Trachycarpus Fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Sonaya op 02 mei 2010 19:54

Hallo,

Vorig jaar heb ik een trachycarpus fortunei gekocht die er vanaf het begin al belabberd uitzag. Direct heb ik de leverancier benaderd en die zei dat het kwam doordat de palmen samengebonden getransporteerd zijn, en dat ik de palm de tijd moet geven te herstellen. Hier was ik dus echt niet blij mee, maar aangezien de palm van ver kwam en het gedoe met dat zware ding in de grond zetten etc. heb ik het zo maar gelaten.
Zie de foto's. De bladeren zijn knakkerig en kreukelig en de meeste hebben bruine uiteinden.

Wat is jullie mening hierover? Kan dit nog herstellen en zo ja; duurt dit lang? Kan ik wat doen om het herstel te bespoedigen? Hij staat nu in normale tuinaarde.

Mvg Sonaya
Bijlagen
IMAG0213.jpg
IMAG0213.jpg (105.87 KiB) 5219 keer bekeken
IMAG0214.jpg
IMAG0214.jpg (88.02 KiB) 5219 keer bekeken
Sonaya

0 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor arpad veldhuis op 02 mei 2010 20:01

dat de bladeren is geknakt maakt niet veel uit dat hebt gewoon met vervoeren te maken.gewoon geduld hebben dan komt het wel goed

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor erna op 02 mei 2010 20:02

hallo,
Dat is niet zo erg hoor, als hij goed doorworteld is zal hij er wel doorkomen. Alleen, de bladeren zullen zich niet meer herstellen, maar de nieuwe zullen mooi zijn.
Ik ga er altijd van uit dat een palm maar mooi begint te worden als alle bladeren vernieuwd zijn, dus als alle oude bladeren die eraan waren voor de aanplant, eraf zijn. Dat kan dit jaar al zijn, maar zeker volgend jaar, dat hangt ervan af of hij vlug "aanslaat" of niet.
groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Pater-ik op 02 mei 2010 20:07

Hallo
Als de bladeren helemaal verkleurd(bruin) zijn mag je deze gerust afsnijden dat oogt dan ook wat mooier. Wel rekening houden dat de bladen van een Forunei in harde wind gemakkelijk knakken.
G'tjs
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor Sonaya op 02 mei 2010 20:20

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Er is bijna geen 1 tak waar mooie bladeren aanzitten. Veel nieuwe mooie bladeren vind ik eigenlijk niet. Komen er snel nieuwe takken/bladeren? Als ik lelijke takken afknip, waar moet ik dit dan doen, gewoon aan het begin van de tak? Etc.

De bladeren zij overigens niet echt (kapot) geknakt, maar allemaal omgebogen alsof ik het zelf heb gevouwen als origami :lol: .

Grtz
Sonaya

0 bedankjes

Berichtdoor erna op 02 mei 2010 20:29

Hallo,

Ik zou wachten om ze af te knippen tot ze bruin zijn, en dan afknippen zo'n 10 cm van de stam.

Als de boom in de volle grond staat kan hij redelijk vlug aanslaan. Ik herinner me bij aankoop van 1 van onze bomen dat hij datzelfde jaar 8 nieuwe bladeren had.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 mei 2010 09:27

Sonaya schreef:De bladeren zij overigens niet echt (kapot) geknakt, maar allemaal omgebogen alsof ik het zelf heb gevouwen als origami :lol: .

Hallo Sonaya

Zoals Patrick al aangaf moet je er rekening mee houden dat de bladeren van de fortunei sowieso wat zullen doorhangen en omknakken door de wind. Op de foto vind ik hem er eigenlijk nog wel aardig uitzien. Als je echt kaarsrecht blad wilt ben je beter af met een Trachycarpus wagnerianus ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Tropical_Geert op 03 mei 2010 10:35

Hey sonaya,

Ik zou toch niet al te snel teveel bladeren wegsnijden.
Te snel wegsnoeien van bladeren bij een palm heeft toch altijd enige invloed op de stamdiameter.
De allerlelijkste kan je er natuurlijk al afhalen.
Eens in de grond aangeplant en bij het aanmaken van nieuwe wortels zul je al snel zien dat de nieuwe bladeren steviger zijn en donkerder van kleur zullen worden.
Wat betreft het breken van de bladeren, dat zul je altijd wel hebben met deze palm.
Als je dat niet graag ziet dan ben je beter af met een Trachycarpus wagnerianus zoals Niek al zei.

Geert
Tropical_Geert

0 bedankjes

Berichtdoor Sonaya op 03 mei 2010 22:48

Bedankt Geert en Niek, het is niet zo dat de bladeren geknakt zijn door de wind, bij de levering zag hij er al zo uit. Kennissen die hem kwamen bewonderen vonden het ook allemaal een belabberd ding helaas.
Ik moet zeggen dat ie er op de foto ook minder erg uitziet dan in het echt. Het was ook donker en regenachtig buiten. Ik zal nog weleens een foto maken als het mooi weer is (komt dat nog? :) ).

Als het zover is dat ik bladeren/takken (zijn het nou de bladeren of hele takken die je weg moet knippen?) ga knippen, kom ik eerst wel even hier op het forum. Ben bang dat ik hem nog meer ga verknallen.

Grtz Sonaya
Sonaya

0 bedankjes

Berichtdoor agabird op 04 mei 2010 08:04

hoi Sonaya
Mag ik vragen waar je hem gekocht hebt want ik ben van plan er ook een te kopen
Ik zelf heb alleen een paar Trachycarpus Wagnerianus

Aga
agabird

0 bedankjes

Volgende