Beste palmvrienden,
Een tijd geleden heb ik een Trachycarpus fortunei gekocht, een redelijk groot exemplaar voor 85€ op de plaatselijk markt. Ik heb hem in een opwelling gekocht omdat de prijs/ stamhoogte in goede verhouding was. Ik heb de palm in de volle grond gezet om hem wat beter de winter door te krijgen. enthousiaste ik vlak na aankoop.
Wat is nu het probleem?
Mijn vriendin en ik willen onze tuin tropisch inrichten, maar willen dit eigenlijk in 1 keer doen. Te noemen, we willen in 1 keer alle grote lijnen van de tuin opzetten. (Straatwerk, Schuur, schuttingen, en electra/waterleidingen). Opdat dit voor ons financieel nu niet haalbaar is, hebben we onze spaarkalender gezet op de lente van 2017.
Echter wil ik wel graag wat tropische planten in de tuin zetten, zodat ik ze kan opkweken voor hun uiteindelijke stand plaats, dit betekent dus dat ze ruim weg 2 jaar op 1 plek staan te groeien. En dan in de lente van 2017 worden verplaatst naar hun uiteindelijke plekje in de dan (als het goed is) voltooide tuin. Nu zal het verplaatsen van een paar viooltjes, afrikaantjes of musa basjoo's niet het probleem zijn. Ik zit meer in mijn maag met die grote Trachycarpus fortunei, die dus twee jaar de tijd krijgt om zich te wortelen. Daarnaast bezit ik nog een tweetal chamearops hummilis die in de volle grond staan en in een rap tempo groeien.
Vraag 1 is dus:
Kan ik een trachycarpus fortunei die ik twee jaar in de volle grond laat staan. Na twee jaar nog degelijk verplaatsen, of levert dit dan teveel schade op aan zijn/haar wortelgestel.
Vraag 2:
Kan ik dergelijke move wel doen bij een Chamearops Humilis?
Vraag 3:
Welke van de volgende planten kan ik absoluut niet verplaatsen naar twee jaar volle grond:
Gunnera Manicata
Tetrapanax (rijstpapier plant)
Colocasia esculenta Pink China
Yucca gloriosa - Palmlelie
Musa Basjoo
Hibiscus Moscheuto