Herdenking

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Herdenking

Berichtdoor bommetje op 04 mei 2010 20:24

Was weer even schrikken op de dam.....

Korte paniek bij dodenherdenking op de Dam
Uitgegeven: 4 mei 2010 19:54
Laatst gewijzigd: 4 mei 2010 20:13

AMSTERDAM - Bij de dodenherdenking op de Dam brak dinsdagavond even paniek uit onder het publiek. Er bleek iemand onwel te zijn geworden. De ceremonie is inmiddels hervat. Koningin Beatrix verliet het plein, maar kwam vrij snel daarna weer terug toen bekend werd dat het om iemand ging die onwel was geworden. Mensen schrokken van hekken die omvielen. Een aantal zetten het vervolgens op een rennen. Dat veroorzaakte paniek onder het publiek.

Twee minuten

Nederland nam dinsdagavond om acht uur twee minuten stilte in acht voor alle oorlogsslachtoffers die zijn omgekomen tijdens en na de Tweede Wereldoorlog.

Op de Dam in Amsterdam had de jaarlijkse nationale herdenking plaats, in aanwezigheid van koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima.

Voorafgaand aan de twee minuten stilte legden de koningin en de prins een krans bij het Nationaal Monument. Duizenden belangstellenden woonden de dodenherdenking in de hoofdstad bij.

K. Schippers

Auteur K. Schippers memoreerde dinsdag in zijn 4 mei-voordracht in de Nieuwe Kerk in Amsterdam de komst van de jazz na de bevrijding.

''Het schettert, het swingt, saxofoons, trompetten, trombones. Dat zulke geluiden echt kunnen bestaan.''

Jazzmuziek, zo heet het, aldus Schippers. ''De hele bezetting wordt aan flarden gespeeld. De bioscopen gaan weer open'', herinnerde hij zich het einde van de Tweede Wereldoorlog. Hij groeide op in deze tijd.

Nationaal Monument

Volgens de auteur mogen de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog niet worden vergeten. ''Ze dreigen uit je geheugen weg te glippen en dat mag niet gebeuren. Ze horen bij ons, nog steeds.''

Schippers sprak tijdens de bijeenkomst voorafgaand aan de herdenking bij het Nationaal Monument op de Dam.

Die vindt plaats ter nagedachtenis aan alle burgers en militairen die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Nederland of waar dan ook ter wereld zijn omgekomen tijdens oorlogshandelingen of bij vredesmissies.

Koningin Beatrix

In de Nieuwe Kerk waren 1700 genodigden aanwezig, onder wie koningin Beatrix, prins Willem-Alexander, prinses Máxima en demissionair premier Jan Peter Balkenende.

Naast de jaarlijkse voordracht klonk er muziek van Iván Fischer, uitgevoerd door Het Nationaal Jeugdkoor.

Volle mep

Schippers zei nog goed te weten dat niets hem nog werd voorgeschreven na de bevrijding.

''Alsof je werkelijk je gang kunt gaan, zonder dat iemand je ook maar iets kan verbieden. Dat gevoel heeft me nooit meer verlaten. Het kwam na de bevrijding met de volle mep, de wereld is opnieuw ontstaan.''

NU.nl
bommetje

26 bedankjes

Re: Herdenking

Berichtdoor lapalmeraie op 04 mei 2010 20:59

Zat inderdaad ook te kijken en zag het gebeuren.
Storm in een glas water hè... gelukkig maar.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Re: Herdenking

Berichtdoor Onno123 op 05 mei 2010 20:48

Ik zat achter de buis te kijken en schrok mij echt de tering in. Ik dacht echt van hun?, wat gebeurd er nou. Achteraf was het allemaal niet zo ernstig maar wel schrikken hoor! Ik voelde mijn hart echt te keer gaan.
Onno123

0 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips