Nee Herbert heeft ook de tinctoria staan wat ik zo zag aantal weken geleden op het bedrijf zelf.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Waterboyke, je schrijft: "De Manicata heeft duidelijk rood/roze beharing". Ik twijfel nog steeds over welke Gunnera ik heb. Maar hij heeft best een behoorlijk rode groeipunt. Zou het toch een manicata kunnen zijn denk je? (het blad is wat beschadigd door de winterbescherming maar dat terzijde)
Bijlagen
Gunnera 14 maart 2015.jpg (208.48 KiB) 3970 keer bekeken
Ter vergelijking de tinctoria die ook wel roze beharing heeft (op de foto komt dit nog onvoldoende sterk naar voren) maar in véél mindere mate dan op de manicata op de foto's van Dimi. Bekijk dus best alle kenmerken, aangezien de beharing alleen niet voldoende duidelijkheid geeft.
Thanks! Dat wordt dus toch gewoon op de bloeiwijze wachten. Hopelijk is die dit jaar wat groter en duidelijker dan die mini dingetjes van vorig jaar. Het blijft een twijfelgeval voor mij. Hij is duidelijk anders dan de tinctoria die ik eerst had gekocht (en inmiddels heb weg gedaan). Iets minder compacte en minder rode bloeiwijze, maar ook nog niet zo spagetti achtig als manicata. De overgang blad naar steel is minder trechtervormig dan bij tinctoria maar er zit toch wat veel rood in de bladsteel voor een manicata. De stekels zijn minder grof dan de tinctoria maar toch ook niet helemaal manicata. Ik ga maar flink mest EN slakkenkorrels strooien zodat de plant groot en onbeschadigd gedetermineerd kan worden. Het moet nu maar eens afgelopen zijn met die twijfel!!!
Pieter, op die foto van jou is dat erg moeilijk te zien natuurlijk omdat het nog zo klein is en geen blad te zien enz... Zoals Niek ook al aangeeft is bij de Tinctoria ook rode beharing mogelijk maar dus niet zo overheersend zoals bij Manicata wel het geval is. Feit is ook dat een echte Manicata snel groot word. Als je een klein plantje hebt zal het eerste jaar nog meevallen maar het tweede jaar word die al flink en dat vind ik toch ook een opvallend verschil.
@Hendrik, wat het zaaien betreft...Ik zou zeggen probeer het, voor het geld moet je het niet laten. Ik heb trouwens ook de tip gekregen om eventueel zaad op te vangen van mijn Manicata's. Ze bloeien elk jaar enorm, ik zie nu zelfs al serieuze bloemen klaar zitten. Hoe de bevruchting in elkaar zit heb ik helemaal geen verstand van, hoe je kan zien wat vrouwelijk of mannelijk is weet ik ook totaal niet, dus ik weet niet of ik wel kiemkrachtig zaad aan de bloemen krijg ? Misschien iemand met meer verstand van zaken die hier wat over kan vertellen ? Als ik bruikbaar zaad zou krijgen aan mijn Manicata dan zal ik dit ook zeker willen verspreiden onder de palmvrienden
Dimi, halverwege op deze pagina staan nog meer foto's van mijn plant: viewtopic.php?f=48&t=14466&hilit=+manicata Onderin ook wat afbeeldingen van de bloeiwijze. De plant in de speciekuip (laatste foto) was duidelijk een tinctoria. Maar bij deze blijf ik twijfelen. Ook Sven kon het niet met zekerheid zeggen.