omdat de plant wat van zijn stuk raakt bij twee verhuizingen in korte tijd.

De Chamaerops lijkt mij problematischer, niet omdat het zo'n zwakke plant is, maar omdat het wortelen lang duurt bij deze palm (vandaar dat ze de eerste jaren niet vooruit zijn te branden; het verbaast me dan ook dat hij het zo goed doet bij jou, kort na het uitplanten).

Zelf had ik er voor gekozen om de planten tot 2017 in container te houden, maar wellicht had je daar geen plaats voor. En achteraf praten heeft ook weinig zin. Voor nu: ze zullen het dus wel overleven en als ze tussen nu en 2017 al flinke groei vertonen, dan is dat mooi meegenomen.

Musa: makkelijk
Yucca: iets lastiger (vaak afstotiing van bladeren bij verhuizing), maar gaat ook lukken
Colocasia: makkelijk

De rest geen ervaring mee.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 29 jan 2015 17:17

Aha, hij loopt dan eigenlijk een soort Post traumatisch stress syndrome op van het verplaatsen, en heeft dan weer tijd nodig om dat te verwerken (mits ik je goed begrijp).

Hoe zou dit gaan als ik hem met kluit en al verplaats? (denk aan een shofeltje?)
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 29 jan 2015 22:17

Ja, het helpt wel degelijk als je de kluit zoveel mogelijk intact laat en zo breed en zo diep mogelijk afsteekt, is mijn ervaring. Hoe beter de kluit ongestoord blijft (spoel hem niet af of schud geen aarde van de kluit etc.), des te sneller pakt je plant de draad weer op.

Ook als je vanuit een pot een plant in de volle grond plaats, moet je proberen de kluit zo omgeschonden mogelijk uit de pot te tillen en dan meteen, hop, de grond in.

(Het spreekwoord 'oude bomen moet je niet verplaatsen' heeft hier mee te maken. Bij bomen die lang ergens staan is de wortelkluit volkomen vergroeit met de aarde; een verstoring daarvan kan zo'n boom niet meer aan. Maar bomen die 2 jaar ergens staan, zoals die van jou, zijn nog geen 'oude bomen')
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor leroy op 05 feb 2015 13:51

waarom de planten niet voorlopig met pot in de grond? dat scheelt een hele hoop denk ik...als je nog 2 jaar hebt probeer eens wat leuke plantjes te zaaien of kleine jonge planten te kopen.
Ik ben reuze benieuwd naar de tuin :thumb_up:
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy

65 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 05 feb 2015 18:48

Leroy, de trachycarpus staat in de volle grond, omdat ik hem vrij laat had gekocht in het seizoen. En opdat hij in pot kwetsbaarder is, heb ik er toen voor gekozen hem in de volle grond te zetten. Wellicht gaat hij komende lente wel in een pot.

Ik heb al diverse zaailingen, en jonge plantjes te pakken. Ik zoek echter nog een aantal dingen van mijn wensen lijst. Vooral bladplanten als de pink china, en de rijstpapier plant zijn welkom.

Zaden heb ik 100x trachycarpus
zaailingen heb ik:
8x phoenix theophrasti
8x Chamearops Humilis.

stil looking for more.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 05 feb 2015 21:09

Je kan de palmen die je wilt opkweken in een te grote pot, met pot en al in je tuin ingraven en dan is het net of hij in de volle grond staat.
Er zullen wel wat wortels uit de gaten van de pot groeien waardoor hij wat moeilijk uit de grond te halen zal zijn maar de wortelschade zal wel beperkt blijven en veel minder zijn dan dat jij hem uit de volle grond uitgraaft.

Ik heb veel van mijn palmen in de zomer ingegraven en zo vlug ze wat wortels uit de pot gemaakt hebben groeien ze ook harder, vooral als je een slappe winter hebt en je ze buiten kan laten.

Namaste

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor Rob op 14 feb 2015 23:42

Ik ben het met Marc eens. Beter nu in grote bak ingraven en dan tzt met bak en al uit de grond halen naar finale plek. Het scheelt de tweede keer behoorlijk wat stress (voor plant en eigenaar).

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 17 feb 2015 09:12

Oke, dan ga ik hem aankomende lente in een bak zetten, en weer in de grond graven. Bedankt voor alle tips en adviezen!
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 17 feb 2015 10:11

Ik had het vorig jaar ook gedaan met veel exotem die ik in de winter naar binnen haal (Cassia, Brugmansia, Abutilon, Cestrum etc.) maar het viel niet mee om ze aan het eind van het jaar met pot en al de grond uit te trekken. Gelukkig is/was mijn rug nog goed.

Ik kies er daarom voor om dit jaar mijn planten met pot en al OP de grond te zetten en niet er in. Wortels groeien dan evengoed de grond in en ze zijn dan makkelijkere lost te snijden met een scherp mes.

Moet wel zeggen dat het met een Trachy niet zo hard zal gaan. Dus wrsch. kan het daar wel mee, zonder je het blubber te moeten trekken.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen