@Eduard, Dank je. Inderdaad, in pot wil die niet groeien of je moet snel heel groot gaan. Ik heb hier ook nog 1 in 90L kuip staan (ook te zien op de foto's), geeft maar een blad of 4 a 5 per jaar en blijft klein maar hij blijft toch bewust in pot staan. Ik heb geen plaats meer voor nog zo'n beest en de plek die er nog is wil ik aan ander spul schenken. Toch kan ik deze ook weer niet weg doen, het is nog mijn aller eerste palm
@Sylvan, zeker wachten, ik denk dat je ouders ook niet blij zullen worden als zo'n palm de hele tuin opeist om nog niet te spreken van het grote hok in de winter
@Richard, Thx, ja hij is goed op dreef nu na een jaartje of 6 in volle grond. Je vind de Washi al geweldig he maar de Phoenix moet niet veel onder doen hoor eens die het naar ze'n zin heeft

Ik weet niet hoe breed jou tuin is maar om je een idee te geven, de diameter nu van mijn Phoenix is +- 5m. Als ik me de foto's van jou vorig jaar nog herinner dan weet ik dat jou Phoenix ook flink vertrokken is. Dit jaar mag je er zeker een meter in alle richtingen bij gaan rekenen
Trouwens de meeste palmen groeien inderdaad tijdens de winter heel erg langzaam verder, ook de Phoenix zal wel wat bij gegroeid zijn maar dat is zo weinig dat het verschil niet te merken is hoor. Hij was al zo groot vorig jaar, de foto's zijn nu vanuit een andere hoek en van wat verder af genomen zodat er meer omgeving opstaat waarmee je kan vergelijken, misschien daarom dat je nu de grote beter ziet... In real life is het echt indrukwekkend, ik moest er terug even aan wennen toen ik hem vorig week terug uitpakte. Sta je daar vol bewondering naar te kijken