Hier heeft het nauwelijks gesneeuwd gelukkig. Vanacht nog wel gevroren maar niet noemenswaardig.
De achtertuin zal ik qua indeling niets aan veranderen, het is een rechthoek met links 3 hoogteniveaus en 1 laag niveau rechts, doormidden gespleten door een voetpad welke niet weg te halen is doordat daar vroeger puin onder verwerkt is. Jammer want ik hou meer van slingerende paadjes, maar voorlopig blijft het dus recht. Omdat de tegels helemaal schots en scheef liggen, wil ik die er wel uithalen en dan van dat hele fijne grind erin (met worteldoek eronder uiteraard) en weerszijden beter begrenzen. Waarom grind: omdat dat door mij aan te leggen valt, want ik ben geen stratenmaker. Gewone stoeptegels vind ik niet mooi en rechtleggen lukt mij echt niet, ze liggen altijd schuin, ben er uren mee bezig en dan erger ik me weer groen en geel
Links op het hoogste niveau komt de vijver te liggen (is een vaste bak van 1,5 meter dus een kleintje) en als het er nog bij past wil ik daar de rode acer bijzetten en anders komt het moeras boven en gaat de vijver naar de plek waar ik nu het moeras in gedachte heb: aan de rechterkant van het pad. Bij de vijver / moeras komen de grassen en varens. De rest van de planten die ik nog heb is kijken waar ik het tussenzet. (ik heb vorig jaar een hoop opgepot vanuit de tuin in Duitsland en dat is meeverhuisd)
Ik heb nog 2 bomen (japanse peer en een Magnolia) die geplant moeten worden, die komen ook rechts te staan. Ik heb de Trachy's allen links gezet in het midden, dat zal ook met de bomen moeten gebeuren (in het midden). ik moet nl rekening houden met de grens met de buren, om daar in de toekomst geen ruzie mee te krijgen dat bomen te dicht langs de schutting staan o.i.d.
De zijtuin wordt weer (net als vroeger

) een stuk waar aardbeien en wat kleine groentes worden gekweekt. Dat zijn smalle stroken die zich niet lenen voor grote planten. Bij de pergola aan de zijkant moet ik de klimroos (is een oudje en ziet er echt niet meer uit) eruit zien te krijgen en er groeit ook nog hop doorheen. Hier moeten 2 mooie klimmers aan weerszijden komen welke weet ik nog niet. Ook hier moet het voetpad opnieuw worden gelegd maar wil ik geen grind o.i.d..
De voortuin weet ik nog niet, is echt een zooitje maar je kunt er ook niet teveel mooie dingen in zetten, te jatgevoelig en daarnaast de honden en katten die er hun behoeftes doen waardoor planten kapot gaan. Ik vind onderstaande foto wel heel erg mooi om in de voortuin te maken, wel in miniatuurformaat uiteraard

want zo groot heb ik de voortuin niet, op de foto is het wat kaal met beplanting en lijkt de acer een naald op een kale vlakte. Maar een grindbak (lekker ordinair uitgedrukt) met water kunnen mensen en dieren wellicht wat minder mee en oogt toch netjes, afmaken met beplanting.

Veel te doen dus en mezelf kennende worden alle planten, nu nog in pot en nog te zaaien, minstens 85x verplaatst voordat ze definitief in de volle grond mogen wortelen. Tevens moet ik ook nog wachten tot de planten in pot uit zijn gelopen want uiteraard heb ik nergens kaartjes bijgestoken waardoor ik van de helft niet eens meer weet wat het ook al weer was (ja lekker handig ik weet het). Veel bloemen moeten er weer komen tussen de palmen in en veel verschillende bladvormen en kleuren door elkaar heen. Een mix van onderstaande foto's zeg maar:

hier tevens een voorbeeld van het pad tussen de 2 helften in.