Phoenix Roebeleniie na paar dagen vakantie :(

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Phoenix Roebeleniie na paar dagen vakantie :(

Berichtdoor klaasd op 27 maart 2015 12:43

Kom net terug van vakantie en mijn net een maand oude Palm staat er flink zielig bij :(
Snel vochtmeter er in geprikt en stond redelijk droog maar niet kurkdroog .
Staat al maand op zelfde plek dus dat kan het niet zijn .
Alleen natuurlijk een week weinig licht .

Wat kan ik nu het beste doen ??????
Ik heb in ieder geval snel wat water gegeven .
Hij stond er van de week echtperfect mooi helemaal groen en sterk bij ,dit is echt in 4 dagen mis gegaan :evil:
foto 1.JPG
foto 1.JPG (116.03 KiB) 4016 keer bekeken

Klaas
Bijlagen
foto 2.JPG
foto 2.JPG (132.86 KiB) 4016 keer bekeken
foto 3.JPG
foto 3.JPG (149.17 KiB) 4016 keer bekeken
klaasd

0 bedankjes

Re: Phoenix Roebeleniie na paar dagen vakantie :(

Berichtdoor draco op 27 maart 2015 13:01

Water geven en afwachten. Herstel kan even duren. Als je enkele dagen weg gaat, kun de pot met laag water voorzien en de palm bv in een koel vertrek plaatsen. Het restant water gooi je daarna weg. Ik geef deze palm per gietbeurt een overmaat water totdat het er onderuit loopt. Bij niet te gewichtige exemplaren is een dompeling ook goed. Roebelenii 's hebben vaak veel blad en een kleine kluit.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor dj_embé op 27 maart 2015 13:10

die stonden ook in de Ikea geloof ik
dj_embé

88 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 27 maart 2015 13:28

ik heb ditzelfde ooit meegemaakt , plant die opeens alle blad samenklapte, in mijn geval door uitdroging. (dit zijn een van de meest dorstige moeraspalmen!) Water geven hielp niet meer. Op de duur kon de groeispeer er worden uitgetrokken. Op basis van die ervaring zou ik denken dat dit niet meer goed komt...
Ben benieuwd of er mensen zijn die een roeb. die alle blad samenvouwde toch er nog door hebben gekregen? Han?
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor klaasd op 27 maart 2015 13:35

dj_embé schreef:die stonden ook in de Ikea geloof ik

Ik heb deze gekocht bij Palmen uit Rotterdam dus daar kan het niet aan liggen ,altijd perfect sterke palmen daar gekocht .
Dit is echt mijn schuld :(
klaasd

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 maart 2015 14:48

Sub T schreef:ik heb ditzelfde ooit meegemaakt , plant die opeens alle blad samenklapte, in mijn geval door uitdroging. (dit zijn een van de meest dorstige moeraspalmen!) Water geven hielp niet meer. Op de duur kon de groeispeer er worden uitgetrokken. Op basis van die ervaring zou ik denken dat dit niet meer goed komt...
Ben benieuwd of er mensen zijn die een roeb. die alle blad samenvouwde toch er nog door hebben gekregen? Han?

De kans daarop is wellicht niet groot. Palmen reageren vertraagd op watertekort. Als het overduidelijk zichtbaar is, kan het inderdaad al te laat zijn. Het overkomt mij zelden dat een palm te droog staat eerder het tegendeel. Ik heb het eens met een grote kentiapalm gehad, waarbij heel subtiel de veders gingen hangen. Door snel ingrijpen kon erger worden voorkomen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 27 maart 2015 18:23

En zorg dat het water weg kan uit de pot, desnoods plaats je een schotel onder de pot ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 maart 2015 16:07

Hmmm... Ik denk dat het probleem elders gezocht moet worden.

Staat al maand op zelfde plek dus dat kan het niet zijn .

Toch wel. Deze palmsoort heeft het erg moeilijk met de combinatie van de warme huiskamer en de korte en donkere winterdagen. Het lijkt een hele poos goed te gaan en ineens zie je dit. Altijd in deze periode. Het is dat vertraagde reageren waar Han over sprak en de spreekwoordelijke druppel. Ik ben vrijwel zeker dat ook zonder vakantie hetzelfde was gebeurd op deze toch wel donkere standplaats.

Zoals gezegd heb ook ik nog geen roebelenii's zien herstellen van speerrot maar zover is het hier m.i. nog lang niet. Nu alsnog koel wegzetten lijkt me wat laat, de palm nu ze licht mogelijk wegzetten en weer voldoende water geven lijkt me het enige dat je nog kunt doen.

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 28 maart 2015 16:19

Ik overwinter deze Phoenix die 's zomers naar buiten gaat in een koele lichte ruimte op het Noordoosten (5 - 10°C). Het raam staat meestal open en de was hangt er te drogen. Zowel de roebelenii als Howea forsteriana, Caryota gigas en Lytocarium weddellianum hebben het er prima naar de zin. Zelf in dit koele vertrek behoeft de roebelenii wekelijks een plens water.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 28 maart 2015 17:19

Inderdaad, daar heb ik ook het beste ervaring mee, wat hier naar buiten kan zomers gaat ook naar buiten. Ik heb geen ervaring met het binnen houden jaar rond van roebelinii's op kamertemperatuur. Op moment staan mijn roebelinii in en grote vorstvrije kas die volgende week weer terug komen ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?