Phoenix Canariensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Phoenix Canariensis

Berichtdoor Axel Amsterdam op 10 maart 2015 18:49

De twee grote phoenixen voor de VU hortus in Amsterdam staan nu hun tweede jaar permanent buiten in hun grote potten.
Zien er puntgaaf uit, maar is tot -5C geweest. Dat is ook zeker de veilige grens voor een wat groter goed groeiend exemplaar (enigzins uit de koude wind, want aan de kust wordt hij ook wel wat bruin met -5C).
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor Mate op 10 maart 2015 19:35

Moooi Dimi!! :applaus:

P.s ben ik blij dat het de afgelopen jaren geen -8 is geworden :D

@Eduard, rijeka ja daar kan het nogal fris worden, vooral wat hoger gelegen gebieden.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

352 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 10 maart 2015 20:22

Inderdaad Demi prachtig jouw palmentuin :thumb_up: en een monster exemplaar, heb mijne te lang in pot gehad [13 jaar] , ik heb gezien dat een jonge plant binnen 5 jaar tot echte monsters kunnen uitgroeien zoals bij jouw en in Kroatië nog veel sneller maarja daar hebben ze het hele jaar door goed weer, al regent het tamelijk veel de laatste 2 jaar daar, de Kroaten beginnen ook al te klagen :fluiten:

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 10 maart 2015 23:48

Ja het is heel verleidelijk om deze in de grond te stoppen maar ik wacht mooi tot ik mijn eigen echte tuin heb! En dan knallen met die handel! :)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 11 maart 2015 02:14

Wow Dimi :shock: Jouw Phoenix gaat echt als een raket. Lijkt wel of die gewoon doorgegroeid is
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 11 maart 2015 07:53

@Eduard, Dank je. Inderdaad, in pot wil die niet groeien of je moet snel heel groot gaan. Ik heb hier ook nog 1 in 90L kuip staan (ook te zien op de foto's), geeft maar een blad of 4 a 5 per jaar en blijft klein maar hij blijft toch bewust in pot staan. Ik heb geen plaats meer voor nog zo'n beest en de plek die er nog is wil ik aan ander spul schenken. Toch kan ik deze ook weer niet weg doen, het is nog mijn aller eerste palm :fluiten:

@Sylvan, zeker wachten, ik denk dat je ouders ook niet blij zullen worden als zo'n palm de hele tuin opeist om nog niet te spreken van het grote hok in de winter ;)

@Richard, Thx, ja hij is goed op dreef nu na een jaartje of 6 in volle grond. Je vind de Washi al geweldig he maar de Phoenix moet niet veel onder doen hoor eens die het naar ze'n zin heeft ;) Ik weet niet hoe breed jou tuin is maar om je een idee te geven, de diameter nu van mijn Phoenix is +- 5m. Als ik me de foto's van jou vorig jaar nog herinner dan weet ik dat jou Phoenix ook flink vertrokken is. Dit jaar mag je er zeker een meter in alle richtingen bij gaan rekenen :D
Trouwens de meeste palmen groeien inderdaad tijdens de winter heel erg langzaam verder, ook de Phoenix zal wel wat bij gegroeid zijn maar dat is zo weinig dat het verschil niet te merken is hoor. Hij was al zo groot vorig jaar, de foto's zijn nu vanuit een andere hoek en van wat verder af genomen zodat er meer omgeving opstaat waarmee je kan vergelijken, misschien daarom dat je nu de grote beter ziet... In real life is het echt indrukwekkend, ik moest er terug even aan wennen toen ik hem vorig week terug uitpakte. Sta je daar vol bewondering naar te kijken :happy_thai:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 11 maart 2015 10:14

Mijn tuin is 6 meter breed Dimi, dus dat wordt krap, zeker als je je bedenkt dat ik er ook nog langs moet kunnen via het grindpad. Heb wel gemerkt dat deze ook vrij rap gaan maar het tellen van het aantal nieuw gegroeide veders valt niet mee tov bijv Washingtonia.
Persoonlijk vind ik deze palm het mooiste als er een beetje wind staat. Het spel van de veders in de wind geeft een typisch sfeertje. Iets wat je doet denken aan zonnige vakantie bestemmingen ;)
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 11 maart 2015 12:15

Haha, ja oeps, ruimte he. Die van mij staat op 60 cm vanaf het pad. Het heeft wel wat als je palmbladeren opzij moet drukken om er langs te kunnen, maar dit gaat wel een stekelig probleem worden mocht mijn exemplaar het ook zes jaar volhouden. Ik zit nu pas op jaar drie in de vollegrond en die van mij staat niet echt heel zonnig. Dus groeit ook wat minder hard. Volgende week maar eens uitpakken, eens zien wat er dit maal van is geworden.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Mate op 11 maart 2015 19:29

Dat voordeel heb ik ook dan maar dat hij niet vol in de zon staat en wat trager groeit. Staat nu iets van 7 a 8 jaar in de volle grond en zo 2,5 a 3m hoog. De 'stam' omtrek is wel flink vergroot de laatste jaren.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

352 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 maart 2015 07:47

@Richard, inderdaad het spel in de wind en ook het geluid van palmbladeren is fantastisch :thumb_up: Ik heb ook een voorkeur voor vederpalmen en ook zeker de canariensis, geeft een tikkeltje meer exotische sfeer dan de waaiers. Vind de canariensis een geweldige palm, ook daarom staat die mooi in het midden en alleen, als Eye-catcher en dat plan is nu eindelijk geslaagd al zeg ik het zelf (a)

@Dennis, Nog maar 3 jaar in volle grond is het antwoord van de nog relatief trage groei ;) + de grootte speelt ook wel een rol, vanaf voetbal grootte gaat het echt snel.
Na drie jaar nu is jou exemplaar stilaan goed gesetteld en zal die je dit jaar wel nog verbazen, nu gaat hij beginnen sneller te groeien. Niet zo zonnig kan ook betekenen dat die iets langere veders gaat maken ? Die 60cm zullen snel een probleem geven, als ik op 60cm van de stam wil geraken bij de mijne moet ik me al tussen die dodelijke stekels wringen. :?

Hebben jullie ook foto's, altijd leuk om te zien hoor ? ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen